Σύμφωνα με τον ΟΗΕ , έως το 2050, το 68% του παγκόσμιου πληθυσμού θα ζει σε αστικά κέντρα, ενώ την ίδια περίοδο ο αριθμός των «μέγα-πόλεων» με πληθυσμό άνω των 10 εκατομμυρίων ανθρώπων θα αυξηθεί από 43 σήμερα σε 51 .
Ο τρόπος που κινούμαστε στις πόλεις αλλάζει. Οι μετακινήσεις γίνονται πια με διάφορα μέσα, λεωφορεία, τρένα, αυτοκίνητα, ποδήλατα, ηλεκτρικά πατίνια, ενώ ο συνδυασμός τους για τη μετακίνηση σε μία διαδρομή είναι όλο και συχνότερος.
Σε ολόκληρο τον κόσμο, διαχειριστικές αρχές συγκοινωνιών και ειδικοί επιστήμονες προσπαθούν να προσεγγίσουν με νέους τρόπους τα αστικά συστήματα συγκοινωνιών με στόχο να γίνουν περιβαλλοντικά και οικονομικά βιώσιμα. Οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου των μέσων μεταφοράς θα διπλασιαστούν έως το 2050, και ήδη τα επιβατικά οχήματα αντιπροσωπεύουν το 70% αυτών των εκπομπών και το 50% του αστικής ατμοσφαιρικής ρύπανσης .
Η αύξηση των επιλογών μετακίνησης, με αιχμή τις δημόσιες συγκοινωνίες και τις διαφορετικές μορφές μικρο-κινητικότητας, είναι το κλειδί για τη μείωση τους. Η δημιουργία συστημάτων υψηλής απόδοσης και λειτουργικότητας για την πληρωμής και είσπραξη των ναύλων είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους ενθάρρυνσης της χρήσης των δημοσίων συγκοινωνιών και ενίσχυσης της βιωσιμότητάς τους.
Σε ένα τέτοιο περιβάλλον προβάλλει επιτακτική η ανάγκη για υιοθέτηση λύσεων που θα επιτρέπουν εύκολες, γρήγορες και βιώσιμες μετακινήσεις των κατοίκων αλλά και των επισκεπτών των πόλεων.
Βασικό μέσο επίτευξης του στόχου αυτού, είναι η υιοθέτηση και στα μέσα μεταφοράς, των ανέπαφων τρόπων πληρωμής, καθώς παντού στον κόσμο, οι καταναλωτές θέλουν να πραγματοποιούν γρήγορες και εύκολες πληρωμές. Είτε βρίσκονται σε κατάστημα, είτε αγοράζουν κάτι στο διαδίκτυο ή όταν μετακινούνται, οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο χρησιμοποιούν λιγότερο τα μετρητά . Και σήμερα, με την πανδημία του Covid-19, οι καταναλωτές προσπαθούν επίσης να αποφύγουν τις φυσικές επαφές, συμπεριλαμβανομένης της ανταλλαγής μετρητών από το ένα χέρι στο άλλο.
Εξάλλου, πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι η χρήση των δημοσίων συγκοινωνιών θα αυξανόταν κατά 27% εάν ήταν η πληρωμή του εισιτηρίου ήταν ευκολότερη . Μπορούν λοιπόν η ανέπαφες πληρωμές με κάρτα, να βοηθήσουν να αρθεί ένα εμπόδιο για τη χρήση των μέσων μεταφοράς και να βγάλει τους ανθρώπους από τα αυτοκίνητά τους.
