ΕΛΠΕ-ΟΛΠ: Πως χάθηκαν 1,8 δισ. ευρώ για την Ελλάδα

ΕΛΠΕ-ΟΛΠ: Πως χάθηκαν 1,8 δισ. ευρώ για την Ελλάδα

Ρεπορτάζ: Γ. Σταφυλάς
Το δυσμενές μήνυμα ότι η Ελλάδα δεν χρειάζεται επενδύσεις δόθηκε από την κυβέρνηση στους ξένους επενδυτές, αφενός με το μπλόκο του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου στο λιμάνι του ΟΛΠ και αφετέρου με την αποτυχία ιδιωτικοποίησης των Ελληνικών Πετρελαίων.

Συνολικά εκδιώχθηκαν 1,8 δισ. ευρώ, καθώς αναμένονταν επενδύσεις 600 εκατ. ευρώ, ενώ το τίμημα για τα ΕΛ.ΠΕ ανερχόταν στα 1,2 δισ. ευρώ.

Μετά από αυτές τις εξελίξεις, μέχρι και ο πιο καλόπιστος παρατηρητής πείστηκε πως η διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί να δημιουργήσει αξία. Και το χειρότερο πως δεν θέλει να δημιουργήσει αξία επ’ ωφελεία της ελληνικής οικονομίας.

Τόσο στην περίπτωση του ΟΛΠ, όσο και των ΕΛΠΕ, αποδείχθηκε περίτρανα πως η ελληνική οικονομία παραμένει ουσιαστικά κλειστή καθώς αρνείται να δεχθεί ότι μόνο τα φιλικά προς επιχειρήσεις περιβάλλοντα μπορούν να προσελκύσουν επενδύσεις. Κι όπως συμβαίνει και στις αγορές, εάν δεν υπάρξουν κάποιοι οι οποίοι θα κερδίζουν απο την Ελλάδα, τότε είναι αυτονόητο οτι δεν θα αποφασίσουν ποτέ να επενδύσουν στην πατρίδα μας.

Σε ότι αφορά τα Ελληνικά Πετρέλαια, σύμφωνα με τα όσα πληροφορήθηκαν ξένοι επενδυτές, οι όροι που ζητήθηκαν απο την κυβέρνηση και το ΤΑΪΠΕΔ ήταν τόσο δεσμευτικοί, ώστε και οι δυο ενδιαφερόμενες κοινοπραξίες δεν ήταν σε θέση  να καταθέσουν προσφορές. Οι δικαιολογίες ότι η κοινοπραξία Vitol- sonatrach δεν μπορούσε να καταθέσει προσφορά λόγω των πολιτικών εξελίξεων στην Αλγερία δεν αντέχει στην κριτική, καθώς το ενδιαφέρον υπάρχει εδω και μήνες. Το δεύτερο επιχείρημα, ότι δηλαδή στις δυο κοινοπραξίες υπήρχαν εταιρείες traders και όχι διυλιστήρια, δηλαδή Vitol και Glencore, πάλι δεν ευσταθεί, καθώς διεθνώς αλλάζει ο κλάδος των διυλιστηρίων. Tώρα, για την πώληση, υπάρχει η διέξοδος της διάθεσης των μετοχών μέσω του Χρηματιστηρίου ή η επανέναρξη του διαγωνισμού, αλλά και πάλι θα χρειαστεί πολύς χρόνος κάτι που σημαίνει ότι η πώληση μάλλον θα περάσει στην επόμενη κυβέρνηση η οποία δύναται να διεξάγει τον διαγωνισμό σε υψηλότερες τιμές. Η τρίτη διέξοδος είναι ο όμιλος Λάτση να κινηθεί μόνος του.  Αποκτά την απόλυτη πλειοψηφία των ΕΛΠΕ (βρίσκεται ήδη μία ανάσα από το 50,1%) και ασκεί όλα τα δικαιώματα που έχει από τη συμφωνία με το Δημόσιο. Ετσι τα Ελληνικά Πετρέλαια περνούν υπό πλήρη ιδιωτικό έλεγχο και μπορεί ο ιδιώτης μέτοχος να σχεδιάσει τη μακροπρόθεσμη στρατηγική του για την εταιρεία. Ωστόσο, μια τέτοια κίνηση είναι δύσκολο να εκδηλωθεί σε μια ευαίσθητη πολιτικά περίοδο όπως η τρέχουσα.

Τι συνέβη στον ΟΛΠ

Με το μπλοκάρισμα της επένδυσης στον ΟΛΠ «πάγωσαν» επενδύσεις ύψους 600 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα, η ΕΣΑΛ, στην οποία συμμετέχουν στελέχη αρκετών υπουργείων (Ναυτιλίας, Περιβάλλοντος, Οικονομικών, Οικονομίας, Υποδομών και Πολιτισμού), ενέκρινε υπό όρους το πρόγραμμα υποχρεωτικών επενδύσεων του ΟΛΠ ύψους 294 εκατομμυρίων ευρώ. Στην ίδια συνεδρίαση η επιτροπή απέρριψε πρόσθετες επενδύσεις που προγραμματίζει ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς, όπως την κατασκευή κέντρου logistics 80.000 τμ, την κατασκευή δυο πενταόροφων κτηρίων στάθμευσης συνολικής έκτασης 150.000 τμ και την κατασκευή εμπορικού κέντρου. Άλλες επενδύσεις, οι οποίες θεωρούνται αναγκαίες από τον ΟΛΠ, όπως η κατασκευή επιβατικού σταθμού κρουαζιέρας στη νότια ζώνη του λιμανιού και η ανέγερση ξενοδοχείου 5 αστέρων θα πρέπει να εξεταστούν από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), προκειμένου να υπάρξει σχετική γνωμοδότηση. Οι πρόσθετες επενδύσεις ανέρχονται σε 318 εκατομμύρια ευρώ.

 


Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Politik την Παρασκευή 12 Απριλίου 2019

Loading