Το ΚΥΑΝΙΟΥΧΟ ΚΑΛΙΟ του Friedrich Wolf στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: Ένα αγωνιστικό κείμενο για τα δικαιώματα των γυναικών

Το ΚΥΑΝΙΟΥΧΟ ΚΑΛΙΟ του Friedrich Wolf στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: Ένα αγωνιστικό κείμενο για τα δικαιώματα των γυναικών

Το 1929, ανεβαίνει στη Γερμανία ένα θεατρικό έργο με τον μυστηριώδη τίτλο ΚΥΑΝΙΟΥΧΟ ΚΑΛΙΟ (πρωτότυπος τίτλος: CYANKALI). Δημιουργός του είναι ο πολιτικοποιημένος γερμανοεβραίος δραματουργός και γιατρός Friedrich Wolf, ο οποίος, μέσα από τη διπλή του ιδιότητα, εμπνεύστηκε το ΚΥΑΝΙΟΥΧΟ ΚΑΛΙΟ ως «όπλο» στον αγώνα για την κατάργηση του νόμου που απαγόρευε τις αμβλώσεις στη Δημοκρατία της Βαϊμάρης, όπως επισημαίνεται σε σημείωμα της παραγωγής.

Στο ίδιο σημείωμα, αναφέρεται ότι το έργο χαρακτηρίστηκε ως docudrama και σημείωσε τεράστια επιτυχία στην εποχή του, προκαλώντας ταυτόχρονα πρωτοφανές σκάνδαλο. Αφηγείται την ιστορία μιας νεαρής γυναίκας που μένει έγκυος και δεν μπορεί ούτε επιθυμεί να φέρει στον κόσμο ένα παιδί, πληρώνοντας τελικά με βίαιο τρόπο την επιλογή της. Με επίκεντρο το χρονικό μιας παράνομης άμβλωσης, το έργο αναδεικνύει σημαντικά ζητήματα όπως η ταξική διάσταση του δικαιώματος της επιλογής, η κοινωνική υποκρισία και η εκμετάλλευση της γυναίκας σε ευάλωτη θέση.

Έναν αιώνα μετά, η ιστορία της νεαρής ηρωίδας του Wolf, της 20χρονης Χέτε, είναι μια από τις ιστορίες εκατοντάδων χιλιάδων γυναικών που καταφεύγουν κάθε χρόνο σε παράνομες και επικίνδυνες επεμβάσεις, χάνοντας τη ζωή τους ή τραυματίζοντας ανεπανόρθωτα το σώμα και την ψυχή τους.

Με το ΚΥΑΝΙΟΥΧΟ ΚΑΛΙΟ, η σκηνοθέτιδα Μάρθα Μπουζιούρη εξερευνά θέματα έμφυλης βίας και γυναικείας αυτοδιάθεσης, όπως αυτά έχουν αποτυπωθεί σε προηγούμενες παραστάσεις θεάτρου ντοκιμαντέρ. Δίνοντας αυτή τη φορά περισσότερο χώρο στη μυθοπλασία, συστήνει το άγνωστο έργο του Friedrich Wolf στο ελληνικό κοινό, επιχειρώντας μία «συνομιλία» με το σήμερα και το πρωτότυπο έργο του δημιουργού.

Η παράσταση πραγματοποιείται με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και έχει προγραμματιστεί να διαρκέσει από 7 Νοεμβρίου έως 1 Δεκεμβρίου 2024, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.

Είναι σημαντικό να ακουστεί ότι το δικαίωμα στην άμβλωση απαγορεύεται καθολικά σε 24 χώρες του κόσμου, ενώ περισσότερες από 50 χώρες επιτρέπουν τις αμβλώσεις μόνο υπό ειδικές συνθήκες. Χιλιάδες γυναίκες πεθαίνουν παγκοσμίως κάθε χρόνο από επιπλοκές κατά τη διάρκεια μη ασφαλών αμβλώσεων, καθώς δεν έχουν πρόσβαση σε νόμιμες και ασφαλείς ιατρικές υπηρεσίες.

Όλα τα παραπάνω ζητήματα αναδείχθηκαν μέσα από έρευνα, συνεντεύξεις με γυναικολόγους και προσωπικές συζητήσεις, οδηγώντας στη συνειδητοποίηση ότι το «κεφάλαιο άμβλωση» παραμένει ένα τεράστιο ταμπού. Η ιστορία του δικαιώματος των γυναικών επάνω στο σώμα τους ξετυλίγεται, καθώς η κοινωνία συνεχίζει να αμφισβητεί την αυτοδιάθεση των γυναικών, αναγκάζοντάς τες να απολογούνται για τις επιλογές τους.

Loading