Ακριβότερη βενζίνη, φθηνότερο ρεύμα, ακριβότερες αεροπορικές πτήσεις, φθηνότερα σιδηροδρομικά εισιτήρια, κίνητρα για την αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων και την αντικατάσταση καυστήρων λαδιού, είναι τα βασικά μέτρα με τα οποία η Γερμανία φιλοδοξεί να περιορίσει τις εκπομπές καυσαερίων CO2 κατά 55% έως το 2030, σε σχέση με το 1990.
Η δέσμη μέτρων που ανακοίνωσε πριν από λίγη ώρα η κυβέρνηση κοστολογείται σύμφωνα με το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών στα 54 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2023, ενώ από την πλευρά της Καγκελαρίας τονίστηκε κατ’ επανάληψη ότι η πολιτική για το κλίμα θα εφαρμοστεί χωρίς περαιτέρω δανειακή επιβάρυνση του κράτους, με απόλυτο σεβασμό στην αρχή των ισοσκελισμένων προϋπολογισμών.
Σύμφωνα δε με τις σχετικές ανακοινώσεις, η διυπουργική επιτροπή (υπουργεία Περιβάλλοντος, Οικονομικών, Οικονομίας, Μεταφορών, Γεωργίας, Εσωτερικών) θα συνεχίσει να λειτουργεί, προκειμένου να ελέγχεται η πρόοδος της εφαρμογής της στρατηγικής και η επίτευξη των στόχων, αλλά και να αναθεωρούνται τυχόν αποτυχημένα μέτρα.
Βασικό σημείο τριβής μεταξύ των κυβερνητικών εταίρων, οι οποίοι συνεδρίαζαν επί περίπου 20 ώρες μέχρι να καταλήξουν σε συμφωνία, ήταν η τιμή του CO2, η οποία τελικά καθορίστηκε με εκκίνηση τα 10 ευρώ/τόνο για το 2021 και την προοδευτική αύξηση της τιμής στα 35 ευρώ το 2025.
Αυτό σημαίνει αύξηση της τιμής της βενζίνης και του πετρελαίου κατά περίπου τρία σεντ/λίτρο και σε δεύτερο στάδιο, έως το 2026, περαιτέρω αύξηση κατά 9-15 ευρώ/λίτρο. Όλες οι επιπλέον εισπράξεις από την τιμολόγηση του CO2 θα επενδυθούν σε μέτρα προστασίας του κλίματος ή θα επιστρέφονται στους πολίτες.
Τα νέα μέτρα θα καταστήσουν την μετακίνηση με το τρένο φθηνότερη και τις πτήσεις ακριβότερες. Συγκεκριμένα, ο ΦΠΑ για τα σιδηροδρομικά εισιτήρια για τις υπεραστικές μετακινήσεις θα μειωθεί από το 19% στο 7%, ενώ ο Φόρος Εναέριας Κυκλοφορίας για απογειώσεις από γερμανικά αεροδρόμια θα αυξηθεί την 1.1.2020. Ένα ταξίδι π.χ. από το Μόναχο στο Αμβούργο, το οποίο σήμερα κοστίζει 145 ευρώ, θα κοστίζει πλέον 130,50 ευρώ.
Στο ίδιο πλαίσιο, θα ληφθούν μέτρα για τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση του δικτύου των ΜΜΜ, των ποδηλατοδρόμων και των σιδηροδρόμων, ενώ στόχος είναι η μεταφορά περισσότερων εμπορευμάτων με τα τρένα.
Κίνητρα όμως θα δοθούν και για την αύξηση της ζήτησης ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Ταυτόχρονα με την «δραστική αύξηση» των σταθμών φόρτισης, με στόχο έως το 2030 να υπάρχουν ένα εκατομμύριο σημεία φόρτισης, η επιδότηση αγοράς αυτοκινήτου –από το κράτος και τον κατασκευαστή– θα αυξηθεί για αυτοκίνητα με τιμή κάτω των 40.000 ευρώ, με τα τέλη κυκλοφορίας να εξαρτώνται στο εξής ακόμη περισσότερο από τις εκπομπές καυσαερίων του οχήματος και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να εξαιρούνται πλήρως έως το 2025. Στόχος του μέτρου είναι μέχρι το 2030 να κυκλοφορούν 7-10 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Η αλλαγή παλιού καυστήρα πετρελαίου θέρμανσης με σύστημα φιλικότερο για το κλίμα, θα επιδοτηθεί με ποσό έως και 40% του κόστους και από το 2026 η εγκατάσταση νέων καυστήρων πετρελαίου θα απαγορευθεί εντελώς — μόνο για τα κτίρια στα οποία είναι δυνατή η εναλλακτική λύση. Σχεδιάζεται ακόμη πρόγραμμα επιδότησης ανακαίνισης κατοικιών προς την κατεύθυνση της εξοικονόμησης ενέργειας.
Μέτρα θα ληφθούν ακόμη για την επιτάχυνση των δημιουργίας υποδομών παραγωγής οικολογικού ηλεκτρικού ρεύματος.