Η ηλεκτροκίνηση κλείνει το μάτι στην αυτοκίνηση και την καλεί σαν σειρήνα, ώστε ο ηλεκτρισμός να πάρει τα σκήπτρα της κυρίαρχης πηγής ενέργειας για την κίνηση των οχημάτων. Στην Βόρεια Ευρώπη έχουν γίνει άλματα και το ποσοστό στις πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων ανεβαίνει συνεχώς κάθε μήνα. Το νότιο κομμάτι της Ευρώπης ακολουθεί ασθμαίνοντας και περιμένοντας καρτερικά το εναρκτήριο λάκτισμα για την άνοδο στις πωλήσεις. Στη γειτονιά μας, τα Βαλκάνια, η ηλεκτροκίνηση κάνει τα πρώτα της βήματα και η ελπίδα των φορέων που ασχολούνται με αυτήν είναι πως σύντομα να γίνουν τεράστια άλματα. Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να δοθεί έμφαση στο θέμα από τις κυβερνήσεις των βαλκανικών χωρών, πρωτίστως για να αναπτυχθούν δύο τομείς: οι υποδομές και η παιδεία.
Για τις υποδομές η πολιτική βούληση θα δώσει την έναρξη της προσπάθειας για οικολογικές και “ καθαρές” μετακινήσεις. Στη Ρουμανία η κυβέρνηση δίνει επιδότηση 10.000 ευρώ για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Ποσό που είναι το μεγαλύτερο σε όλη την Γηραιά Ήπειρο, με αποτέλεσμα κάθε μήνα οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων να είναι άνω των 200 μονάδων. Στη Βουλγαρία η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης είναι αλματώδης, καθώς η γειτονική μας χώρα έχει πολλά σημεία φόρτισης, που μπορούν να ικανοποιήσουν μεγάλο όγκο ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Μένει η Ελλάδα να κάνει πράξη το πλάνο της για καθαρές μετακινήσεις, καθώς, όπως επισημαίνουν φορείς της αγοράς, ήδη υπάρχει έντονο ενδιαφέρον αρκετών ιδιωτικών εταιρειών, οι οποίες επιθυμούν να δημιουργήσουν σταθμούς φόρτισης, ώστε ακολούθως να σημειωθεί άνοδος των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Για τον λόγο αυτό και στο πλαίσιο της προώθησης της ηλεκτροκίνησης πραγματοποιήθηκε στην 84η ΔΕΘ εκδήλωση για το θέμα με τη συμμετοχή εκπροσώπων από τις χώρες των Βαλκανίων και με στόχο την εξεύρεση κοινών δράσεων για την επέκταση της ηλεκτροκίνησης και των σημείων φόρτισης.
“ Αποφασίσαμε να οργανώσουμε αυτό το φόρουμ για την ηλεκτροκίνηση για να κινητοποιήσουμε όλους τους φορείς που δραστηριοποιούνται στο χώρο των Βαλκανίων, προκειμένου να αποκαλυφθούν κοινές δράσεις επέκτασης των φορτιστών. Η ηλεκτροκίνηση είναι η επόμενη μέρα της αυτοκίνησης”, αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο συγκοινωνιολόγος του ΑΠΘ και επικεφαλής του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), Αθανάσιος Τσιούτρας, για να συνεχίσει: “ Τα τελευταία 20 χρόνια έχουμε δημοσιοποιήσει μια σειρά από έρευνες που έχουν να κάνουν με την βιώσιμη ανάπτυξη, ενώ παράλληλα συμβάλλαμε αποφασιστικά στην ενημέρωση των οικολογικών μετακινήσεων με υβριδικά οχήματα και τώρα με ηλεκτροκίνητα οχήματα, δίκυκλα ή τρίκυκλα. Προωθούμε την καθαρή μετακίνηση τόσο εντός πόλης, όσο και εκτός και στηρίζουμε με κάθε τρόπο αυτή την προσπάθεια”.
