Κινεζικό δίκτυο e-shop πίσω από μία από τις μεγαλύτερες απάτες στον κόσμο – Εξαπάτησε πάνω από 800.000 ανθρώπους

Κινεζικό δίκτυο e-shop πίσω από μία από τις μεγαλύτερες απάτες στον κόσμο – Εξαπάτησε πάνω από 800.000 ανθρώπους

Όπως αποκαλύπτει ο Guardian το βρετανικό Chartered Trading Standards Institute περιέγραψε ως μια από τις μεγαλύτερες απάτες του είδους της, με 76.000 ψεύτικες ιστοσελίδες e-shop που δημιουργήθηκαν.

Τα δεδομένα που εξετάστηκαν από δημοσιογράφους και ειδικούς πληροφορικής δείχνουν ότι το δίκτυο αυτό είναι εξαιρετικά οργανωμένο, τεχνικά άρτιο – και βρίσκεται σε εξέλιξη.

Οι απατεώνες προγραμματιστές δημιούργησαν δεκάδες χιλιάδες ψεύτικα διαδικτυακά καταστήματα που προσφέρουν εκπτωτικά προϊόντα από Dior, Nike, Lacoste, Hugo Boss, Versace και Prada, καθώς και πολλές άλλες premium μάρκες.

Την ίδια στιγμή, οι διάθεσιμες γλώσσες από αγγλικά έως γερμανικά, γαλλικά, ισπανικά, σουηδικά και ιταλικά που μπορούν να επιλέξουν οι χρήστες στους ιστότοπους, δεν προμηνύουν με τίποτα ότι πρόκειται για απάτη.

Ωστόσο, οι ιστότοποι δεν έχουν καμία σχέση με τις μάρκες που ισχυρίζονται ότι πωλούν και στις περισσότερες περιπτώσεις οι καταναλωτές που μίλησαν για την εμπειρία τους δήλωσαν ότι δεν έλαβαν κανένα προϊόν.

Τα πρώτα fake e-shop του δικτύου φαίνεται ότι δημιουργήθηκαν το 2015. Μόνο τα τελευταία τρία χρόνια έχουν διεκπεραιωθεί περισσότερες από ένα εκατ. «παραγγελίες», σύμφωνα με την ανάλυση των δεδομένων.

Σύμφωνα με τα εώς τώρα δεδομένα, οι απατεώνες πίσω από αυτό το δίκτυο φέρεται να προσπάθησαν να αρπάξουν έως και 50 εκατ. ευρώ κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Πολλά από αυτά τα e-shop έχουν «κατέβει», αλλά το ένα τρίτο από αυτά – περισσότερα από 22.500 – εξακολουθούν να λειτουργούν.

Ο σύμβουλος της SR Labs, Matthias Marx, περιέγραψε το μοντέλο ως «franchise». Είπε ότι: «Η βασική ομάδα είναι υπεύθυνη για την ανάπτυξη λογισμικού, την ανάπτυξη backend και την υποστήριξη της λειτουργίας του δικτύου. Οι δικαιοδόχοι διαχειρίζονται τις καθημερινές λειτουργίες των καταστημάτων».

Η μαρτυρία

Ήταν λίγες εβδομάδες πριν από τα Χριστούγεννα. Η Melanie Brown, 54 ετών, από την Αγγλία, έψαχνε για μια νέα τσάντα. Αμέσως εμφανίστηκε ένας ιστότοπος που προσέφερε την τσάντα με έκπτωση 50% από τη συνήθη τιμή λιανικής των 200 λιρών. Το πρόσθεσε στο καλάθι της.

«Με τράβηξε», είπε. Αφού επέλεξε την τσάντα, εντόπισε άλλα επώνυμα ρούχα. Βρήκε φορέματα, τοπ και τζιν, μαζεύοντας έναν λογαριασμό 1.200 λιρών σε 15 αντικείμενα.

Περίπου 49 άτομα που λένε ότι τους απάτησαν έχουν ερωτηθεί για αυτήν την έρευνα. Ο Guardian μίλησε σε 19 από το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ. Τα στοιχεία τους δείχνουν ότι αυτοί οι ιστότοποι δεν δημιουργήθηκαν για να εμπορεύονται προϊόντα απομίμησης. Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν έλαβαν τίποτα ταχυδρομικά. Λίγοι το έκαναν, αλλά τα αντικείμενα δεν ήταν αυτά που παραγγέλθηκαν. Ένας Γερμανός αγοραστής πλήρωσε ένα μπλέιζερ και έλαβε φθηνά γυαλιά ηλίου. Ένας Βρετανός πελάτης έλαβε ένα ψεύτικο δαχτυλίδι Cartier αντί για πουκάμισο και σε έναν άλλον εστάλη ένα μη επώνυμο αντικείμενο αντί του Paul Smith που είχε πληρώσει.

Περιέργως, πολλοί που προσπάθησαν να ψωνίσουν δεν έχασαν ποτέ χρήματα. Είτε η τράπεζά τους μπλόκαρε την πληρωμή, είτε το ίδιο το πλαστό κατάστημα δεν την επεξεργάστηκε.

Ωστόσο, όλοι οι ερωτηθέντες έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό: παρέδωσαν τα προσωπικά τους δεδομένα.

Ο Simon Miller, διευθυντής πολιτικής και επικοινωνίας για το Stop Scams UK, δήλωσε: «Τα δεδομένα μπορεί να είναι πιο πολύτιμα από τις πωλήσεις. Αν μαζεύετε τα στοιχεία της κάρτας κάποιου, αυτά τα δεδομένα είναι ανεκτίμητα».

Loading

Play