Περισσότερο προβληματίζει παρά χαροποιεί τους κοινωνικούς εταίρους η ανακοίνωση της κυβέρνησης για το ύψος του κατώτατου μισθού που θα ισχύσει από την ερχόμενη Παρασκευή 1η Φεβρουαρίου.
Ο λόγος είναι ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού στα 650 ευρώ θα πρέπει να συνοδευτεί από συμπληρωματικές κινήσεις.
Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν οι έμποροι στην ανακοίνωσή τους, η αύξηση αυτή ξεπερνά τις αντοχές της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, με τη ΓΣΕΒΕΕ να επισημαίνει ότι αν δεν ληφθούν παράλληλα μέτρα ελάφρυνσης τόσο για τους εργαζομένους όσο και τους εργοδότες, το μέτρο δεν θα αποφέρει το παραμικρό.
Συγκεκριμένα επισημαίνει ότι η διεύρυνση τους εισοδήματος των μισθωτών θα πρέπει να συνοδευτεί και από αντίστοιχη μείωση του αφορολόγητου ώστε το διαθέσιμο εισόδημα τους να διατηρείται και όχι να μειώνεται εξαιτίας της υπερφορολόγησης.
Παράλληλα επισημαίνει την ανάγκη της μείωσης του μη μισθολογικού κόστους, όπως για παράδειγμα η άμεση κατάργηση της επιπλέον εισφοράς 1% επί των ασφαλιστικών εισφορών του άρθρου 97 του Ν. 4387/2016.
ΕΣΕΕ: Δύο “αγκάθια” στην αύξηση του κατώτατου μισθού
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Γιώργος Καρανίκας, κάνει λόγο για δύο «αγκάθια» στην αύξηση του κατώτατου μισθού.
«Η ΕΣΕΕ πάντοτε αποτιμούσε με θετικό τρόπο και δεν είδε ποτέ φοβικά την αύξηση του κατώτατου μισθού, υπό δύο όμως προϋποθέσεις:
- Πρώτον, η αύξηση να είναι σταδιακή –μέχρι το 2022- και να ανταποκρίνεται στις πραγματικές δυνατότητες της οικονομίας και της αγοράς.
- Δεύτερον, να είναι σε θέση οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις να την αντιμετωπίσουν, με μία αντίστοιχη ουσιαστική μείωση στο μη μισθολογικό κόστος, κάτι το οποίο κατ’ επανάληψη έχουμε επισημάνει».
Τα 6 προβληματικά σημεία σύμφωνα με τη ΓΣΕΕ
Η ΓΣΕΕ από την πλευρά της υπενθυμίζει στον πρωθυπουργό την υπόσχεσή του για αύξηση του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ κάνοντας λόγο για «φύλλο συκής».
Όπως σημειώνει η Συνομοσπονδία, η αύξηση του κατώτατου μισθού είναι επιβεβλημένη και κινείται σε θετική κατεύθυνση, θέτει όμως για μία ακόμα φορά τα εξής ερωτήματα:
- Είναι πραγματική η αύξηση; Σύμφωνα με τη ΓΣΕΕ, η αύξηση κατά περίπου 11% του κατώτατου μισθού αντισταθμίζει στο μισό την απώλεια του βιοτικού επιπέδου των εργαζομένων που επιβλήθηκε το 2012. Η Συνομοσπονδία σημειώνει ότι, εάν παράλληλα εφαρμοστεί η ήδη ψηφισμένη μείωση του αφορολόγητου, η αύξηση αυτή θα εξανεμιστεί από τη φορολογία.
- Λαμβάνει υπ’ όψιν τις ανάγκες βιοπορισμού των εργαζομένων; Κατά τη ΓΣΕΕ, «είναι απαράδεκτο, ιδιαίτερα μετά την πολυδιαφημιζόμενη τυπική έξοδο από τα Μνημόνια, να ενεργοποιείται ο μνημονιακός νόμος του 2013 με προκλητική απουσία από τα κριτήρια αναφοράς της βιοποριστικής λειτουργίας του μισθού, όπως αυτό αναφέρεται στην απόφαση της επιτροπής του Συμβουλίου της Ευρώπης στην οποία προσέφυγε η ΓΣΕΕ».
- Η αύξηση αυτή θα έχει αναδρομικό χαρακτήρα για το 2018; Σύμφωνα με τη ΓΣΕΕ, «η Κυβέρνηση αποφεύγει να πει κι εδώ την αλήθεια, ότι δηλαδή η αύξηση θα δοθεί εφάπαξ για το 2019 (και μάλιστα από 1/2/19 δηλ. για 11 μήνες), ενώ δεν θα πραγματοποιηθεί νέα διαδικασία αύξησης του κατώτατου μισθού για το 2019».
- Διασφαλίζονται θεμελιώδεις συλλογικές κατακτήσεις των εργαζομένων; Η ΓΣΕΕ καταλογίζει στην κυβέρνηση ότι «θριαμβολογεί γιατί εφάρμοσε αυτό που το 2013, όταν θεσπίστηκε, ταυτιζόμενη με τη ΓΣΕΕ, αναθεμάτιζε εμφατικά και καταψήφιζε ως αξιωματική αντιπολίτευση».
- Ποια είναι η πραγματικότητα για την κατάργηση του υποκατώτατου μισθού σε βάρος των νέων εργαζομένων έως 25 χρονών; Όπως τονίζει η ΓΣΕΕ, «η κατάργηση της επαίσχυντης διάταξης για τον υποκατώτατο μισθό των νέων έως 25 χρονών είναι υποχρέωση της Ελλάδας για συμμόρφωση ήδη από το 2017 στην καταδικαστική απόφαση για παραβίαση του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη του αρμόδιου ελεγκτικού οργάνου του Συμβουλίου της Ευρώπης, ύστερα από την προσφυγή το 2014 της ΓΣΕΕ».
- Η αύξηση αυτή διασφαλίζει συνολικά την έννοια του κατώτατου μισθού και του κατώτατου ημερομισθίου για όλους τους εργαζόμενους; Όπως προειδοποιεί η ΓΣΕΕ, «με τη διαδικασία ρύθμισης του 2013 που εφαρμόζει η Κυβέρνηση, ως κατώτατος μισθός/ημερομίσθιο νοείται βάσει του νόμου “… μία μοναδική αξία ( ποσό ) αναφοράς”. Η διάταξη αυτή απηχεί τη διατήρηση σε ισχύ της μνημονιακής δέσμευσης για φαλκίδευση του εισοδήματος των αμειβόμενων με τον κατώτατο μισθό, καθώς δεν περιλαμβάνονται οι δύο μεγάλες κατακτήσεις της εργατικής τάξης στην Εθνική Γενική ΣΣΕ, δηλαδή οι τριετίες και το επίδομα γάμου. Αποσιωπάται βέβαια η διατήρηση σε ισχύ της μνημονιακής διάταξης για το πάγωμα των τριετιών…μέχρι η ανεργία να πέσει κάτω από το 10%….».