Η φτωχοποίηση των Ελλήνων: Δεδομένα και επιπτώσεις από το 2008

Η φτωχοποίηση των Ελλήνων: Δεδομένα και επιπτώσεις από το 2008

Η φτωχοποίηση του ελληνικού πληθυσμού σε σύγκριση με την περίοδο πριν από την κρίση αποτυπώνεται εύγλωττα στην Έρευνα Οικογενειακού Προϋπολογισμού που δημοσίευσε η ΕΛΣΤΑΤ. Μπορεί η φτώχεια να απειλεί σήμερα το 18,7% του πληθυσμού, αν όμως την υπολογίσουμε με βάση το προμνημονιακό «κατώφλι» του 2008, τα ποσοστά ανεβαίνουν στο 33%. Παρά την προσδοκία βελτίωσης της οικονομικής κατάστασης, η νέα Έρευνα Οικογενειακού Προϋπολογισμού της ΕΛΣΤΑΤ αποκαλύπτει μια μείωση κατά 13,9% στη μέση μηνιαία οικογενειακή δαπάνη σε σύγκριση με το 2010 και κατά 20,5% από το 2008.

Συγκεκριμένα, η μέση μηνιαία οικογενειακή δαπάνη το 2023 ήταν 1.685,28 ευρώ, ενώ το 2008 ήταν 2.120,40 ευρώ. Η καθίζηση του εισοδήματος έπιασε «πάτο» το 2016, με τις μέσες οικογενειακές δαπάνες να μειώνονται σε λιγότερο από 1.400 ευρώ το μήνα. Η ΕΛΣΤΑΤ επιβεβαιώνει τη διαπίστωση της γερμανικής εφημερίδας Handelsblatt, ότι η ζωή των Ελλήνων έχει χειροτερέψει σε σχέση με την περίοδο πριν από την κρίση, επισημαίνοντας ότι εξαιτίας του υψηλού πληθωρισμού, οι Έλληνες εργαζόμενοι έχουν σήμερα κατά το ένα τρίτο χαμηλότερο διαθέσιμο εισόδημα από ό,τι το 2008.

Αντίθετα, οι μόνοι τομείς στους οποίους παρατηρήθηκε αύξηση είναι οι δαπάνες για τρόφιμα και μη οινοπνευματώδη ποτά, οι οποίες έχουν αυξηθεί κατά 0,3%. Τα νοικοκυριά ξοδεύουν περισσότερα χρήματα για να αγοράσουν λιγότερα προϊόντα, υποδεικνύοντας τη σοβαρότητα της οικονομικής κατάστασης. Το μεγαλύτερο «ψαλίδι» αφορά τα είδη ένδυσης και υπόδησης, με τις δαπάνες να μειώνονται κατά 54,7%.

Οι δαπάνες για πολιτισμό και αναψυχή, επικοινωνίες και μεταφορές παρουσίασαν επίσης σημαντικές περικοπές, ενδεικτικές μιας συνολικής συρρίκνωσης του οικογενειακού προϋπολογισμού. Τα τσιγάρα, τα ποτά και τα ξενύχτια περιορίστηκαν, μειώνοντας τις δαπάνες για καπνό και οινοπνευματώδη κατά -15,5%.

Ο καφές και το σουβλάκι, προϊόντα που παραδοσιακά θεωρούνται προσιτά, πλέον κινδυνεύουν να γίνουν είδη πολυτελείας. Η πικρή γεύση του καφέ εντείνεται λόγω του υψηλού ΦΠΑ και των αυξήσεων στις διεθνείς τιμές, επιβεβαιώνοντας ότι η καθημερινότητα των Ελλήνων αλλάζει ραγδαία.

Loading