Στο πλαίσιο αυτό, η Visa προσφέρει ένα παγκόσμιο ενοποιημένο πλαίσιο που επιτρέπει την αποδοχή και την επεξεργασία των ανέπαφων πληρωμών στα μέσα μαζικής μεταφοράς, συμβάλλοντας στην πλήρη αναδιαμόρφωση της εμπειρίας των επιβατών. Η ομάδα Visa Global Urban Mobility, που αποτελείται από ειδικούς με συνολικά πάνω από 50 χρόνια διεθνούς εμπειρίας, συστάθηκε ώστε να βοηθήσει τους οργανισμούς που διαχειρίζονται τα μέσα μεταφοράς και τις εταιρείες τεχνολογίας οποιουδήποτε μεγέθους, να προσφέρουν την επιλογή της ανέπαφης αγοράς εισιτηρίων για τις καθημερινές μετακινήσεις των πολιτών σε όλο τον κόσμο, Η Visa έχει ήδη ολοκληρώσει περισσότερα από 200 έργα ενεργοποίησης ανέπαφων συναλλαγών στα μέσα μαζικής μεταφοράς τα τελευταία πέντε χρόνια, από τη Σιγκαπούρη έως το Ρίο και από τη Νέα Υόρκη έως το Σύδνεϋ. Μέσα στο 2019, ολοκληρώθηκαν 60 έργα, 48 από τα οποία σε Ευρωπαϊκές πόλεις όπως το Λονδίνο, το Μιλάνο, η Βαρσοβία, το Τορίνο, η Νεβερς στην Γαλλία.
Αυτό σημαίνει ότι καθένας μπορεί απλώς να πληρώσει με την κάρτα του ανέπαφα, ή να χρησιμοποιήσει το ψηφιακό του πορτοφόλι, κάτι που ήδη κάνουν οι επιβάτες σε πολλές πόλεις του κόσμου , απολαμβάνοντας την ταχύτητα, την ασφάλεια και την ευκολία των ανέπαφων πληρωμών στα μέσα μαζικής μεταφοράς, χωρίς να κάνουν πολύπλοκους υπολογισμούς του κόστους ψάχνοντας την οικονομικότερη λύση, αφού παίρνουν πάντα αυτόματα τον καλύτερο διαθέσιμο ναύλο. Παράδειγμα της σημασίας των ανέπαφων συναλλαγών για τη βελτίωση της εμπειρίας των επιβατών, αποτελεί η μαρτυρία των βρετανών που θεωρούν τις ανέπαφες συναλλαγές στα μέσα μαζικής μεταφοράς ως τη σημαντικότερη βελτίωση στις μετακινήσεις τους (49%).
Η υιοθέτηση των ανέπαφων συναλλαγών, θα προσφέρει πολύ περισσότερη ευκολία στους κατοίκους, αλλά και στους τουρίστες στις δύο μεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδας. Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη παραμένουν οι δύο μεγαλύτερες πόλεις και τουριστικοί κόμβοι της χώρας, είτε ως τελικοί προορισμοί είτε ως διαδρομές διέλευσης προς άλλους προορισμούς της χώρας. Σύμφωνα με έρευνα, ο μισός πληθυσμός της Αττικής χρησιμοποιεί τις δημόσιες συγκοινωνίες για τις καθημερινές μετακινήσεις του . 5,7 εκατομμύρια τουρίστες επισκέφθηκαν την Αθήνα μεταξύ 1ης Ιανουαρίου και 31ης Οκτωβρίου 2019, καταγράφοντας αύξηση της τάξεως του 11,6% σε σύγκριση με το 2018 . Επίσης, η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη με πληθυσμό που ξεπερνά το ένα εκατομμύριο κατοίκους, που φιλοξενεί πολλούς Έλληνες και ξένους φοιτητές και είναι μια σημαντική περιφερειακή οδός και κόμβος για τις γειτονικές χώρες. Μόνο το πρώτο εξάμηνο του 2018 οι συνολικές οδικές αφίξεις στη Θεσσαλονίκη ανήλθαν σε 4,5 εκατομμύρια . Βέβαια, οι έκτακτες συνθήκες που επικρατούν λόγω της πρόσφατης πανδημίας έχουν αλλάξει αυτά τα δεδομένα, αλλά ελπίδα όλων είναι ότι τόσο οι συγκοινωνίες όσο και ο τουρισμός θα ανακάμψουν σύντομα.
