Thessaloniki Helexpo Forum: Υποδομές σε Θεσσαλονίκη και Βόρεια Ελλάδα

Άνοιξε η αυλαία του Thessaloniki Helexpo Forum, το οποίο αντικαθιστά την 85η ΔΕΘ, που ματαιώθηκε ελέω κορονοϊού.

Ρεπορτάζ: Δήμητρα Καρβουνίδου

propoli

Στο πάνελ με θέμα “Προοπτικές Ανάπτυξης Βορείου Ελλάδος” το «παρών» έδωσαν ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, ο περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Χρήστος Μέτιος, ο περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας, Γιώργος Κασαπίδης και ο υφυπουργός Μακεδονίας – Θράκης, Θεόδωρος Καράογλου.

Τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, αντικαθιστούν οι υπουργοί Άδωνις Γεωργιάδης και Κώστας Καραμανλής.

Ο πρωθυπουργός αναμένεται στην πόλη το βράδυ της Παρασκευής, καθώς λόγω φόρτου εργασίας ανέβαλε την παρουσία του στο σημερινό πάνελ.

Συντονιστής του πάνελ είναι ο Τάσος Τζήκας, πρόεδρος της ΔΕΘ-Helexpo.

Αναλυτικά όσα ειπώθηκαν στο Forum

Τα έργα υποδομής είχε ως θέμα το αποψινό πάνελ του Thessaloniki Helexpo Forum, στο πρώτο του μέρος.

Καραμανλής: Να γίνει η Θεσσαλονίκη κέντρο της ΝΑ Ευρώπης

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, παρουσίασε ένα μέρος του σχεδίου για το project των υποδομών στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα.

«Το μεγάλο στοίχημα είναι, όπως γίναμε το παράδειγμα προς μίμηση στην αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης του κορωνοϊού, να γίνουμε και το παράδειγμα της ανάκαμψης, που πρέπει να είναι ταχεία», είπε ο υπουργός.

Να γίνει η Θεσσαλονίκη το κέντρο της ΝΑ Ευρώπης και της Βαλκανικής και καλύτερη καθημερινότητα είναι οι δυο στόχοι, τόνισε.

Ο κ. Καραμανλής χαρακτήρισε ως μείζον πρόβλημα για την πόλη της Θεσσαλονίκης τις αστικές συγκοινωνίες. Αφού έκανε λόγο για πρωτοφανή στα ευρωπαϊκά δεδομένα κρατικοποίηση σημείωσε ότι η κατάσταση που παρέλαβε ήταν τραγική με ελάχιστα λεωφορεία.

«Βγάλαμε όσο το δυνατόν περισσότερα λεωφορεία στους δρόμους», είπε και σημείωσε ότι σε συμφωνία με το ΚΤΕΛ δρομολογήθηκαν άλλα 130 αστικά, ενώ έρχονται σταδιακά και τα λεωφορεία της Λειψίας. Ως το τέλος του έτους θα έχουμε 550 οχήματα και το 2021 θα προχωρήσουμε σε νέο διαγωνισμό για να φτάσουμε στα 600 λεωφορεία στους δρόμους της πόλης», τόνισε.

Για το μετρό είπε ότι ισχύει στο ακέραιο η δέσμευση του πρωθυπουργού για ολοκλήρωση της βασικής γραμμής και λειτουργία του την άνοιξη του 2023. Ο σταθμός Βενιζέλου θα ολοκληρωθεί και θα είναι ένας από τους ωραιότερους σταθμούς μετρό στον κόσμο, σημείωσε.

Νοέμβριο οι προσφορές για το Fly Over

Μέχρι 15 Νοεμβρίου οι προσφορές στον διαγωνισμό για το fly over, που προκηρύχθηκε σήμερα, και ανάδοχος ώς τα τέλη του 2021, δεσμεύτηκε ο κ. Καραμανλής.

Ειδικά αναφορά έκανε στη σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με την Εγνατία Οδό και τον άξονα ΠΑΘΕ, έργο ύψους 70 εκ. ευρώ, που θα έχει ανάδοχο ως το τέλος του έτους, ενώ είπε επίσης ότι την ίδια περίοδο θα υπάρχει ανάδοχος και για τον έκτο προβλήτα 180 εκ. ευρώ, ενώ μέσα στο 2021 αρχίζουν και οι εργασίες για τη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού.

