Με τα νέα από την κίνηση στους κινηματογράφους να είναι αποκαρδιωτικά, παρά το άνοιγμα των κλειστών αιθουσών, έρχονται ακόμη πέντε νέες ταινίες, για το επόμενο επταήμερο. Ξεχωρίζουν ελαφρώς δύο δράματα, “Η Φωλιά” με τους Τζουντ Λο και Κάρι Κουν και το “φεστιβαλικό” από την Ισπανία “Θα έρθει η Φωτιά”.
Η Φωλιά (The Nest) Δραματικό θρίλερ, αμερικανικής, βρετανικής και καναδικής παραγωγής του 2020, σε σκηνοθεσία Σον Ντέρκιν, με τους Τζουντ Λο, Κάρι Κουν, Ούνα Ρος, Τσάρλι Σόθγουελ, Μάικλ Κάλκιν κ.ά.
Ο ταλαντούχος Σον Ντάρκιν επιστρέφει στη σκηνοθεσία έπειτα από εννέα χρόνια-όταν το 2011 είχε δώσει το αξιόλογο “Μάρθα Μάρσι Μέι Μαρλίν”, ένα από τα πρώτα ανεξάρτητα φιλμ του αμερικανικού σινεμά της δεκαετίας. Εδώ, βάζει στο επίκεντρο της ιστορίας του ένα ζευγάρι που ζει το “αμερικάνικο όνειρο” τη δεκαετία του ’80, μετακομίζει στο Λονδίνο και το “όνειρο” συνθλίβεται με απρόσμενα αποτελέσματα και μία αφορμή για να σχολιάσει ο Ντάρκιν την επιφανειακή ευημερία, την εποχή της άκρατης απληστίας και της αποξένωσης.
Όχι, ο Ντάρκιν δεν είναι Αντονιόνι, αλλά το παλεύει όσο μπορεί για να μεταφέρει στον θεατή στις ρίζες όσων ζούμε και σήμερα. Βεβαίως ο συνδυασμός ρομαντικού δράματος και μυστηρίου με θρίλερ αποδεικνύεται παρακινδυνευμένος, καθώς η ταινία πάσχει στο ύφος της, αλλά και στη δομή της. Πάντως, δεν είναι αδιάφορο το χτίσιμο του νέου ξεκινήματος του ζευγαριού που κρύβει το γκρέμισμα των ονείρων τους και το ξεχαρβάλωμα της σχέσης τους.
Αυτές οι αδυναμίες όμως έρχονται και μετριάζονται με τις ερμηνείες των Τζουντ Λο και Κάρι Κουν, που συνθέτουν ένα εύφλεκτο ζευγάρι, έτοιμο να φτάσει στα άκρα.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Ο Ρόρι είναι ένας χαρισματικός επιχειρηματίας που μετακομίζει οικογενειακώς στην Αγγλία με την ελπίδα να επωφεληθεί από την γενικότερη άνθηση στο Λονδίνο της δεκαετίας του ’80. Καθώς η σύζυγός του Άλισον δυσκολεύεται να προσαρμοστεί και η υπόσχεση για μια νέα αρχή σιγά σιγά ναυαγεί , το ζευγάρι θα έρθει αντιμέτωπο με καλά κρυμμένες δύσκολες αλήθειες.
Ο Μυστικός Κήπος (The Secret Garden) Δραματική ταινία φαντασίας, βρετανικής παραγωγής του 2020, σε σκηνοθεσία Μαρκ Μάντεν, με τους Ντίξι Έγκεριξ, Κόλιν Φερθ, Τζούλι Γουόλτερς, Ίνταν Χέιχαρστ, Άισις Ντέιβις κ.ά.
Μία σκοτεινή ιστορία, βασισμένη στο δημοφιλές βιβλίο της Φράνσις Χόντζον Μπάρνετ, επιστρέφει στη μεγάλη οθόνη, από τον Μαρκ Μάντεν, ως ένα οικογενειακό δράμα φαντασίας. Όμως, ο Μάντεν χάνει τη δοσολογία μεταξύ του μυστηρίου και της ανάλαφρης οικογενειακής ταινίας, δίνοντας ένα φιλμ που ορισμένες φορές γοητεύει κι έχει δύναμη, άλλες κυλλά μέσα στην αδιαφορία, ενώ τα πολυσήμαντα μηνύματα του βιβλίου τις περισσότερες φορές μένουν ξεκρέμαστα.