Όλα τα παραπάνω, τονίζουν την ιδιαίτερη σημασία που έχουν οι υποδομές των δημοσίων συγκοινωνιών των δύο πόλεων. Πρόσφατα, τον Ιανουάριο του 2020, η Visa πραγματοποίησε έρευνα για τις δημόσιες συγκοινωνίες στην Αθήνα και της Θεσσαλονίκη , που έδειξε ότι το 80% των ερωτηθέντων χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς για τις μετακινήσεις τους στην πόλη, με τον αριθμό των μετακινήσεων να έχει αυξηθεί κατά 51% τα τελευταία 5 χρόνια. Επιπροσθέτως, απάντησαν ότι η μέση χρήση των δημόσιων συγκοινωνιών θα αυξανόταν κατά 27% εάν ήταν ευκολότερος ο τρόπος πληρωμής του κομίστρου, ενώ το 72% τον ερωτηθέντων θεωρεί την αναμονή σε μεγάλες ουρές για την αγορά εισιτηρίου ως το πλέον απογοητευτικό μέρος της διαδικασίας.
Οι οργανισμοί αστικών συγκοινωνιών, από την άλλη πλευρά, έχουν έναν πρωταρχικό στόχο: να μεταφέρουν τους πελάτες τους από το σημείο Α στο σημείο Β, γρήγορα και με ασφάλεια, αλλά και με χαμηλότερο κόστος. Η λύση που προσφέρει η Visa, μειώνει την ανάγκη για έκδοση εκατομμύριων χάρτινων εισιτήριων και καρτών μετακίνησης, για συντήρηση των μηχανημάτων έκδοσης εισιτηρίων, μειώνει επίσης το κόστος διαχείρισης μετρητών και το συνολικό κόστος λειτουργίας των οργανισμών, ενώ ταυτόχρονα προσφέρει ευκολότερες μετακινήσεις.
Το πιο σημαντικό, οι ψηφιακές πληρωμές υποστηρίζουν την περιβαλλοντικά βιώσιμη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών. Τα παραδοσιακά συστήματα έκδοσης εισιτηρίων διατηρούν το αποτύπωμα άνθρακα των μέσων μαζικής μεταφοράς σε υψηλά επίπεδα, καθώς παρατείνουν τον χρόνο επιβίβασης και αποβίβασης των επιβατών, ειδικά στις πιο πολυσύχναστες διαδρομές των λεωφορείων . Μελέτες έχουν δείξει ότι ένα σύστημα ανέπαφων πληρωμών στα λεωφορεία που κινούνται με πετρέλαιο, έχει ως αποτέλεσμα 20% λιγότερες εκπομπές σε σχέση με τη χρήση ενός συστήματος πληρωμής με μετρητά . Όταν η Transport for London κατήργησε τα μετρητά στα λεωφορεία και επέτρεψε τις ανέπαφες πληρωμές, μειώθηκε ο αριθμός των λεωφορείων που κυκλοφορούν στο δρόμο, λόγω της αποτελεσματικότητας που επέφεραν οι ψηφιακές πληρωμές . Επιπροσθέτως, πολλές υπηρεσίες μετακίνησης για μικρές αποστάσεις, οι οποίες είναι φιλικές για το περιβάλλον, όπως τα πατίνια και τα ποδήλατα, ενεργοποιούνται με ανέπαφες πληρωμές.
Η μετακίνηση στις πόλεις με ψηφιακές πληρωμές, προσφέρει επίσης ευκαιρίες για την ανάπτυξη των τοπικών και μικρών επιχειρήσεων. Για παράδειγμα, σε πόλεις που έχουν ενεργοποιήσει το σύστημα ανέπαφης αγοράς εισιτηρίων, οι επιβάτες των μέσων μαζικής μεταφοράς κάνουν συχνότερα στις γύρω τοπικές επιχειρήσεις τις καθημερινές τους αγορές .
Λαμβάνοντας υπόψη το σύνολο αυτών των δεδομένων, η Visa υποστηρίζει θερμά την εφαρμογή ενός συστήματος ανέπαφων συναλλαγών στα μέσα μαζικής μεταφοράς και στην Ελλάδα, και προσφέροντας τη διεθνή εμπειρία της στους ελληνικούς τοπικούς φορείς και οργανισμούς συγκοινωνιών, συμβάλλει στην δημιουργία “ έξυπνων” και βιώσιμων πόλεων.