Η γεύση του κρέατος που θα “καλλιεργείται” στο εργαστήριο θα είναι ακριβώς ίδια με του κανονικού

Η γεύση του κρέατος που θα “καλλιεργείται” στο εργαστήριο θα είναι ακριβώς ίδια με του κανονικού

Τα προϊόντα που θα συμπληρώσουν και μακροπρόθεσμα θα αντικαταστήσουν ως εναλλακτικές λύσεις πρωτεΐνης το κρέας, που σήμερα απολαμβάνουμε στο τραπέζι μας, έχουν ήδη αρκετές γενιές ιστορία. Με τις πρώτες εναλλακτικές πρωτεΐνες να έχουν ως βάση τη σόγια και τη δεύτερη γενιά να μας προτείνει για το τραπέζι προϊόντα που μοιάζουν μεν οπτικά με το κρέας, αλλά στην ουσία βασίζονται σε φυτά, τώρα ίσως βρίσκεται μπροστά από την πόρτα μας μια νέα λύση, που προς το παρόν έχουμε δει μόνο στις ταινίες επιστημονικής φαντασίας.

Ο λόγος για το κρέας που θα καλλιεργείται (σ.σ cultured meat), ένα νέο κόνσεπτ που αναφέρεται σε κρέας που παράγεται μέσα από μια κυτταρική δομή (σ.σ produced via cell structure) και όχι μέσα από σφαγέντα ζώα, “τεχνολογία που έγινε εφικτή χάρη στις εξελίξεις που είχαμε μόλις από το 2007 ουσιαστικά και μετά” όπως εξήγησε στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ- ΜΠΕ, “Πρακτορείο 104,9 FM” η Ελβετή επιστήμονας Μπεντζαμίνα Μπόλαγκ (Benjamina Bollag), συνιδρύτρια και CEO της εταιρίας “Higher Steaks”, η οποία ετοιμάζει τεχνολογία, που μέσα στα επόμενα χρόνια θα οδηγήσει σε προϊόντα που θα δούμε στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

 “Βρισκόμαστε στην φάση της έρευνας και της ανάπτυξης και ακόμη εξελίσσουμε τα προϊόντα μας, κάτι που αναμένουμε να κάνουμε για τον επόμενο έναν με ενάμιση χρόνο, μια φάση μετά από την οποία θα προχωρήσουμε σε μεγαλύτερη κλίμακα και θα περάσουμε μέσα από τις διαδικασίες που αφορούν την τήρηση των σχετικών κανονισμών, κάτι που αναμένεται να γίνει μέσα σε τρία με πέντε χρόνια”, εξήγησε η επιστήμονας, που έθεσε μάλιστα και το χρονοδιάγραμμα μέσα στο οποίο αναμένεται να έχουμε κρέας από κυτταρικές δομές και όχι εκτροφή και σφαγή.

“Το μόνο που θα χρειαστεί για να φτάσουν τα προϊόντα (από το εργαστήριο) στο ράφι είναι να περάσουμε μέσα από τις διαδικασίες του κανονιστικού πλαισίου, της συμμόρφωσης με αυτό, σε ό,τι αφορά την Ευρωπαϊκή Ένωση”, εξηγεί η κα Bollag, που τονίζει πως για το συγκεκριμένο μόνο στάδιο θα υπάρξουν διαφορετικοί χρόνοι. Ο λόγος είναι πως δεν υπάρχει κοινό πλαίσιο σε όλο τον κόσμο και, για την ακρίβεια, μόνο στην Ελβετία έχει ολοκληρωθεί η δημιουργία αυτού του κανονιστικού πλαισίου, χωρίς όμως να υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση στο σύνολο του δυτικού κόσμου: “εξαρτάται μεν για την περιοχή για την οποία μιλάμε, αλλά αναφερόμαστε στα επόμενα τρία χρόνια”, τονίζει η συνιδρύτρια και CEO της Higher Steaks όταν αναφέρεται στον χρόνο περάτωσης της διαδικασίας αυτής, που θα αφορά τις εγκρίσεις.

Τα πλεονεκτήματα που κρέατος που παράγεται μέσα από μια κυτταρική δομή

“Μιλάμε για κρέας που απαιτεί μέχρι και 100 φορές μικρότερη επιφάνεια γης κι έχει ιδιαίτερα μειωμένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ενώ μπορούμε να έχουμε αυτό το κρέας χωρίς καμία χρήση αντιβιοτικών” εξηγεί η κα Bollag, που όπως περιέγραψε μέσα από τις παρουσιάσεις της κατά τη διάρκεια της 84ης ΔΕΘ, στην εταιρία της “φτιάχνεται κρέας που είναι το ίδιο, σε μοριακό επίπεδο με το κανονικό αλλά είναι πιο αειφόρο και πιο υγιεινό”, αφού καλλιεργείται.

