Η μείωση του ορίου ταχύτητας στο κέντρο των πόλεων δεν αυξάνει τον χρόνο οδήγησης

Η μείωση του ορίου ταχύτητας στο κέντρο των πόλεων δεν αυξάνει τον χρόνο οδήγησης

Η μέση ταχύτητα των αυτοκινήτων στις Βρυξέλες μειώθηκε κατά 9% από την έναρξη του νέου ορίου των 30 χλμ/ώρα στο κέντρο της πόλης. Αυτά είναι τα πρώτα δεδομένα που ανακοινώθηκαν από την Bruxelles Mobilite σχετικά με την ταχύτητα των αυτοκινήτων, ενώ παρέμειναν σταθεροί οι χρόνοι που χρειάζεται ένας οδηγός για να διανύσει την πόλη από την μία μέχρι την άλλη πλευρά.

Η εφαρμογή του μέτρου που ισχύει από την 1η Ιανουαρίου και ισχύει για το μεγαλύτερο μέρος του κέντρου, πλην ορισμένων εξαιρέσεων σε μεγάλους δρόμους που παραμένουν στα 50 χλμ/ώρα, έφερε τα επιθυμητά αποτελέσματα. Αυτά από πολλούς χαρακτηρίστηκαν ιδιαίτερα ελπιδοφόρα, ενώ θα χρειαστεί μεγαλύτερη περίοδος για την πλήρη αξιολόγηση των αποτελεσμάτων. Η κινητικότητα των αυτοκινήτων στις Βρυξέλλες καταγράφηκε από ανιχνευτές LIDAR που είναι τοποθετημένες σε 12 μέρη του κέντρου. Τα αποτελέσματα που συλλέχθηκαν όλο το 2020 συγκρίθηκαν με τον μήνα Ιανουάριο του 2021, όπου εντοπίστηκε μείωση στις μέσες ταχύτητες των οχημάτων κατά 9%. Όσο για τον χρόνο που δαπανήθηκε από τους οδηγούς για να διασχίσουν το κέντρο παρέμεινε σταθερός καθ’ όλη την διάρκεια της ημέρας.

Οι δημοσκοπήσεις που διεξήχθησαν από έναν ανεξάρτητο οργανισμό από τον προηγούμενο θα συνεχιστούν μέχρι το καλοκαίρι και θα επιτρέψουν στην Bruxelles Mobilite να βγάλει ασφαλή συμπεράσματα.

Το όριο ταχύτητας των 30 χλμ/ώρα θεσπίζεται συνεχώς σε ολοένα και περισσότερες κεντρικές περιοχές στις ευρωπαϊκές πόλεις. Στη Βαρκελώνη και στο Δουβλίνο έχει αποφασιστεί η εφαρμογή του ορίου ταχύτητας των 30 χλμ/ώρα σε όλα τα κέντρα των πόλεων. Η Πορτογαλία και η Ελβετία έχουν θεσπίσει το μέγιστο όριο ταχύτητας 20 χλμ/ώρα σε συγκεκριμένες κατοικημένες περιοχές.

Η εφαρμογή των νέων μέτρων ταχύτητας, ανοίγει τον δρόμο και σε άλλες πόλεις να εφαρμόσουν τα νέα δεδομένα οδηγικής ασφάλειας. Ήδη η Κύπρος έχει εκφραστεί θετικά να ξεκινήσει ανάλογο πρόγραμμα, καθώς καταγράφει υψηλά ποσοστά ατυχημάτων και θανάτων στο κέντρο των πόλεων. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, το 70% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Κύπρο συμβαίνουν σε αστικές περιοχές.

Έρευνα του ΟΟΣΑ, η οποία εξέτασε μεγάλο εύρος τροχαίων περιστατικών, κατέληξε πως η υπερβολική ταχύτητα ευθύνεται για το 1/3 του συνόλου των ατυχημάτων ή δυστυχημάτων που σημειώνονται στους δρόμους. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, όταν ένα αυτοκίνητο κινείται με ταχύτητα 30 χλμ./ώρα η πιθανότητα θανάσιμου τραυματισμού του πεζού, τον οποίο θα χτυπήσει, είναι 10%, ενώ εάν το αυτοκίνητο κινείται με 50 χλμ/ώρα, η πιθανότητα θανάσιμου τραυματισμού του πεζού φθάνει στο ποσοστό του 80%.

Να θυμίσουμε ότι στην ΕΕ, το 37% όλων των θανάτων από τροχαία ατυχήματα συμβαίνουν σε αστικούς δρόμους. Μεταξύ των χωρών που παρακολουθούν τα επίπεδα συμμόρφωσης ταχύτητας σε αστικούς δρόμους διαπιστώθηκε ότι οι ταχύτητες των οχημάτων είναι υψηλότερες από το νόμιμο όριο από 35% έως 75%, ενώ τα τελευταία χρόνια έχει σημειωθεί μικτή πρόοδος στη μείωση των μέσων ταχυτήτων στους αστικούς δρόμους σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.

Η εφαρμογή του μέτρου των 30χλμ/ώρα έχει σχεδιαστεί για να ενθαρρύνει την ποδηλασία και να βελτιώσει την ασφάλεια των πεζών. Η κίνηση των αυτοκινήτων με 30χλμ/ώρα ουσιαστικά σημαίνει δυνητικά λιγότερα τροχαία ατυχήματα, με όλες τις δραματικές συνέπειές τους. Παράλληλα βελτιώνει την ποιότητα της υγείας των κατοίκων των πόλεων, υπάρχει λιγότερος θόρυβος, ενώ η μετακίνηση των πεζών γίνεται με πιο ασφαλή τρόπο. Τέλος, η χαμηλότερη ταχύτητα συνεπάγεται μειωμένη απόσταση φρεναρίσματος, ενώ ακόμη και αν πραγματοποιηθεί σύγκρουση, οι συνέπειες του ατυχήματος μειώνονται στο ελάχιστο.

Κυριάκος Παρασίδης

©Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Loading

Play