Είμαστε πίσω στην οικολογική παιδεία κι αυτό επηρεάζει και την οδήγηση στην Ελλάδα
Ο κ. Τσιούτρας αναφέρθηκε και στην “ οικολογική” παιδεία λέγοντας πως: “ δυστυχώς η Ελλάδα σε αυτό το τομέα είναι πολύ πίσω. Ο Έλληνας ακόμη δεν διαθέτει την ανάλογη κουλτούρα. Δεν μπορεί για παράδειγμα να μιλάει για οικολογική συνείδηση ή για οικολογική οδήγηση και ο ίδιος να πατάει τέρμα το γκάζι κυνηγώντας τις επιδόσεις του οχήματός του. Εμείς από το 2005 έχουμε δημοσιεύσει μια σειρά από βιβλία πάνω σε αυτό το τομέα και ενημερώσαμε χιλιάδες ανθρώπους. Για να προχωρήσουμε μπροστά πρέπει να λειτουργήσουν δύο άξονες. Ο άξονας της παιδείας και ο άξονας των υποδομών. Αν δουλέψουμε πάνω σε αυτούς τους άξονες τότε το σίγουρο είναι ότι θα πρέπει να περιμένουμε θαύματα. Ειδικά το τελευταίο διάστημα όπου υπάρχει η ανάλογη πολιτική βούληση”.
Από την πλευρά της η διευθύνουσα σύμβουλος της Smart Drive που διοργάνωσε το φόρουμ, Χρυσούλα Μέρκα, τόνισε: “ πρέπει με κάθε τρόπο να προωθήσουμε την ηλεκτροκίνηση, αλλά και να στήσουμε σοβαρά ένα δίκτυο υποδομών και φόρτισης. Εμείς ως εταιρεία διαθέτουμε όλο τον οικολογικό διαδραστικό εξοπλισμό και τα συναφή λογισμικά. Θελήσαμε να μετάσχουμε σε αυτή την δραστηριότητα μεταξύ των εκπροσώπων της ηλεκτροκίνησης των χωρών των Βαλκανίων γιατί πιστεύουμε ότι η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον και πολύ σύντομα θα αλλάξει ο χάρτης της αυτοκίνησης”.
Πρωτόκολλο συνεργασίας των ενώσεων ηλεκτροκίνησης Ελλάδας, Βουλγαρίας, Σερβίας, Ρουμανίας και Β. Μακεδονίας
Από την Ελλάδα ο επίτιμος πρόεδρος του Ινστιτούτου Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων, Διονύσης Νέγκας, μιλώντας για τη δράση που φιλοξενήθηκε στην ΔΕΘ επισήμανε πως ήδη υπεγράφη πρωτόκολλο συνεργασίας μεταξύ των ενώσεων ηλεκτροκίνησης των χωρών Ελλάδα, Βουλγαρία, Σερβία, Ρουμανία και Β. Μακεδονία (σ.σ. τον περασμένο Μάρτιο, στη Σόφια της Βουλγαρίας), με στόχο την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. “Σκοπός μας είναι να προωθήσουμε την ηλεκτροκίνηση σε όλα τα Βαλκάνια. Θα πρέπει να συντονιστούμε όλες οι χώρες των Βαλκανίων και να προωθήσουμε την ηλεκτροκίνηση. Ήδη η Βουλγαρία έχει κάνει πολύ μεγάλα άλματα σε αυτόν τον τομέα. Θα πρέπει τώρα να έρθουν μεγάλοι οργανισμοί ενέργειας για να για φτιάξουν την υποδομή. Τα Βαλκάνια θέλουμε να ακολουθήσουν την ανάπτυξη της Βόρειας Ευρώπης. Η Ελλάδα θέλει πλέον ταχυφορτιστές για να μπορέσουμε να μιλήσουμε για ανάπτυξη. Είμαστε σε καλό δρόμο μετά τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού. Θεωρώ ότι το επόμενο διάστημα θα δούμε μεγάλη ανάπτυξη στο τομέα της ηλεκτροκίνησης, καθώς υπάρχει βούληση από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς” σημείωσε.