Το κρέας που καλλιεργείται είναι μια σχετικά νέα ιδέα, εκεί όμως που τίθεται ζήτημα σε σχέση με άλλες πηγές πρωτεΐνης όπως τα πουλερικά, τα αβγά, τα ψάρια κ.ο.κ, που κρίνονται ως πηγές πλήρους πρωτεΐνης με όλα τα αμινοξέα που χρειάζονται για τη λειτουργία του σώματος, είναι στο κατά πόσον μαζί με αυτές τις διατροφικές απαιτήσεις είναι αποδεκτή και η γεύση.

“Ο στόχος είναι το κρέας αυτό να έχει ακριβώς την ίδια γεύση. Δουλεύουμε με το ίδιο στοιχείο, οπότε στην ουσία η δουλειά αφορά την τελειοποίηση της τεχνολογίας. Αν, για παράδειγμα, φτιάχνουμε μια μπριζόλα, (το εγχείρημα) είναι κάπως πιο σύνθετο, αφορά την τελειοποίηση της υφής, αν μιλάμε για λουκάνικο είναι απλό και τα υπόλοιπα προϊόντα βρίσκονται ενδιάμεσα σε επίπεδο δυσκολίας. Μακροπρόθεσμα θα είναι ακριβώς το ίδιο σε ό,τι αφορά τη γεύση όμως”, είναι η απάντηση της Ελβετής συνιδρύτριας της Higher Steaks στο σχετικό ερώτημα.

Πόσο μεγάλη είναι η αγορά, πώς θα “πεισθεί” ο καταναλωτής και οι προοπτικές για την Ελλάδα

“Σήμερα η αγορά στην ουσία είναι ανύπαρκτη και ακόμη είμαστε στη φάση ανάπτυξης του προϊόντος, αλλά είναι μια αγορά που μπορεί να φτάσει μέχρι και στο 35% της συνολικής αγοράς του κρέατος μέχρι το 2040, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μιας μεγάλης εταιρίας συμβουλευτικών υπηρεσιών” απαντά η κα.Bollag, που μάλιστα μεταφέρει και τις εκτιμήσεις για το μέγεθος του καταναλωτικού τζίρου πάνω στις οποίες κινούνται εταιρίες όπως η δική της: “σε είκοσι με 30 χρόνια αναμένουμε η αγορά να είναι της τάξης των 500 δισεκατομμυρίων” τονίζει.

Ιδιαίτερα αισιόδοξη εμφανίζεται η κα Bollag όταν θα ερωτηθεί για μια, κρίσιμη όταν μιλάμε για διατροφικό προϊόν, παράμετρο, αυτή της καταναλωτικής εμπιστοσύνης και αποδοχής. “Θα υπάρξουν πολλές δοκιμές, με τα σουπερμάρκετ, υπάρχει μια μεγάλη αγορά, μια ήδη υπαρκτή αγορά εκεί έξω, περίπου το 51% των πολιτών στο Ηνωμένο Βασίλειο, για παράδειγμα, λένε πως θα “άλλαζαν” από το κλασικό κρέας, οπότε ναι, υπάρχει εκεί έξω η αγορά, το κοινό που είναι έτοιμο να το δοκιμάσει. Θα είναι βέβαια μια περίπτωση στην οποία θα πάμε από τους λεγόμενους early adopters (σ.σ. τους πρώτους που υιοθετούν ένα νέο προϊόν ή υπηρεσία) στη μαζική αγορά. Αυτό θα είναι μια πρόκληση”, καταλήγει η Ελβετή ειδικός στο κρέας που παράγεται μέσα από μια κυτταρική δομή. Στο ερώτημα “θα μου αρέσει τη γεύση από το χάμπουργκερ μου όταν θα έχει σαν βάση το προϊόν σας;”, η απάντηση της κας Bollag είναι ρητή: “Απολύτως!”

Όταν τέλος θα ερωτηθεί για το ενδεχόμενο να εισέλθει και η Ελλάδα (που έχει μια ήδη ανεπτυγμένη αγορά κλασικού κρέατος) στον συγκεκριμένο τομέα σε ερευνητικό αλλά και επιχειρηματικό επίπεδο, η κα Bollag απαντά θετικά. Μάλιστα, εξηγεί πως έχουν ήδη υπάρξει συζητήσεις επί του θέματος κατά τη διάρκεια της παραμονής της στην Ελλάδα. “Είναι απολύτως εφικτό. Είχαμε, να σας αναφέρω, και συζητήσεις με άτομα από Τμήμα Χημικών Μηχανικών από το Πανεπιστήμιο Αθηνών και έχετε πάρα πολύ καλούς ερευνητές στην Ελλάδα, οπότε είναι απλά θέμα να κάνετε το βήμα και να το κάνετε εδώ”, αναφέρει η συνιδρύτρια και CEO της εταιρία Higher Steaks πριν αποχωρήσει για να επιστρέψει στην έδρα της εταιρίας της στην Ελβετία.

 

© ΑΠΕ-ΜΠΕ ΑΕ. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ΑΕ.

Loading