Τρικυμία στη διεθνή ναυτιλία εξαιτίας των προτάσεων για τέλη σε αμερικανικά λιμάνια

Τρικυμία στη διεθνή ναυτιλία εξαιτίας των προτάσεων για τέλη σε αμερικανικά λιμάνια

Η ανταγωνιστικότητα του ελληνόκτητου στόλου δεν πρόκειται να επηρεαστεί από τις προτεινόμενες αμερικανικές προτάσεις για επιβολή τελών στα πλοία που κατασκευάστηκαν στην Κίνα και καταπλέουν στα αμερικανικά λιμάνια, ενώ η αυξανόμενη ζήτηση για νεότευκτα πλοία με εναλλακτικά καύσιμα ενόψει της απανθρακοποίησης δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς τη στήριξη της κινεζικής ναυπηγικής βιομηχανίας που παραμένει ηγέτης στον κλάδο.

Ο Γιώργος Ξηραδάκης, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της XRTC Business Consultants και πρόεδρος της Ένωσης Τραπεζικών & Χρηματοοικονομικών Στελεχών Ελληνικής Ναυτιλίας, εκτιμά ότι οι ΗΠΑ, παρά τη δυναμική στην οικονομία τους, αυτή τη στιγμή δεν μπορούν να συγκεντρώσουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία για την κατασκευή περισσότερων πλοίων. Ωστόσο, επιθυμούν να επανέλθουν, έστω και σε μικρό επίπεδο, στη δραστηριοποίηση των ναυπηγικών τους βιομηχανιών, προκειμένου να μην είναι τελείως εκτός ναυπηγικού κλάδου.

Ο κ. Ξηραδάκης τονίζει ότι ο επιδιωκόμενος σκοπός από τις ΗΠΑ είναι να κατασκευάσουν έναν περιορισμένο στόλο για τη μεταφορά δικών τους προϊόντων, αλλά και για να εξυπηρετούν τις ενδομεταφορές τους μέσα στις ΗΠΑ.

Πάντως, προσθέτει ότι αν οι προτεινόμενες δράσεις της αμερικανικής πλευράς εφαρμοστούν, τελικά αυτό θα επιφέρει σημαντική αύξηση του κόστους μεταφοράς από και προς τις ΗΠΑ, πλήττοντας κυρίως τους αμερικανούς φορολογούμενους και τις χώρες που εισάγουν αμερικανικά προϊόντα.

Ναυλομεσιτικές πηγές υπογραμμίζουν ότι αν οι αμερικανικές προτάσεις υλοποιηθούν, αυτό θα προκαλέσει πιέσεις κόστους στα κινεζικά ναυπηγικά έργα και δεν αποκλείεται να υπάρξουν απώλειες παραγγελιών.

Αυτή τη στιγμή τα υπό ναυπήγηση ελληνόκτητα πλοία με νέες τεχνολογίες ανέρχονται σε 589, χωρητικότητας πάνω από 56 εκατ. τόνους, που αποτελεί το 17% του παγκόσμιου orderbook.

Σημαντική είναι επίσης η παρουσίαση του αμερικανικού σχεδίου, η οποία προκάλεσε αναταραχή στις κινέζικες ναυτιλιακές μετοχές, με την Yangzijiang Shipbuilding να σημειώνει πτώση 9,7%.

Ο εμπορικός οργανισμός των ΗΠΑ ανέφερε ότι τα αμερικανικά ναυπηγεία κατασκεύαζαν 70 πλοία το 1975, αλλά σήμερα μόλις πέντε ετησίως, σημειώνοντας την ανάγκη ενίσχυσης της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας.

Επιπλέον, ο αμερικανός πρόεδρος Τραμπ ανακοίνωσε πρόσφατα δασμούς σε προϊόντα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στα κινεζικά προϊόντα, προσδιορίζοντας τις προθέσεις του για την προστασία της αμερικανικής αγοράς.

Η κατάσταση αυτή καταδεικνύει την ένταση στους διεθνείς εμπορικούς ανταγωνισμούς και τις στρατηγικές που αναπτύσσουν μεγάλες οικονομίες όπως οι ΗΠΑ και η Κίνα.

Loading

Play