Προτάσεις του ΙΜΟ για απανθρακοποίηση: Το οικονομικό κόστος για την ελληνική ναυτιλία

Προτάσεις του ΙΜΟ για απανθρακοποίηση: Το οικονομικό κόστος για την ελληνική ναυτιλία

Περιβαλλοντικά θέματα, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) από τα πλοία, θα είναι στο επίκεντρο της 82ης συνόδου της Επιτροπής Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος (MEPC) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ, η οποία θα πραγματοποιηθεί στο Λονδίνο από τις 30 Σεπτεμβρίου έως τις 4 Οκτωβρίου 2024.

Η παγκόσμια ρυθμιστική αρχή της ναυτιλίας προτρέπει τον κλάδο που μεταφέρει το 90% του παγκόσμιου εμπορίου να επιτύχει μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου έως τα μέσα του αιώνα.

Η επίτευξη αυτού του στόχου θα σημαίνει τον μετασχηματισμό ενός τομέα που εξακολουθεί να λειτουργεί σχεδόν αποκλειστικά με ορυκτά καύσιμα και εκπροσωπεί περίπου το 3% της παγκόσμιας παραγωγής διοξειδίου του άνθρακα. Εν τω μεταξύ, οι εταιρείες παραγγέλνουν πλοία που μπορούν να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα, όπως η μεθανόλη, ενώ η πλειονότητα του στόλου εξακολουθεί να καίει πετρέλαιο. Οι επιθέσεις των Χούτι της Υεμένης έχουν αναγκάσει τα πλοία που μεταφέρουν άνθρακα να διανύουν μεγαλύτερες διαδρομές, προσθέτοντας εκατομμύρια τόνους ρύπανσης. Παράλληλα, οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας έχουν οδηγήσει τα φορτηγά πλοία σε μεγαλύτερες διαδρομές.

Στην ατζέντα της επόμενης επιτροπής του ΙΜΟ περιλαμβάνονται επίσης ζητήματα όπως η ενεργειακή απόδοση των πλοίων, η διαχείριση του υδάτινου έρματος, η αντιμετώπιση των θαλάσσιων απορριμμάτων και η ανακύκλωση των πλοίων, καθώς και η μείωση του υποβρύχιου ακτινοβολούμενου θορύβου.

-Τι εξετάζουν τα κράτη μέλη για τη μείωση των εκπομπών-

Στο πλαίσιο της στρατηγικής του ΙΜΟ, τα κράτη μέλη αναλύουν προτεινόμενα δεσμευτικά μέτρα για τη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου, με στόχο την υιοθέτησή τους έως το 2025. Αυτά περιλαμβάνουν τη δημιουργία ενός παγκόσμιου προτύπου ναυτιλιακών καυσίμων και ενός μηχανισμού τιμολόγησης εκπομπών.

Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) έχει δεσμευθεί ότι μέχρι το 2025, η Ολομέλεια των κρατών-μελών θα υιοθετήσει ένα μέτρο αγοράς και ένα τεχνικό μέτρο για τη μετάβαση του κλάδου στο «καθαρό μηδέν» έως το 2050.

-Τι προτείνει ICS και ΕΕ-

Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, σε συνεργασία με τις Μπαχάμες και τη Λιβερία, προτείνει την επιβολή ετήσιου τέλους για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (GHG) με στόχο τη μηδενική ναυτιλία έως το 2050. Η πρόταση περιλαμβάνει επίσης τη δημιουργία κινήτρων για τα πλοία που χρησιμοποιούν μηδενικά ή σχεδόν μηδενικά καύσιμα, όπως η πράσινη αμμωνία.

Οι εν λόγω εξελίξεις στοχεύουν στην εξασφάλιση ότι η μετάβαση της ναυτιλίας στο καθαρό μηδενικό επίπεδο θα είναι πραγματικά παγκόσμια και ότι τα πράσινα καύσιμα θα είναι διαθέσιμα σε όλα τα λιμάνια παγκοσμίως.

Η Διεθνής Ένωση Εφοπλιστών Ξηρού Φορτίου (Intercargo) ζητεί την αναθεώρηση του Δείκτη Έντασης Άνθρακα (CII), ο οποίος υιοθετήθηκε από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας.

Η MEPC 82 θα ξεκινήσει την ανάλυση των υποβολών από τα κράτη μέλη και τις ομάδες του κλάδου για την αναθεώρηση των κανονισμών που ισχύουν σήμερα.

©

Loading