Η αλληγορία διατηρείται σε όλο το μήκος του φιλμ, αλλά πολλές φορές η ουσία δίνει τη θέση της σε μια επιδερμική προσέγγιση, που μπορεί να αγγίξει μόνο το παιδικό κοινό. Η ταινία όμως χάνει και στο ρυθμό και στην αφήγηση, αφού υπάρχουν πολλά ακατανόητα σημεία, τα οποία επιχειρεί να μακιγιάρει με εύκολες λύσεις, που δεν ταιριάζουν στο πνεύμα του βιβλίου.
Οι πρωταγωνιστές βάζουν κι αυτοί τα δυνατά τους, χωρίς όμως ιδιαίτερο αποτέλεσμα, ενώ ο Κόλιν Φερθ, απλώς περιφέρεται σαν μια θλιβερή μαριονέτα.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Η Μαίρη είναι ένα δεκάχρονο ζωηρό κορίτσι που ζει στην Ινδία με τους ευκατάστατους γονείς της. Όταν αυτοί πεθαίνουν αιφνιδίως αναγκάζεται να πάει στην Αγγλία και να ζήσει με τον θείο της και την αυστηρή οικονόμο του. Εκεί μη έχοντας κάτι καλύτερο να κάνει εξερευνά την έπαυλη και ανακαλύπτει καλά κρυμμένα οικογενειακά μυστικά. Επιπλέον θα βρει το κλειδί για έναν μυστικό κήπο στο οποίο μαζί με μία απρόσμενη συντροφιά θα ζήσει περιπέτειες που θα αλλάξουν την ζωή της για πάντα.
Θα Έρθει η Φωτιά (Fire Will Come) Δραματική ταινία, ισπανικής παραγωγής του 2019, σε σκηνοθεσία Όλιβερ Λάσε, με τους Άμαντορ Αρίας, Μπενεντίκτα Σάντσεζ, Ινάτσιο Αμπράο, Έλενα Φερναντέζ, Νταβίντ ντε Πόσο κ.ά.
Φεστιβαλική ταινία του Ισπανού σκηνοθέτη Όλιβερ Λάσε (“Mimosas”), που διακρίθηκε στις Κάννες με το ειδικό βραβείο στο τμήμα “Ένα Κάποιο Βλέμμα”. Ένα βραδυφλεγές δράμα, το οποίο μαγνητίζει με την επιβλητική ομορφιά των τοπίων της Γαλικίας, την ανάδειξη της φύσης -τα δέντρα, το χώμα, τα ζώα, η βροχή, ο ήχος του αέρα-, υπνωτίζοντας τον θεατή με την οπτική της γοητεία, παρότι το λιτό σενάριο και η αφήγηση θολώνει την ιστορία και αφήνει κενά. Μία ιστορία, για τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση και αφορά έναν άντρα που βγαίνει από τη φυλακή αφού εξέτισε ποινή για εμπρησμό και προσπαθεί να επανενταχθεί επιστρέφοντας στο σπίτι της ηλικιωμένης μητέρας του στο χωριό.
Πάντως, ο Λάσε κρατά το ενδιαφέρον της ταινίας του μέχρι το τέλος, παρά την αργή εξέλιξή της, καθώς είναι φανερό ότι η φωτιά θα ξαναμπεί στη ζωή του. Και τότε όλοι θα στραφούν εναντίον του, λόγω του παρελθόντος του, για να βρεθεί καψαλισμένος μέσα στις στάχτες να απορεί για την πορεία της ζωής του και τα ερωτήματα που τον βασανίζουν να μένουν αναπάντητα κι αυτός να χάνεται μέσα στην κάπνα.
