Του Αντώνη Τσολναρά και της Μίνας Αφεντούλη
«Χρυσή» πληρώνουν μια θέση στάθμευσης οι οδηγοί στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, καθώς οι τιμές στα πάρκινγκ τραβούν συνεχώς την ανηφόρα όσο η ζήτηση αυξάνεται και η προσφορά μειώνεται, ενώ η προσπάθεια εύρεσης μιας θέσης έχει μετατραπεί σε… κυνήγι θησαυρού.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του Politik.gr, το δίκτυο χώρων στάθμευσης εμφάνισε το τελευταίο δίμηνο αύξηση τζίρου από 10% έως 30% (σε συνάρτηση με την τοποθεσία του χώρου στάθμευσης). Η αύξηση του τζίρου ενίσχυσε τον ανταγωνισμό μεταξύ των εταιρειών χώρων στάθμευσης κάτι που έχει ως αποτέλεσμα οι ιδιώτες να αναπροσαρμόζουν την τιμολογιακή πολιτική τους, αυξάνοντας τη χρέωση ανά ώρα από 3 σε 4 ευρώ και σε αρκετές περιπτώσεις, από 4 σε 5 ευρώ. Η κίνηση αυτή, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες του Politik.gr μπορεί να μη μείωσε την κίνηση -αντιθέτως την αύξησε-, ωστόσο έχει προκαλέσει την οργή των οδηγών, καθώς πλέον οι θέσεις που διατίθενται σε υπόγειους και υπέργειους χώρους στάθμευσης στη Θεσσαλονίκη πολλές φορές είναι δυσεύρετες, ενώ το αντίτιμο «αγγίζει» σχεδόν τα 100 ευρώ μηνιαίως, σε αντίθεση με πριν από ένα δίμηνο όπου «άγγιζε» τα 60 με 70 ευρώ.
Το πάρκινγκ του δικηγορικού Συλλόγου που βρίσκεται πλησίον του Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης φτάνει τα 250 ευρώ το εξάμηνο και 500 ευρώ το χρόνο +20 ευρώ για το τηλεχειριστήριο ανοίγματος εισόδου. Μάλιστα, το πάρκινγκ στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης που εξυπηρετεί έναν μεγάλο όγκο αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης, από τον Δεκέμβριο του 2019 αύξησε τη μηνιαία συνδρομή από 70 σε 90 ευρώ.
Χαρακτηριστικό είναι ότι αμέσως μετά το «λουκέτο» εξαιτίας οφειλών που μπήκε απροειδοποίητα στο μεγάλο πολυώροφο σταθμό αυτοκινήτων «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» στην Πολυτεχνείου, η περιοχή των Δικαστηρίων έχει κατακλυστεί από εκατοντάδες σταθμευμένα οχήματα. Πολλές φορές μάλιστα παρουσιάζεται και το λεγόμενο «τριπλοπαρκάρισμα», ενώ είναι αξιοσημείωτο ότι αμέσως μετά το λουκέτο στο μεγάλο αυτό χώρο στάθμευσης ΙΧ, αρκετές ήταν οι εταιρείες παροχής πάρκινγκ που αύξησαν αμέσως την τιμή τους, με αποτέλεσμα πολλοί οδηγοί πλέον να ψάχνουν άλλους χώρους στάθμευσης των αυτοκινήτων τους.
«Κοντεύει να γίνει σαν ενοίκιο σπιτιού το πάρκινγκ»
Η δικηγόρος Ανθή Αφεντούλη που χρησιμοποιεί καθημερινά χώρο στάθμευσης για το ΙΧ της επί της οδού Σαπφούς, μιλώντας στο Politik.gr επισήμανε ότι μετά την έλευση του 2020 «πολλοί χώροι παροχής πάρκινγκ ενώ σου έδιναν μέχρι πρότινος τη δυνατότητα να πληρώσεις μηνιαία συνδρομή για το χώρο στάθμευσης του ΙΧ σου, πλέον ζητούν να πληρώσεις για μία θέση στάθμευσης σε καθημερινή βάση. Αν πληρώνεις 4 και 5 ευρώ τη μέρα, είναι 80 και 100 ευρώ αντίστοιχα κάθε μήνα». Μάλιστα έκανε λόγο για «οικονομική εκμετάλλευση» εις βάρος των δικηγόρων, ενώ «πολλές φορές λόγω του φόρτου εργασίας δεν μπορούμε να ψάξουμε για πάρκινγκ και δεν υπάρχει κανένας διαθέσιμος χώρος».
Από την πλευρά του αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Κοσμάς Καλογιάννης, τόνισε στο Politik.gr ότι: «όσοι εμπλέκονται στο συγκοινωνιακό κομμάτι της πόλης, προσπαθούν να διώξουν τον κόσμο από το κέντρο χωρίς να τους… φέρνουν με κάποιο τρόπο πίσω. Το πάρκινγκ στο κέντρο της Θεσσαλονίκης κοστίζει 100 με 150 ευρω το μήνα, κοντεύει να γίνει σαν ενοίκιο σπιτιού».
Το πρόβλημα με το πάρκινγκ στην πλατεία Ελευθερίας
Παράλληλα το στοίχημα της διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης είναι να προχωρήσει τις διαδικασίες ανάπλασης της Πλατείας Ελευθερίας, η οποία μέχρι και σήμερα παραμένει ένας «μπαζότοπος», καθώς τα έργα έχουν σταματήσει εδώ και μήνες. Το βασικό δίλημμα του Κωνσταντίνου Ζέρβα είναι εάν θα προχωρήσει το έργο της ανάπλασης -με άλλον εργολάβο καθώς εκείνος που το ξεκίνησε το εγκατέλειψε-, ή εάν θα επεκτείνει το έργο, συμπεριλαμβάνοντας και την κατασκευή υπόγειου πάρκινγκ. Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης πάντως επιθυμεί και πρότιθεται να κάνει τα μέγιστα για την κατασκευή του πάρκινγκ και, γι’αυτό το λόγο το προηγούμενο διάστημα η διοίκηση του δήμου προχώρησε σε κάποιες επαφές με κατασκευαστικούς ομίλους προκειμένου να διερευνήσει εάν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα κατασκευής του υπόγειου χώρου στάθμευσης, καθώς το έργο κοστολογείται στα 25 με 30 εκατ. ευρώ, ένα ποσό που αδυνατεί να εισφέρει ο δήμος Θεσσαλονίκης.
Σε συνδυασμό με το πολύπαθο έργο του μετρό για το οποίο η Θεσσαλονίκη δεινοπαθεί τα τελευταία 15 χρόνια με τις λαμαρίνες που έχουν τοποθετηθεί σε κεντρικούς δρόμους, καθώς και με τις τραγικές υπηρεσίες που προσφέρει ο ΟΑΣΘ στο επιβατικό κοινό της πόλης, προκαλείται ο σκεπτικισμός ότι οι δημότες πρέπει να «οπλιστούν» με αρκετή υπομονή και για τα επόμενα χρόνια, καθώς τουλάχιστον μέχρι το 2023 ο δήμος Θεσσαλονίκης δεν θα μπορεί να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις των κατοίκων.