Σήμερα παραδόθηκε ο δεύτερος αεροδιάδρομος στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης, υπογράμμισε ο υπουργός.

Για το πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά είπε ότι θα υπάρχει προεδρικό διάταγμα ώς το τέλος του έτους, ενώ για την ανάπλαση της ΔΕΘ σημείωσε ότι είναι έτοιμη να προχωρήσει δίνοντας επιπλέον 70 στρέμματα ελεύθερων χώρων στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Καράογλου: Εντός χρονοδιαγραμμάτων τα έργα υποδομής

Ο υφυπουργός Μακεδονίας – Θράκης, Θεόδωρος Καράογλου, είπε πως παρά την πανδημία του κορωνοϊού, τα έργα υποδομής προχωρούν στη βάση των χρονοδιαγραμμάτων και μάλιστα γρηγορότερα. Αναφέρθηκε κυρίως στο ThessIntec και την ανάπλαση της ΔΕΘ.

«Όταν αναφέρθηκε στο ThessIntec πέρσι ο πρωθυπουργός όλοι ήταν δύσπιστοι. Όμως έχουν γίνει στον ένα χρόνο πολύ σημαντικά βήματα προόδου. Το οικόπεδο από το Υπερταμείο παραχωρήθηκε στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας κι από εκεί στην Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας. Πλέον η εταιρία ανάπτυξης του επιχειρηματικού πάρκου είναι πραγματικότητα. Γι’ αυτό το έργο ενώσαμε όλους τους φορείς και ήδη έχει συγκεντρωθεί άνω του ενός εκ. ευρώ. Προχωρά η πολεοδομική μελέτη και το ειδικό χωρικό σχέδιο, ενώ το στοίχημά μας είναι ως τα τέλη καλοκαιριού 2023 να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι υποδομές και να αρχίσει η εγκατάσταση των πρώτων εταιριών. Θα βρουν δουλειά περισσότερα από 7.000 άτομα», είπε ο κ. Καράογλου.

Για την ανάπλαση της ΔΕΘ είπε ότι κι αυτή εξελίσσεται εντός χρονοδιαγράμματος, με τον διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό να γίνεται ως τα τέλη Σεπτεμβρίου. «Φιλοδοξούμε να κάνουμε ένα νέο τοπόσημο για τη Θεσσαλονίκη», υπογράμμισε ο υφυπουργός.

Τζιτζικώστας: Χίλια έργα υποδομής σε όλη την Περιφέρεια

Ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, αναφέρθηκε σε ολοκληρωμένα έργα της Περιφέρειας, όπως ο Κ16, ο άξονας της Κασσάνδρας, το τμήμα Πατρίδα – Νάουσα, ο άξονας Θεσσαλονίκης – Κιλκίς κ.ά., επισήμανε ότι «ήδη προχωρούν τρία σημαντικά έργα ευθύνης της ‘Εγνατία Οδός ΑΕ’, που είναι: το ‘ορφανό’ χιλιόμετρο στην Ποτίδαια της Χαλκιδικής, η σύνδεση του Λιμένα Θεσσαλονίκης με τον άξονα ΠΑΘΕ και ο δρόμος Θέρμης- Γαλάτιστας, που ταλαιπωρούν χρόνια τώρα τους πολίτες και τους επισκέπτες. Οι διαδικασίες έχουν ολοκληρωθεί, έχουν δρομολογηθεί τα έργα, σύντομα λοιπόν θα υπάρξουν και οι λύσεις».

Αναφέρθηκε στο fly over, που πλέον έχει μπει σε διαδικασία δημοπράτησης και στην κατασκευή 40 σχολείων μέσω ΣΔΙΤ σε συνεργεία Περιφέρειας και υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

«Πριν από λίγους μήνες, μαζί με τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνο Ζέρβα, αρχίσαμε να προωθούμε τρία εμβληματικά έργα μέσα στον αστικό ιστό, την ανάπλαση της Πλατείας Αριστοτέλους, την ανάπλαση της Λεωφόρου Νίκης (παλιά παραλία) και την ανάπλαση της Πλατείας Διοικητηρίου», είπε ο περιφερειάρχης.

