Σε έναν νέο πολιτιστικό προορισμό, σε απόσταση λίγων χιλιομέτρων από το κέντρο της Αθήνας, αναμένεται να μετατραπούν ο ιστορικός Πύργος Παλατάκι και τα όμορά του διατηρητέα κτίρια “ Ν.Γύζη” και “ κτίριο Σταύλων – Ιστορικό” στο Χαϊδάρι, μετά την ολοκλήρωση του έργου αποκατάστασης στο οποίο θα προχωρήσει ο Δήμος Χαϊδαρίου.
Το Παλατάκι, που φιλοδοξεί να αποτελέσει έναν σημαντικό πολιτιστικό πόλο έλξης για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της Αθήνας, είναι ένα έργο-κόσμημα που οι περισσότεροι ερευνητές απόδίδουν στον Ερνέστο Τσίλλερ, εμπνευστή και διαμορφωτή της νεοκλασικής Αθήνας. Κατασκευάστηκε στα μέσα του 19ου αιώνα και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της ιστορικής και πολιτιστικής κληρονομιάς του Χαϊδαρίου.
Στο γειτονικό νεοκλασσικό κτίριο που λειτουργούσε ως ο ξενώνας της έπαυλης, έχουν βρεθεί μεγάλης καλλιτεχνικής αξίας τοιχογραφίες του Νικολάου Γύζη με θέμα τις “ 4 Εποχές”.
«Φιλοδοξούμε να δημιουργήσουμε στο Χαϊδάρι ένα σημείο αναφοράς για τις τέχνες και τον πολιτισμό με ακτινοβολία που θα ξεπερνά τα όρια του Δήμου», αναφέρει ο Δήμαρχος Χαϊδαρίου, Βαγγέλης Ντηνιακός, που εκτιμά ότι η διεύρυνση των επιλογών πολιτισμού στα δυτικά της Αθήνας, θα συμβάλλει συνολικά στην ενίσχυση και αναβάθμιση του τουριστικού και πολιτιστικού προϊόντος της πρωτεύουσας.
Το έργο, για το οποίο ο Δήμος Χαϊδαρίου εξασφάλισε χρηματοδότηση 3 εκ. ευρώ από το ΕΣΠΑ (πρόγραμμα ΥΜΕΠΕΡΑΑ), αφορά την αποκατάσταση και επανάχρηση των διατηρητέων κτιρίων, Πύργος «Παλατάκι», κτίριο Ν. Γύζη και κτίριο Στάβλων (Ιστορικό). Παράλληλα, με τις απαραίτητες εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης, επιδιώκεται και η προβολή των εικαστικών – μορφολογικών χαρακτηριστικών των κτιρίων, όπως ο πλούσιος ζωγραφικός και μορφολογικός διάκοσμος του Πύργου Παλατάκι και ο ζωγραφικός διάκοσμος του κτιρίου “ Ν. Γύζη”, που φιλοτέχνησε ο Έλληνας ζωγράφος.
«Η αποκατάσταση και επανάχρηση των τριών κτιρίων που βρίσκονται στον ιστορικό τόπο Παλατάκι ήταν από τα πρώτα έργα που εισηγηθήκαμε και διεκδικήσαμε ως νέα Δημοτική Αρχή», υπογραμμίζει ο Δήμαρχος Χαϊδαρίου, συμπληρώνοντας ότι «η εκπόνηση της μελέτης ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2019 και το έργο υποβλήθηκε στο ΕΣΠΑ με πλήρως ώριμη μελέτη και εξασφαλισμένες όλες τις απαιτούμενες αδειοδοτήσεις από το Υπουργείο Πολιτισμού».
Ματίνα Μπάλτα