Η Αθήνα κατατάσσεται όγδοη σε χρόνους διαδρομής 10 χιλιομέτρων στην Ευρώπη, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν κατά την ημερίδα του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ), η οποία πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Ο μέσος χρόνος για να διανύσει κανείς 10 χιλιόμετρα μέσα στην πόλη είναι σχεδόν 30 λεπτά, φέρνοντας την Αθήνα στην όγδοη θέση στην Ευρώπη.
Στην πρώτη θέση βρίσκεται το Λονδίνο (33:17 λεπτά) και ακολουθούν το Δουβλίνο (32:45), η Βαρκελώνη (31:13), το Βουκουρέστι (31:09), το Μπορντώ (31:08), οι Βρυξέλλες (30:22) και η Ρώμη (29:59). Βάσει των μετρήσεων, οι οδηγοί στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη περνούν πάνω από το 1/3 της ημέρας τους (34%) σε συμφόρηση, με τις δύο πόλεις να κατατάσσονται στην 114η και 123η θέση αντίστοιχα στον παγκόσμιο πίνακα. Αξιοσημείωτο είναι ότι, μόνο στα χρόνια μεταξύ 2021 – 2024, η μέση ταχύτητα κυκλοφορίας στο κέντρο της Αθήνας μειώθηκε κατά 11% στις κύριες οδούς και κατά 17% στις δευτερεύουσες. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι πολλές μετακινήσεις γίνονται με ΙΧ, στην περιορισμένη χωρητικότητα του οδικού δικτύου και στη συμπεριφορά των οδηγών.
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Θανάσης Τσιάνος, ανέφερε ότι η βελτίωση των μετακινήσεων στην Αττική δεν μπορεί να επιτευχθεί με πρόχειρες προτάσεις ή ευχολόγια. Αποτελεί μια διαδικασία που περιλαμβάνει μελέτες, συντονισμό, αξιολόγηση και σημαντικό οικονομικό κόστος. Η διαδικασία αυτή διακόπηκε κατά την οικονομική κρίση, ωστόσο, σήμερα υπάρχει σημαντική αύξηση της ζήτησης των μετακινήσεων, γεγονός που αναδεικνύει τις συνέπειες της αποεπένδυσης στον τομέα των μεταφορών.
Για την εξυπηρέτηση του κοινού στα Μέσα Σταθερής Τροχιάς, σύμφωνα με τον κ. Τσιάνο, απαιτείται η αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου, αύξηση της ελκυστικότητας και επεκτάσεις Μετρό, Τραμ και Προαστιακού. Για τις αστικές συγκοινωνίες του ΟΑΣΑ, τονίστηκε η ανάγκη ίδρυσης γραμμών εξπρές και αύξησης του στόλου.
Κατά την ημερίδα, παρουσιάστηκαν από τις επιστημονικές επιτροπές του ΣΕΣ, οι θέσεις για την αστική κινητικότητα, οδικές, σιδηροδρομικές, αεροπορικές, θαλάσσιες και εμπορευματικές μεταφορές. Ο ΣΕΣ επισημαίνει την ανάγκη αναθεώρησης των προδιαγραφών στις οδικές μεταφορές και στρατηγικού σχεδιασμού νέων υποδομών. Ειδικότερα, στην αστική κινητικότητα, ο ΣΕΣ αναφέρει ότι το 50% των ατυχημάτων συμβαίνει στον αστικό χώρο και προτείνει περιορισμούς στην ταχύτητα και τον εξοπλισμό εγκαταστάσεων.
Στον τομέα των αερομεταφορών, απαιτείται συμμόρφωση με διεθνείς απαιτήσεις και αναβάθμιση υποδομών. Στις σιδηροδρομικές μεταφορές, στόχος είναι ο διπλασιασμός των επιβατικών δρομολογίων μέχρι το 2030. Για τις θαλάσσιες μεταφορές, προτείνονται στρατηγικές ανάπτυξης και ψηφιοποίησης. Τέλος, για τις εμπορευματικές μεταφορές, προτάθηκε ο εκσυγχρονισμός του νομικού πλαισίου για την ενίσχυση της βιωσιμότητας.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