Ο κ. Τζιτζικώστας τόνισε ότι υλοποιούνται χίλια έργα υποδομής από την Περιφέρεια σε όλους τους νομούς της Κεντρικής Μακεδονίας.

Τα δέκα που προέκρινε είναι:

1.Αξιοποίηση παραλιακού μετώπου, που θα αποτελέσει τη νέα ταυτότητα της πόλης. Το ειδικό χωρικό σχέδιο θα κατατεθεί στους επόμενους μήνες. Ήδη τα έργα ξεκίνησαν στο δυτικό παράκτιο μέτωπο.

2.Ανάπλαση ΔΕΘ και Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά: εξασφαλίστηκαν οι ευρωπαϊκοί πόροι ύψους 20 εκ. ευρώ από την Περιφέρεια.

3.Έργα αστικών αναπλάσεων σε όλες τις πόλεις της Κεντρικής Μακεδονίας.

4.Αμφίπολη: χρηματοδότηση εργασιών προστασίας, συντήρησης και ανάδειξης του Τύμβου Καστά. Στόχος στις αρχές του 2022 το μνημείο να είναι επισκέψιμο.

5.Αναβάθμιση ηλεκτροφωτισμού στο οδικό δίκτυο της Κεντρικής Μακεδονίας: το μεγαλύτερο έργο ΣΔΙΤ στην Ελλάδα, που αρχίζει άμεσα.

6.Επέκταση δικτύου φυσικού αερίου σε όλες τις πόλεις της Κεντρικής Μακεδονίας

7.Ενεργειακή αναβάθμιση 40 δημοσίων κτηρίων.

8.Κατασκευή επιπλέον 18 νέων σχολείων.

9.Νέοι σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και στις επτά περιφερειακές ενότητες.

10.Αντιπλημμυρικά έργα για τη θωράκιση 19 πόλεων.

Ο κ. Τζιτζικώστας σημείωσε επίσης ότι η Περιφέρεια υλοποιεί εργασίες συντήρησης, αποκατάστασης, βελτίωσης και αναβάθμισης σε όλο το οδικό δίκτυο της Κεντρικής Μακεδονίας και ανακοίνωσε ότι ήδη η Περιφέρεια διεκδικεί μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης τη δημιουργία νέου αυτοκινητόδρομου που θα συνδέσει τη Θεσσαλονίκη με το δεύτερο πόδι της Χαλκιδικής και την ολοκλήρωση του άξονα Θεσσαλονίκης – Έδεσσας και των παρακάμψεων Γιαννιτσών και Χαλκηδόνας.

Μέτιος: Τι αλλάζει σε Ανατολική Μακεδονία και Θράκη

Ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, Χρήστος Μέτιος, αναφέρθηκε στο σχέδιο ανάπτυξης της περιοχής.

Χαρακτήρισε στοίχημα την αναβάθμιση των αεροδρομίων Καβάλας και Αλεξανδρούπολης και των λιμανιών και τη σύνδεσή τους με το σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο και με τους μεθοριακούς σταθμούς.

Τόνισε ότι πρέπει να γίνει νέος συνοριακός σταθμός στους Κήπους Έβρου και ο αυτοκινητόδρομος Δράμα – Καβάλα. Ο κάθετος οδικός άξονας Ξάνθη – Βουλγαρία ήδη άρχισε να κατασκευάζεται είπε ο κ. Μέτιος, όπως και ο κάθετος άξονας του Έβρου, Μάνδρα – Αρδάνιο. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στη σιδηροδρομική Εγνατία και το τμήμα Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Ξάνθη.

Δυο μεγάλα αρδευτικά έργα σε Ξάνθη και Ροδόπη για την άρδευση μισού εκατομμυρίου στρεμμάτων είναι βασική διεκδίκηση, τόνισε ο περιφερειάρχης.

Ο κ. Μέτιος είπε πως η διέλευση πολλών ενεργειακών αγωγών πρέπει να μεταφραστεί σε όφελος και για την τοπική κοινωνία και αναφέρθηκε στην επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου και στη σύνδεση των πρωτευουσών των πέντε νομών της Περιφέρειας και της Ορεστιάδας, για την οποία διασφαλίστηκαν οι πόροι.

