Στην Ε.Ε., περίπου 20% των τροφίμων που παράγουμε πετιέται ή σπαταλάται, ενώ πάνω από το 50% της συνολικής σπατάλης (47 εκατομμύρια τόνοι), προέρχεται από τα νοικοκυριά. τονίζει το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ), σε ανακοίνωση του, με αφορμή την πρώτη Παγκόσμια Μέρα κατά της σπατάλης τροφίμων, που καθιερώθηκε από τον ΟΗΕ.
Προκειμένου τα Ηνωμένα Έθνη να βοηθήσουν τους καταναλωτές να σπαταλάνε λιγότερα τρόφιμα, έχουν επινοήσει μία απλή μέθοδο: προγραμματίζουμε τα γεύματά μας, ελέγχουμε την ημερομηνία λήξης, αποθηκεύουμε με κατάλληλο τρόπο το φαγητό μας.
Πολυάριθμες ευρωπαϊκές Ενώσεις Καταναλωτών – μέλη της BEUC, Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ενώσεων Καταναλωτών- συμβάλλουν, επίσης, σε αυτή την προσπάθεια. Προκειμένου να ωφελήσουν τόσο το περιβάλλον όσο και την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών, τα μέλη των Ενώσεων βοηθούν τους καταναλωτές να περιορίσουν την ποσότητα των τροφίμων, που καταλήγουν στον κάδο απορριμμάτων.
Η στρατηγική της ΕΕ από το χωράφι στο πιάτο, που δημοσιεύτηκε τον Μάιο του 2020, αποσκοπεί στο να βοηθήσει τη μάχη ενάντια στην σπατάλη τροφίμων και ειδικότερα:
-Αναθεωρεί τους ισχύοντες κανόνες για την αναγραφή της ημερομηνίας λήξης (πρόταση ως το 2022). Μία μελέτη του 2018 που διεξήχθη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπολογίζει ότι περίπου 10% από τα 88 εκατομμύρια τόνους των τροφίμων που πετιούνται, στην Ευρώπη, οφείλονται στην αναγραφή της ημερομηνίας λήξης(είτε εξαιτίας της παρερμηνείας της από τους καταναλωτές είτε εξαιτίας της ακατάλληλης χρήσης των τροφίμων από τις επιχειρήσεις εστίασης).
-Θέτει στόχους, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, για τη μείωση της σπατάλης τροφίμων.
-Ερευνά την σπατάλη τροφίμων, στο στάδιο παραγωγής και αναζητά τρόπους αποφυγής της.
Ωστόσο, σύμφωνα με το ΚΕΠΚΑ, τους τελευταίους μήνες, μετά την πανδημία του COVID-19, o τρόπος που βλέπουμε το φαγητό μας έχει αλλάξει προς το καλύτερο, να και
είναι δύσκολο να προβλέψουμε αν αυτή η τάση θα διαρκέσει. Τα καλά νέα είναι ότι το 28% των Βέλγων καταναλωτών είναι πιο ευαισθητοποιημένοι σχετικά με την σπατάλη τροφίμων, από τότε που επιβλήθηκε το πρώτο λοκντάουν. Επίσης, 2 στους 3 Ελβετούς καταναλωτές επιθυμούν να υπάρχουν περίεργου σχήματος φρούτα και λαχανικά, στα ράφια των σούπερ μάρκετ.