Διεθνείς οργανώσεις ναυτιλιακών μεταφορών προτείνουν να δημιουργηθεί ένα ταμείο για την καινοτομία που θα χρηματοδοτηθεί με έναν φόρο στα καύσιμα ώστε να εφαρμόσει προγράμματα για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα του τομέα, που είναι από τους μεγαλύτερους ρυπαντές στον κόσμο.
Αυτές οι ενώσεις εφοπλιστών, μεταξύ των οποίων η μεγαλύτερη στον κόσμο Bimco καθώς και η World Shipping Council (WSC), προτείνουν να δημιουργηθεί ένας ανεξάρτητος οργανισμός υπό την επίβλεψη μελών του Διεθνούς Οργανισμού Ναυσιπλοΐας (IMO), ο οποίος θα είναι αρμόδιος να επενδύει τα κεφάλαια που συγκεντρώνει.
Με 2 δολάρια ανά τόνο καυσίμου που θα μπορούσαν να καταβάλλονται από τους μεταφορείς, το ταμείο θα έφθανε τα 5 δισεκατομμύρια δολάρια μέσα σε 10 χρόνια, υπολόγισαν οι υπογράφοντες.
Το ποσό αυτό θα μπορούσε να επενδυθεί σε προγράμματα έρευνας και ανάπτυξης (R&D) που είναι «απαραίτητα για να καταστεί εμπορικά βιώσιμος ένας στόλος πλοίων με μηδενικές εκπομπές άνθρακα στην αρχή της δεκαετίας 2030», διευκρινίζεται στην ανακοίνωση.
«Η θέση μας είναι απλή, διαφανής και ρεαλιστική και ελπίζουμε πως οι κυβερνήσεις θα μας υποστηρίξουν», δήλωσε χθες, Τρίτη, σε συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος του Διεθνούς Επιμελητηρίου Ναυσιπλοΐας (ICS) Έσμπεν Πούλσον.
Το μέτρο αυτό θα υποβληθεί στα μέλη του IMO κατά την προσεχή σύνοδο της Επιτροπής Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC) που θα διεξαχθεί από τις 30 Μαρτίου έως τις 3 Απριλίου 2020, με προοπτική να τεθεί σε εφαρμογή «μέχρι το 2023».
Οι ενώσεις προστασίας του περιβάλλοντος επιφύλαξαν χλιαρή υποδοχή στις προτάσεις αυτές: «ένα ταμείο έρευνας και ανάπτυξης που συνδέεται με μια τιμολόγηση του άνθρακα (…) είναι κάτι καλό», όμως «για να επιτευχθεί ο στόχος της μείωσης των εκπομπών ρύπων, οφείλουμε να αφαιρέσουμε από τώρα τον άνθρακα από τα πλοία και τα καύσιμα», αντέδρασε μιλώντας στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Ίφε Ο’Λίρι της μκο Environmental Defense Fund (EDF).
Οι θαλάσσιες μεταφορές αντιπροσωπεύουν το 3% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου, σύμφωνα με το Ανώτερο Ινστιτούτο Θαλάσσιας Οικονομίας (ISEMAR), δηλαδή ποσοστό μεγαλύτερο απ’αυτό των αερομεταφορών. Ο τομέας έχει θέσει ως στόχο να μειώσει κατά 40% μέχρι το 2030 τα αέρια του θερμοκηπίου που εκπέμπει.
Εδώ και λίγο καιρό ο τομέας βρίσκεται στο στόχαστρο της νέας προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν: στη διάρκεια της παρουσίασης, την περασμένη Τετάρτη, του «Πράσινου Συμφώνου» της –του οδικού χάρτη της προς την κλιματική ουδετερότητα–, δήλωσε πως επιθυμεί να «επανεξετάσει» όλες τις νομοθεσίες που συνδέονται με το κλίμα, όπως αυτή που διέπει την αγορά του άνθρακα για να περιλάβει σ’ αυτήν τον ναυτιλιακό τομέα.