Η σειρά των έξι έργων εμπνευσμένων από τον Οβίδιο που φιλοτέχνησε ο ιδιοφυής Βενετσιάνος ζωγράφος Τιτσιάνο κατόπιν παραγγελίας του βασιλέα της Ισπανίας Φιλίππου Β’ εκτίθενται για πρώτη φορά όλα μαζί έπειτα από 400 χρόνια στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου.
Οι μεγάλων διαστάσεων πίνακες, που φιλοτεχνήθηκαν μεταξύ 1551-1562, αναπαριστούν σκηνές βγαλμένες από τη μυθολογία, ιδίως δε από το έργο «Μεταμορφώσεις» του Οβίδιου και εξερευνούν τα διαχρονικά θέματα του πάθους, του πειρασμού και της τιμωρίας.
«Είναι κομβικά έργα στην ανάπτυξη της ευρωπαϊκής ζωγραφικής», εξηγεί ο επιμελητής της έκθεσης Ματίας Γουάιβελ, στη σημερινή προπαρουσίαση της έκθεσης. «Στην εποχή τους υπήρξαν αφάνταστα διάσημα και πράγματι ενέπνευσαν πολλούς καλλιτέχνες επί πολλές γενεές», τόνισε.
Η έκθεση «Τιτσιάνο: Αγάπη Πόθος Θάνατος», είναι προγραμματισμένη να ανοίξει για το κοινό στις 16 Μαρτίου και να διαρκέσει έως τις 14 Ιουνίου.
Αντίθετα με άλλες χώρες που πλήττονται από την επιδημία του κορονοϊού, η Βρετανία δεν έχει λάβει ακόμη δραστικού τύπου μέτρα, όπως κλείσιμο των μουσείων και των γκαλερί. Ο επιμελητής της έκθεσης δήλωσε πως δεν γνωρίζει τι θα γίνει με την έκθεση του Τιτσιάνο σε περίπτωση που αποφασισθεί να ληφθούν τέτοιου είδους περιοριστικά μέτρα.
«Πιστεύω πως θα το δούμε αυτό. Ήσαν όλα τόσο απρόβλεπτα, που είναι δύσκολο να πω το παραμικρό γι’ αυτό. Προφανώς, ρίχνει τη σκιά του στα πάντα», τόνισε ο ίδιος.
Οι έξι πίνακες, που ο ίδιος ο Τιτσιάνο ονόμαζε poesie, δηλ. ποίηση, θεωρούνται εμβληματικοί για την ευρωπαϊκή τέχνη, κυρίως χάρη στη μεγάλη εκφραστικότητα που πέτυχε με τον χρωστήρα του ο εμπνευσμένος δημιουργός για να αποδώσει τα συναισθήματα.
Η Εθνική Πινακοθήκη περιγράφει τον κύκλο αυτό των έργων ως «σημείο καμπής» στην σταδιοδρομία του Τιτσιάνο. Σε μία κίνηση ιδιαίτερα ασυνήθη για την εποχή, ο Φίλιππος παραχώρησε στον Τιτσιάνο κάθε ελευθερία, τόσο στην επιλογή του θέματος, όσο και στην δυνατότητα να εξερευνήσει τεχνικές και να αναπτύξει περίπλοκα σχήματα αφήγησης και να διερευνήσει αμφιλεγόμενα συναισθήματα.
Οι έξι πίνακες παραδόθηκαν στον Ισπανό βασιλέα, όμως τα γεγονότα της Ιστορίας έμελλε να τους σκορπίσουν σε διαφορετικά σημεία της Ευρώπης κι αργότερα του κόσμου.
Ένας από αυτούς, η περίφημη «Δανάη», παρέμεινε στην Ισπανία, ώσπου να την υφαρπάξει ο Ιωσήφ Βοναπάρτης, αδελφός του Ναπολέοντα, μετά την εισβολή των γαλλικών δυνάμεων στην Ισπανία. Αργότερα περιήλθε στην κατοχή του Βρετανού στρατάρχη Ουέλινγκτον όταν υπερίσχυσε των δυνάμεων του Ιωσήφ Βοναπάρτη στη μάχη της Βιτόρια το 1813 κι εν τέλει η «Δανάη» κατέληξε στο Λονδίνο.
Σήμερα, οι τέσσερις από τους πίνακες ανήκουν σε διαφορετικές πινακοθήκες της Βρετανίας, ένας εκτίθεται στο Πράδο της Μαδρίτης κι άλλος ένας αποτελεί τμήμα της συλλογής του Isabella Stewart Gardner Museum της Βοστώνης.