Αποζημιώσεις πολλών δισ. δολαρίων ενδέχεται να καταβάλλει η εταιρεία Boeing, μετά τη συντριβή των δύο αεροσκαφών Boeing 737-8 Max σε Ινδονησία και Αιθιοποία. Σύμφωνα με τη γερμανική εφημερίδα Die Welt, τα δύο δυστυχήματα θα μπορούσαν να οδηγήσουν στη μεγαλύτερη νομική καταστροφή στην ιστορία της αεροπορίας.
Η εφημερίδα επικαλείται τον καθηγητή Ελμαρ Γκιέμουλα, δικηγόρο, εμπειρογνώμονα αεροπορίας και επίτιμο καθηγητή του δικαίου της αεροπορίας στο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου. «Η ιδιαιτερότητα των δυο τραγικών δυστυχημάτων είναι οι προφανείς αδυναμίες του σχεδιασμού των αεροσκαφών και, επομένως, υπάρχει ευθύνη για τα προϊόντα της αμερικανικής κατασκευάστριας εταιρίας Boeing», λέει ο καθηγητής Γκιέμουλα.
«Σύμφωνα με το αμερικανικό δίκαιο, μια αξίωση αποζημίωσης με ποινικό χαρακτήρα είναι πολύ πιθανή», προσθέτει ο ίδιος.
Η Boeing μπορεί να γνώριζε τον κίνδυνο ακόμη και πριν από την πρώτη συντριβή στην Ινδονησία, αλλά σίγουρα μετά το δεύτερο δυστύχημα, λίγους μήνες μετά, μπορεί να αντιμετωπίσει πιθανές αποζημιώσεις πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η Boeing παραδέχθηκε πρόσφατα την αναθεώρηση του λογισμικού ελέγχου πτήσης για τα μοντέλα 737 Max, το οποίο είναι πιθανότατα η αιτία της συντριβής των δυο αεροσκαφών. Επί του παρόντος, έχει απαγορευτεί παγκοσμίως η πτήση σε περισσότερα από 370 μοντέλα.
Ο εμπειρογνώμονας του αεροπορικού δικαίου, καθηγητής Γκιέμουλα αναφέρει μάλιστα, τις ιδιαιτερότητες της αμερικανικής νομολογίας, καθώς η ήδη υψηλή αποζημίωση στις Ηνωμένες Πολιτείες μπορεί με βάση το διεθνές δίκαιο να διπλασιαστεί ή και να τριπλασιαστεί από τα δικαστήρια “για λόγους τιμωρίας”. Οι ειδικοί νομικοί εκτιμούν ότι οι αποζημιώσεις για τα 350 θύματα θα μπορούσαν να κοστίσουν πολλά δισεκατομμύρια δολάρια.
Αποζημίωση και στις αεροπορικές εταιρείες
Ο καθηγητής Γκιέμουλα εκτιμά ότι αξίωση για αποζημίωση από την Boeing θα έχουν όχι μόνο οι συγγενείς των θυμάτων, αλλά και οι αεροπορικές εταιρείες που έχουν πάρει τα 737 max. Για παράδειγμα, λόγω της απαγόρευσης πτήσεων των αεροσκαφών αυτών, θα πρέπει να νοικιάσουν τώρα αεροσκάφη αντικατάστασης ή να ανατρέψουν τον προγραμματισμό των πτήσεων τους. Και αυτό θα μπορούσε να κοστίσει δισεκατομμύρια. «Μιλάμε συνολικά για αρκετά δισεκατομμύρια ζημιές», λέει ο Γκιέμουλα στην Die Welt.
Σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο (Σύμβαση του Μόντρεαλ), οι δύο αεροπορικές εταιρείες Lion Air και Ethiopian Airlines μετά τις δύο τραγωδίες, θα πρέπει να καταβάλλουν στους συγγενείς των θυμάτων ανά άτομο μέχρι και 120.000 δολάρια ΗΠΑ. Αυτό ισχύει ανεξάρτητα από το αν οι αεροπορικές εταιρείες ευθύνονται για τα δυστυχήματα. Αυτές οι δαπάνες στη συνέχεια αναμένεται να ζητηθούν από την Boeing.
Σαφείς ομοιότητες με τη συντριβή του Οκτωβρίου
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών της Αιθιοπίας, τα δεδομένα από τα μαύρα κουτιά του Boeing 737 MAX 8 το οποίο συνετρίβη στις 10 Μαρτίου στα ανατολικά της Αντίς Αμπέμπα, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 157 άνθρωποι, παρουσιάζουν “σαφείς ομοιότητες” με τη συντριβή, τον Οκτώβριο, ενός αεροσκάφους του ίδιου τύπου της ινδονησιακής εταιρείας Lion Air.
«Κατά τη διάρκεια της έρευνας στον καταγραφέα δεδομένων πτήσης (FDR), παρατηρήθηκαν σαφείς ομοιότητες μεταξύ της πτήσης 302 της Ethiopian Airlines και της πτήσης 610 της Lion Air», ανέφερε σχετικά η υπουργός Νταγκμαουίτ Μόγκες σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε την Κυριακή (17/3).
Η υπουργός διευκρίνισε ότι η προκαταρκτική έκθεση για τα αίτια της συντριβής της πτήσης 302 θα δοθεί στη δημοσιότητα σε 30 ημέρες.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