Απάτες τεχνολογίας: Πώς οι εγκληματίες εξαπατούν ανυποψίαστους πολίτες

Απάτες τεχνολογίας: Πώς οι εγκληματίες εξαπατούν ανυποψίαστους πολίτες

Σε εγρήγορση καλούν τους συναλλασσόμενους οι τράπεζες μετά από περιστατικό «εισαγόμενης» απάτης στον Βόλο. Οργανωμένο κύκλωμα από το εξωτερικό εξαπάτησε επιχειρηματία, πείθοντάς τον να αλλάξει τους τραπεζικούς του κωδικούς, με αποτέλεσμα να χαθούν όλα τα χρήματά του. Γυναίκα που μιλούσε ελληνικά του συστήθηκε ως υπάλληλος της τράπεζας και τον ενημέρωσε ότι παραβιάστηκε ο λογαριασμός του, ζητώντας να υπάρξει διαδικασία ασφάλειας με εισαγωγή νέων κωδικών. Η κλήση φαινόταν να πραγματοποιείται από τηλεφωνικό αριθμό που ανήκει στην τράπεζα, και ο επιχειρηματίας, που συναλλάσσεται μαζί της, δεν σκέφθηκε ούτε στιγμή πως πρόκειται για απάτη.

Πρόκειται για τη νέα τεχνική απάτης που έχει κάνει την εμφάνισή της και στην Ελλάδα, γνωστή ως «Caller ID spoofing».

Όπως έχει αναφερθεί, παράλληλα με τη ραγδαία ανάπτυξη των e-συναλλαγών σε διεθνές και σε εγχώριο επίπεδο, διευρύνεται και το πεδίο δράσης των απατεώνων, οι οποίοι εξελίσσουν τις τεχνικές τους. «Οι απάτες συνεχώς διευρύνονται και εξελίσσονται», σύμφωνα με τραπεζικά στελέχη, εξηγώντας πως οι απατεώνες εξαπατούν ανυποψίαστους πολίτες είτε χειραγωγώντας τους για να κάνουν πληρωμές ή μεταφορές χρημάτων σε λογαριασμούς που διαχειρίζονται οι ίδιοι, είτε υποκλέπτοντας τους κωδικούς e-Banking, τα στοιχεία των πιστωτικών καρτών τους, καθώς και τους Κωδικούς μιας Χρήσης (OTP) που απαιτούνται για την έγκριση συναλλαγών.

Ειδικότερα, οι απατεώνες αξιοποιούν διάφορες τεχνολογικές δυνατότητες για δόλιο σκοπό, όπως το πλαστογράφημα του αναγνωριστικού καλούντος αριθμού (caller ID spoofing), ώστε να εμφανίζεται στο τηλέφωνο του θύματος άλλος αριθμός τηλεφώνου.

Για τον περιορισμό του παράνομου Caller ID spoofing, αρκετές χώρες έχουν θέσει σε εφαρμογή σχετικό νομοθετικό πλαίσιο που επιβάλλει στους παρόχους τηλεφωνίας να εφαρμόζουν διάφορα τεχνικά μέτρα.

Χαρακτηριστικές μορφές εξαπάτησης περιλαμβάνουν το ηλεκτρονικό ψάρεμα στοιχείων (phishing), τις απόπειρες εξαπάτησης με πρόφαση την έγκριση κυβερνητικών επιδομάτων, και τις απάτες μέσω τηλεφώνων όπου υποδύονται τεχνικούς εταιρειών.

Σύμφωνα με πάγιες συστάσεις, οι πολίτες πρέπει να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί με τηλεφωνικές κλήσεις που ενημερώνουν για δήθεν προβλήματα με λογαριασμούς και να μην αποκαλύπτουν ποτέ κωδικούς ή προσωπικά δεδομένα.

Οι πολίτες μπορούν να ενημερώνονται αναλυτικά για τα διάφορα είδη ηλεκτρονικής απάτης από την ιστοσελίδα της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών και της Τράπεζας της Ελλάδος.

Loading

Play