Ιδιαιτέρως καλές οι ερμηνείες από τον Αμαδόρ Αρίας και την Μπενετίκτα Σάντσεζ με τη νατουραλιστική προσέγγιση του ρόλου τους, ενώ εξαιρετικό και το μουσικό ντύσιμο της ταινίας -από Βιβάλντι μέχρι Λέοναρντ Κόεν.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Σε ένα μικρό ορεινό χωριό της Γαλικίας, ένας άντρας ο οποίος αποφυλακίστηκε πρόσφατα αφού εξέτισε ποινή για εμπρησμό, επιστρέφει για να μείνει με την ηλικιωμένη μητέρα του. Εκεί προσπαθεί να βάλει ξανά τη ζωή του σε μια σειρά, όταν όμως το ξέσπασμα μιας νέας μεγάλης φωτιάς κάνει τα βλέμματα των ντόπιων να στραφούν οργισμένα προς το μέρος του.
Το Μυστικό Μας (The Secrets We Keep) Θρίλερ, αμερικάνικης παραγωγής του 2020, σε σκηνοθεσία Γιούβαλ Άντλερ, με τους Τζόελ Κίναμαν, Νούμι Ραπάς, Κρις Μεσίνα, Έιμι Σέιμετζ, Τζάκσον Ντιν κ.ά.
Θρίλερ, απ’ αυτά που θα θελαν να είναι κάτι παραπάνω από ένα 90λεπτο φιλμάκι του είδους, ξεκινά ενθαρρυντικά και όσο περνά η ώρα συνεχώς πέφτει στα μάτια του θεατή, για να φτάσει να γίνει μία δεύτερης διαλογής ταινία εκδίκησης χαμηλού κόστους.
Η ιδέα της ιστορίας πολυδοκιμασμένη στο σινεμά: μία γυναίκα μετά από χρόνια από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο αναγνωρίζει στην Αμερική όπου διαμένει πλέον έναν Γερμανό ναζί εγκληματία και αποφασίζει να τον κάνει να ομολογήσει με κάθε τρόπο τα εγκλήματά του.
Το γνωστό παιχνίδι μεταξύ θύματος και θύτη και η αντιστροφή των συναισθημάτων, η φρίκη μιας αποτρόπαιας ιδεολογίας, η τρέλα του πολέμου και τα μυστικά του παρελθόντος θα δώσουν τη θέση τους πολύ γρήγορα στα κλισέ του είδους, σε μια σειρά από επεξηγήσεις που απονευρώνουν εντελώς την ταινία και όλα καταλήγουν στο γνωστό ερώτημα “θα ομολογήσει, δεν θα ομολογήσει – είναι ένοχος, δεν είναι ένοχος”.
Οι ερμηνείες δεν είναι κακές, αλλά συμπαρασύρονται εύκολα από τη μετριότατη σκηνοθεσία και το κακογραμμένο σενάριο.
Εν ολίγοις μια ενδιαφέρουσα ιδέα, αν και όχι πρωτότυπη, που στο τέλος καταλήγει σε μία αποτυχημένη προσπάθεια, που μπορεί και να εκνευρίσει τον θεατή.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Στην Αμερική, μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, μία γυναίκα έχοντας αποφασίσει να ξαναφτιάξει τη ζωή της, μαζί με τον σύζυγό της, θα βρεθεί ξανά μπροστά στον εφιάλτη που έζησε τότε εξαιτίας της οικογένειας που μετακομίζει στο γειτονικό τους σπίτι.
* Επίσης, προβάλλεται το ντοκιμαντέρ “Μεταφορά” του Ηλία Γιαννακάκη. Ο Έλληνας σκηνοθέτης κινηματογραφεί -για τέσσερα χρόνια- τη μεταφορά της Εθνικής Βιβλιοθήκης από το παλιό κτίριο της οδού Πανεπιστημίου στο νέο χώρο που θα την φιλοξενήσει, σε μία εποχή που η Αθήνα “βράζει”. Το ντοκιμαντέρ θα προβληθεί 24 και 25 Οκτωβρίου αποκλειστικά στον “Δαναό”.
Φωτογραφία από την ταινία “Η Φωλιά”
Χάρης Αναγνωστάκης