Σε γόρδιο δεσμό εξελίσσεται για το οικονομικό επιτελείο το ζήτημα των συντάξεων, το οποίο παραμένει ανοιχτό καθώς δεν έχει ακόμη ξεκαθαρίσει το ζήτημα του πλεονάσματος για το 2019.
Πάντως σήμερα κατατίθεται στην Κομισιόν μια βελτιωμένη εκδοχή του Προσχεδίου του Προϋπολογισμού που κατατέθηκε στη Βουλή την 1η Οκτωβρίου, όπου κατά πληροφορίες η κυβέρνηση να συγκεκριμενοποιεί τα αντίμετρα στη μη εφαρμογή του μέτρου για την περικοπή των συντάξεων.
Κλειδί το μέγεθος του υπερπλεονάσματος
Η προσοχή εστιάζει στις αποκλίσεις που έχουν καταγραφεί εξαρχής στο εύρος του αποκαλούμενου «δημοσιονομικού χώρου», δηλαδή στο μέγεθος του υπερπλεονάσματος.
Υπενθυμίζεται ότι το σενάριο βάσης του Προσχεδίου, δηλαδή με τις περικοπές συντάξεων και την εφαρμογή των αντίμετρων, προβλέπει πλεόνασμα 4,14%, δημιουργώντας δημοσιονομικό χώρο 1,223 δις ευρώ, ενώ το σενάριο χωρίς τις περικοπές συντάξεων, χωρίς αντίμετρα αλλά με τις εξαγγελίες της ΔΕΘ προβλέπει πλεόνασμα 3,56%, αφήνοντας ένα δημοσιονομικό «μαξιλάρι» 122 εκατ. Ευρώ.
Την κατάσταση επιβαρύνουν οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, οι οποίες υπολογίζονται να έχουν δημοσιονομικό κόστος ύψους 1,1 δις ευρώ, το οποίο δεν είναι εφάπαξ αλλά έχει μόνιμη επίπτωση και στα επόμενα χρόνια.
Ειδικά, δε, όσον αφορά στις φοροελαφρύνσεις για επιχειρήσεις (μείωση στα μερίσματα και το συντελεστή του φόρου εισοδήματος), μπορεί να ισχύσουν από τη χρήση του 2019, αλλά θα αρχίσουν να βαραίνουν τον προϋπολογισμό από το 2020.
Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι το υπουργείο Οικονομικών δεν αρκεί να έχει πειστικά επιχειρήματα και στοιχεία μόνο για το 2019, αλλά να μπορεί να πείσει ότι το κόστος των εξαγγελιών δεν επηρεάζει ούτε τα πλεονάσματα των επόμενων ετών.
Το «κλειδί», σύμφωνα με την ελληνική πλευρά, είναι το «άπλωμα» των ελαφρύνσεων σε ορίζοντα τετραετίας.