Ζήτησε περαιτέρω αξιοποίηση της γεωθερμίας ενώ ήδη αξιοποιούνται τρία γεωθερμικά πεδία (Νέστος, Αλεξανδρούπολη, Παγγαίο).

Κασαπίδης: Πράσινος αναπροσανατολισμός στη Δυτική Μακεδονία

Ο περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας, Γιώργος Κασαπίδης, αναφέρθηκε στην απολιγνιτοποίηση και έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για 7.000 εργαζόμενους στην περιοχή, που εργάζονται στις τεχνικές εταιρίες που ασχολούνται με τον λιγνίτη και ζήτησε να γίνει ένα γενναίο πρόγραμμα πράσινου αναπροσανατολισμού του εργατικού δυναμικού και των επιχειρήσεων, ώστε να γίνει η μετάβαση χωρίς κοινωνικές αναταραχές.

Επίσης, ζήτησε αναπροσαρμογή και ανακατεύθυνση του πρωτογενούς τομέα και των δικτύων σε βιολογικό – πράσινο επίπεδο.

Επιδίωξη τόνισε ο κ. Κασαπίδης είναι η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας να γίνει πράσινη περιφέρεια, αλλά με τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, για να συγκρατηθεί και ο πληθυσμός. «Οποιαδήποτε απώλεια θέσης εργασίας δεν γίνεται αποδεκτή», σημείωσε.

Αναφέρθηκε σε ελλείψεις σε βασικές υποδομές, με κυριότερες η σύνδεση της Δυτικής Μακεδονίας με τη Θεσσαλία μέσω της ολοκλήρωσης του Ε65 και μια σειρά από οδικές συνδέσεις της Φλώρινας, της Εορδαίας και των συνόρων. Ζήτησε σιδηροδρομική σύνδεση με τη Θεσσαλία και της Κοζάνης με την Πτολεμαΐδα και τον εκσυγχρονισμό της σύνδεσης της Φλώρινας με τη Θεσσαλονίκη, της Κοζάνης με την Καστοριά και τη Θεσσαλονίκη.

Αναφέρθηκε στην επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου σε όλα τα αστικά κέντρα της περιοχής και στη δημιουργία οργανωμένων χώρων υποδοχής επενδύσεων στα εδάφη που εγκαταλείπει η ΔΕΗ.

Κωνσταντίνος Ζέρβας: «Η Θεσσαλονίκη κόλλησε κάπου στο 1997, στην Πολιτιστική Πρωτεύουσα, και δεν προχώρησε όπως άλλες πόλεις»

Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, έκανε λόγο για δυσπιστία των Θεσσαλονικέων στα έργα υποδομής, την οποία απέδωσε στην εμπειρία δεκαετιών και τη χαρακτήρισε απόλυτα δικαιολογημένη. «Η Θεσσαλονίκη κόλλησε κάπου στο 1997, στην Πολιτιστική Πρωτεύουσα, και δεν προχώρησε όπως άλλες πόλεις», υπογράμμισε.

Μετρό, λιμάνι, περιφερειακή, μητροπολιτικός σιδηρόδρομος για τη σύνδεση αεροδρομίου – κέντρου, αναπλάσεις, πράσινο είναι οι προτεραιότητες είπε ο δήμαρχος. «Όταν αυτά ολοκληρωθούν θα αλλάξει και η νοοτροπία του κόσμου», είπε.

«Η ατζέντα της Θεσσαλονίκης είναι η ίδια τα τελευταία 25 χρόνια», τόνισε.

Ο κ. Ζέρβας αναφέρθηκε στις δυσκολίες υλοποίησης των μεγάλων έργων υποδομής. Υπεραμύνθηκε της απόφασης για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου του μετρό και επισήμανε πως με τα έργα του Μουσείου Ολοκαυτώματος, το νέο εκθεσιακό χώρο, την παλιά παραλία αναπλασμένη, το νέο γήπεδο του ΠΑΟΚ, το μετρό και τα άλλα έργα υποδομής που σχεδιάζονται «η νέα Θεσσαλονίκη θα είναι ένας άλλος καλύτερος τόπος».

Loading