O Θ. Κουρεντζής και η musicAeterna για δύο συναυλίες στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

O Θ. Κουρεντζής και η musicAeterna για δύο συναυλίες στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

O Θεόδωρος Κουρεντζής και η Χορωδία musicAeterna επιστρέφουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με δύο συναυλίες, τη Δευτέρα 11 και την Τρίτη 12 Νοεμβρίου (στις 20:30), για να παρουσιάσουν στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης δύο διαφορετικά προγράμματα: Την πρώτη βραδιά, o χαρισματικός Έλληνας μαέστρος θα διευθύνει το έργο «Tristia» («Θλιβερά άσματα») του πολυβραβευμένου σύγχρονου συνθέτη Φιλίπ Ερσάν, ενώ τη δεύτερη, η musicAeterna θα ερμηνεύσει το «Κοντσέρτο για χορωδία» του μεγάλου Ρώσου πρωτοπόρου του 20ού αιώνα Άλφρεντ Σνίτκε.

Για την καλύτερη κατανόηση του ποιητικού κειμένου των δύο συνθέσεων, η παρουσίασή τους θα συνοδεύεται από ελληνικούς υπέρτιτλους.

Τα «Θλιβερά άσματα» («Tristia») του Γάλλου Φιλίπ Ερσάν βασίζονται σε ποίηση φυλακισμένων. Μια απέριττη, ατμοσφαιρική μουσική επενδύει ιδανικά τον ποιητικό λόγο ανθρώπων που βρέθηκαν έγκλειστοι, είτε ως εγκληματίες είτε ως πολιτικοί κρατούμενοι. Το «Κοντσέρτο για χορωδία» του ‘Αλφρεντ Σνίτκε επιχειρεί την ανάδειξη του μεταφυσικού στοιχείου, μέσα από τη έντονα φορτισμένη μουσική και τον μυστικιστικό, σαγηνευτικό ποιητικό λόγο του Αγίου Γρηγορίου του Ναρεκηνσίου.

H παγκόσμια πρεμιέρα του έργου «Τristia» δόθηκε στις 22 Ιουνίου 2016 από τη Χορωδία musicΑeterna υπό τη διεύθυνση του Θεόδωρου Κουρεντζή στο ρωσικό Φεστιβάλ του Περμ, το οποίο και το παρήγγειλε στον συνθέτη Φιλίπ Ερσάν που θεωρείται ένας από τους πλέον αναγνωρισμένους δημιουργούς της εποχής μας διεθνώς. Το έργο είναι γραμμένο για μικτή χορωδία και ορχηστρικό σύνολο πάνω σε ποιητικά κείμενα στα γαλλικά και τα ρωσικά και χωρίζεται σε κύκλους.

Τα γαλλικά ποιήματα προέρχονται από κρατούμενους στις φυλακές του Αβαείου του Κλαιρβώ (Καμπανία), ενώ τα ρωσικά από πολιτικούς κρατουμένους και κοινούς εγκληματίες αλλά και από διάσημους συγγραφείς. Πηγές έμπνευσης για τον Ερσάν αποτέλεσαν οι «Αναμνήσεις από το σπίτι των πεθαμένων» του Ντοστογιέφσκι και η «Θεία Κωμωδία» του Δάντη, ενώ ο τίτλος «Tristia» παραπέμπει στις ομώνυμες ποιητικές συλλογές του Οβιδίου και του μεγάλου Ρώσου ποιητή του 20ού αιώνα Οσίπ Μαντελστάμ. Στο έργο περιλαμβάνονται ακόμη στίχοι του επίσης Ρώσου ποιητή Βαρλαάμ Σαλάμοφ, ο οποίος, όπως και ο Μαντελστάμ, είχε εκτοπιστεί από το σταλινικό καθεστώς.

Από τα πιο αριστοτεχνικά και δραματικά έργα του ‘Αλφρεντ Σνίτκε (1934 – 1998), το τετραμερές «Κοντσέρτο για χορωδία» ακολουθεί την παράδοση του θρησκευτικού «χορωδιακού κοντσέρτου», η οποία δημιουργήθηκε στη Ρωσία του 18ου αιώνα, για να εξυπηρετήσει λατρευτικούς σκοπούς της ρωσικής ορθόδοξης Εκκλησίας, από συνθέτες όπως ο Μπορτνιάνσκι και ο Μπερεζόφσκι, παράδοση που ακολουθήθηκε στη συνέχεια από τους Τσαϊκόφσκι και Ραχμάνινοφ και αργότερα από τον Σνίτκε.

Συνθέτης με μεταφυσικές ανησυχίες που βαπτίστηκε χριστιανός το 1982, ο διαπρεπής Ρώσος πρωτοπόρος του 20ού αιώνα εξέφρασε τις πνευματικές του αναζητήσεις μέσα από τα θρησκευτικά αλλά και μέσα από τα κοσμικά του έργα. Για το συγκεκριμένο πολυφωνικό Κοντσέρτο, ο ίδιος ο Σνίτκε είχε δηλώσει ότι έγραψε τη μουσική που το ίδιο το κείμενο υπαγόρευε και όχι τη μουσική που ο ίδιος επιθυμούσε.

Τιμές εισιτηρίων: από 14 έως 75 ευρώ.

©Πηγή: amna.gr

Loading

Play