Ο εκπρόσωπος της Ρουμανίας, επικεφαλής της κίνησης της ηλεκτροκίνησης στη χώρα, Νικολάι Μοσάι, επισήμανε πως: “ από το 2013 ξεκίνησε η μεγάλη προσπάθεια στην ηλεκτροκίνηση στη Ρουμανία. Τότε υπήρξε επιδότηση 5000 ευρώ για την αγορά ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου. Από το 2015 μέχρι και σήμερα η Ρουμανία είναι η μοναδική χώρα στην Ευρώπη που δίνει τόσο μεγάλη επιδότηση που φθάνει τα 10.000 ευρώ. Αυτό συμβάλλει αποφασιστικά στην πώληση 100 μέχρι και 200 (ηλεκτρικών) αυτοκινήτων κάθε μήνα, με αποτέλεσμα οι αντιπροσωπείες να μην έχουν να δώσουν οχήματα. Αυτό το κίνητρο ισχύει για τις πόλεις που έχουν πάνω από 40.000 κατοίκους”.
Στους ρυθμούς ανάπτυξης της χώρας του αναφέρθηκε ο εκπρόσωπος της Σερβίας, Ιβάν Βούλοβιτς: “ Η Σερβία, τα τελευταία χρόνια, θέλει να προωθήσει την ηλεκτροκίνηση στην χώρα. Υπάρχει στρατηγική πάνω σε αυτό το κομμάτι και η κυβέρνηση λειτουργεί στοχευμένα. Σήμερα στην χώρα υπάρχουν περίπου 10 ταχυφορτιστές με ισχύ 50KW και περίπου 40 φορτιστές με ισχύ 20KW”.
Για ανυπαρξία της ηλεκτροκίνησης έκανε λόγο ο εκπρόσωπος της Β. Μακεδονίας, Όλιβερ Τρινούνοφ. “ Ως χώρα είμαστε απελπιστικά πίσω σε αυτό τον τομέα. Η ηλεκτροκίνηση βρίσκεται σε πολύ χαμηλό επίπεδο και πρέπει όλοι να πιέσουμε την κυβέρνηση για να ασχοληθεί με το θέμα και να δώσει κάποια κίνητρα αγοράς ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου και πολύ περισσότερο να στήσει τις υποδομές”, τόνισε.
Τέλος, για την μεγάλη πρόοδο των υποδομών μίλησε ο εκπρόσωπος της Βουλγαρίας, Μαρτίνος Μπάιτς: “ Τα τελευταία χρόνια γίνεται πολύ μεγάλη προσπάθεια στη Βουλγαρία. Οι προσπάθειές μας εστιάζονται στο γεγονός ότι δείχνουμε ευαισθησία στην κλιματική αλλαγή. Μέσα στην προσπάθεια μας ενδιαφέρει και η Ελλάδα να κάνει μεγάλα άλματα πάνω σε αυτό τον τομέα, έτσι να υπάρχει η ανάλογη βαλκανική ώθηση. Θέλουμε οι άνθρωποι να αποκτήσουν την κουλτούρα και να αποκτήσουν συνείδηση πάνω στην ηλεκτροκίνηση”.
Την εκδήλωση παρακολούθησε και ο εκπρόσωπος της Nissan, Γιάννης Θεοδοσίου ο οποίος επισήμανε πως “ μας ενδιαφέρει η πράσινη ανάπτυξη και κατ’ επέκταση η ηλεκτροκίνηση που αποτελεί το μέλλον της αυτοκίνησης. Είναι γνωστό ότι η Nissan πρωταγωνιστεί και θέλει να συνεχίσει να πρωταγωνιστεί σε αυτό τον τομέα. Έχουμε άλλωστε πολλά ηλεκτροκίνητα μοντέλα. Η ενημέρωση που πραγματοποιήθηκε και η ανταλλαγή απόψεων σε αυτό το φόρουμ θα μας βοηθήσουν να γίνουμε καλύτεροι και να κάνουμε όλες οι χώρες των Βαλκανίων ένα βήμα εμπρός”.
Κυριάκος Παρασίδης