Το ταξίδι του μέλιτος στη Ρώμη επιφύλασσε μια ευχάριστη έκπληξη για μια Αμερικανίδα, καθώς ανακάλυψε τους δεσμούς της οικογένειας της με τον διάσημο Σλοβένο αρχιτέκτονα και σχεδιαστή Γιόζε Πλέτσνικ.
Το νιόπαντρο ζευγάρι από τις ΗΠΑ αποφάσισε να επισκεφθεί έκθεση με έργα του καλλιτέχνη στο Βατικανό. Η γυναίκα, που ονομάζεται Μάργκαρετ Πλέτσνικ και επικοινώνησε με τους διοργανωτές για να αγοράσει ένα βιβλίο, δώρο για τον πατέρα της, Πολ Πλέτσνικ, ανακάλυψε ότι ο διάσημος καλλιτέχνης ήταν μέλος της οικογενείας του προπάππου της, όπως δήλωσε η έφορος του σπιτιού του καλλιτέχνη στη Λιουμπλιάνα, ‘Ανα Πόροκ.
Η έκθεση αφιερωμένη στη ζωή και στο έργο το διάσημου Σλοβένου αρχιτέκτονα και σχεδιαστή Γιόζε Πλέτσνικ (Joze Plecnik) από τα Μουσεία του Βατικανού θα φιλοξενηθεί στην Λιουμπλιάνα, μέχρι τις 24 Νοεμβρίου.
Η έκθεση με σχέδια των αντικειμένων που φιλοτέχνησε εμπνευσμένος από τη θρησκεία και την ιερότητα, φιλοξενούνταν στην Πινακοθήκη (Pinacoteca Vaticana) των Μουσείων του Βατικανού, με 33 επιλεγμένα έργα και βιντεοπαρουσιάσεις αυτών.
Ο Σλοβένος πρωθυπουργός, Μάριαν Σάρετς, στα εγκαίνια της έκθεσης τον Ιούνιο είχε τονίσει ότι είναι μεγάλη τιμή για τη χώρα του, καθώς πρώτη φορά φιλοξενήθηκε έκθεση με έργα Σλοβένου καλλιτέχνη στο Βατικανό.
Σύμφωνα με τον Πέτερς Κρέτσιτς, εμπειρογνώμονα για τη ζωή και το έργο του Πλέτσνικ (1872-1957), η Ευρώπη και ο κόσμος ανακάλυψαν το μεγαλείο του έργου του, όταν αυτό παρουσιάστηκε στο Κέντρο Πομπιντού του Παρισιού το 1986.
Καθιερώθηκε ως αρχιτέκτονας και μεγάλος σχεδιαστής, με τα έργα του να κοσμούν τρεις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες -τη Βιέννη, την Πράγα και τη Λιουμπλιάνα.
Ο ίδιος καθιερώθηκε στις αρχές του 20ου αιώνα σχεδιάζοντας το διάσημο μέγαρο Zacherl στη Βιέννη και στη συνέχεια προχώρησε στην ανακαίνιση του Κάστρου της Πράγας, μετατρέποντάς το στο πολιτικό κέντρο ενός σύγχρονου δημοκρατικού κράτους.
Ο Πλέτσνικ μετέτρεψε την πατρίδα του τη Λιουμπλιάνα σε μια σύγχρονη πρωτεύουσα, έχοντας σχεδιάσει πολλά κτίρια και άλλους δημόσιους χώρους, ανάμεσά τους η πανεπιστημιακή βιβλιοθήκη, κοιμητήρια, γέφυρες, σιντριβάνια και εκκλησίες.
Το αρχιτεκτονικό του “αποτύπωμα” στη Λιουμπλιάνα θεωρείται από πολλούς ότι μπορεί να συγκριθεί με την επιρροή του Αντόνιο Γκαουντί στη Βαρκελώνη.
Με προτροπή του αδελφού του, ο οποίος ήταν ιερέας, άρχισε να σχεδιάζει κληρικά σκεύη το 1913, συμπεριλαμβανομένων δισκοπότηρων, επαναφέροντας τις παραδοσιακές έννοιες συνδυασμένες με σύγχρονες, καθαρές γραμμές και απλή διακόσμηση με πολύτιμους λίθους.
Η έκθεση με τίτλο “Plecnik and the Sacred” (“Πλέτσνικ και τα Θεία”) έχει διοργανωθεί από τα Μουσεία και τις Γκαλερί της Λιουμπλιάνα (MGML) σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Σλοβενίας στην Αγία Έδρα, το Σλοβένικο υπουργείο Πολιτισμού, την Αρχιεπισκοπή της Λιουμπλιάνα και τα Μουσεία του Βατικανού.