Οι επιθέσεις των Χούθι στη Διώρυγα του Σουέζ φέρνουν ανατιμήσεις – Ανησυχία για την παγκόσμια οικονομία

Οι επιθέσεις των Χούθι στη Διώρυγα του Σουέζ φέρνουν ανατιμήσεις – Ανησυχία για την παγκόσμια οικονομία

Δύο μήνες έχουν περάσει από τότε που ξέσπασε ο πόλεμος στη Μέση Ανατολή και πλέον δεν αποκλείεται να υπάρξει μεγάλο πρόβλημα στην παγκόσμια οικονομία και την περιφερειακή σταθερότητα λόγω των Χούθι, μιας επαναστατικής σιιτικής ομάδας στην Υεμένη και την επιτυχή προσπάθειά τους να διακόψουν τη ναυσιπλοΐα μέσω της Ερυθράς Θάλασσας.

Οι επιθέσεις των Χούθι που είχαν στόχο την εμπορική ναυτιλία άρχισαν στις 19 Νοεμβρίου, ωστόσο την περασμένη εβδομάδα αυξήθηκαν σημαντικά, με τους αντάρτες της Υεμένης να εκτοξεύουν βαλλιστικούς πυραύλους κατά πλοίων και να πλήττουν ένα (η πρώτη φορά που ένα τέτοιο όπλο χρησιμοποιείται με επιτυχία).

Κανένα από αυτά τα πλοία δεν πήγαινε στο Ισραήλ ή δεν άνηκε σε εταιρίες του Ισραήλ, και γι’ αυτόν τον λόγο οι επιθέσεις που γίνονται έχουν φέρει πολύ μεγάλη ανησυχία για την πορεία του παγκόσμιου εμπορίου και τις ανατιμήσεις που μπορεί να υπάρξουν σε όλο τον κόσμο σύμφωνα με την ιστοσελίδα Time.

Περίπου το 30% του παγκόσμιου εμπορίου διέρχεται από τη διώρυγα του Σουέζ που συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο.

Τα πλοία τα οποία συνδέουν Ασία και Ευρώπη θα πηγαίνουν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας της Νότιας Αφρικής αντί για το Σουέζ και γι’ αυτόν τον λόγο ο χρόνος ταξιδιού τους θα αυξηθεί κατά δύο εβδομάδες.

Εάν όλες οι μεταφορές που κατευθύνονται προς το Σουέζ αναδρομολογούνταν, θα υπήρχε περίπου 6% μείωση της προσφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε ετήσια βάση.

Κάτι τέτοιο θα ανεβάσει σημαντικά το λειτουργικό κόστος των πλοίων με αύξηση της τιμής των προϊόντων προς τον τελικό καταναλωτή, ανατρέποντας την έως τώρα συζήτηση και τα δεδομένα για το πώς θα περιοριστεί ο πληθωρισμός σε παγκόσμια κλίμακα.

Μέχρι τώρα τουλάχιστον 11 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που είχαν περάσει από Σουέζ και προσέγγιζαν την Υεμένη μεταφέροντας καταναλωτικά αγαθά τώρα πλέον έχουν σταματήσει στην Ερυθρά Θάλασσα μεταξύ του Σουδάν και της Σαουδικής Αραβίας.

Βέβαια εκτός από την καθυστέρηση στην εφοδιαστική αλυσίδα, υπάρχουν αλλαγές και στις τιμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Μια ματιά στην ιστοσελίδα freightos.com δείχνει ότι για ένα κοντέινερ 40 ποδιών που βάση δρομολογίου διέρχεται την Διώρυγα του Σουέζ, η τιμή έχει εκτοξευτεί στα 2.617 δολάρια από 2.414 μέσα σε δύο ημέρες.

Ο αναλυτής της Vortexa Ιωάννης Παπαδημητρίου δήλωσε την Τρίτη ότι η τιμή ενός πλοίου για τη μεταφορά αργού από τη Μέση Ανατολή στην Ευρώπη αυξήθηκε κατά 25% μέσα σε μια εβδομάδα.

Σύμφωνα με τη Goldman Sachs το γεγονός ότι διακόπηκαν οι ενεργειακές ροές στην Ερυθρά Θάλασσα δε θα επιφέρει μεγάλες επιπτώσεις στις τιμές του αργού και του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) διότι τα πλοία μπορούν να αλλάξουν κατεύθυνση.

«Εκτιμούμε ότι μια υποθετική παρατεταμένη ανακατεύθυνση των πλοίων θα αύξανε τις τιμές του αργού πετρελαίου κατά 3-4 δολάρια ανά βαρέλι», ανέφερε η επενδυτική τράπεζα.

Δείτε επίσης: Διαψεύδει κατηγορηματικά τη διέλευση ξένων στρατευμάτων από την Ελλάδα προς τη Μέση Ανατολή ο Γεραπετρίτης

Loading

Play