Ηλεκτροκίνηση και ψηφιακές τεχνολογίες διεισδύουν ολοένα περισσότερο στην παραδοσιακή αυτοκινητοβιομηχανία. Από ότι όλα δείχνουν η τεράστια κινεζική αγορά θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στο μέλλον του αυτοκινήτου.
Νεοφυείς εταιρίες και νέες επιχειρήσεις μοιάζουν να έχουν το πάνω χέρι στην προώθηση και καθιέρωση της ηλεκτροκίνησης παραγκωνίζοντας ολοένα και περισσότερο δυσκίνητους βιομηχανικούς κολοσσούς που δυσκολεύονται να ακολουθήσουν τις ραγδαίες εξελίξεις. Ακόμα και σε χώρες, όπως η Γερμανία, εταιρίες όπως η αμερικανική Tesla έχουν μικρή μεν, αλλά συμβολική παρουσία στους δρόμους. Ο καθηγητής Οικονομικών, ειδικός σε ζητήματα αυτοκίνησης από το Πανεπιστήμιο Ντουίσμπουργκ-Έσσεν Φέρντιναντ Ντουντενχέφερ εκτιμά ότι «το 2019 η Tesla θα ηγηθεί στην αγορά ηλεκτροκίνητων στη Γερμανία. Την άνοιξη θα κυκλοφορήσει στην ευρωπαϊκή αγορά το πολυαναμενόμενο Model 3, το πρώτο πιο προσιτό αυτοκίνητο της αμερικανικής εταιρίας και η Tesla θα βρεθεί στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος».
Μια από τις νεοφυείς εταιρίες που θα πρέπει να προσέξουν οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίας είναι η κινεζική Byton, δημιούργημα πρώην μάνατζερ της BMW. Μέχρι στιγμής υπάρχουν μόνο δοκιμαστικά πρωτότυπα. Τέλος του έτους ωστόσο θα ξεκινήσει η μαζική παραγωγή του στην Νανζίνγκ, κατ΄ αρχήν μόνο για την κινεζική αγορά. Στην έκθεση CES στο Λας Βέγκας που ξεκίνησε χθες η Byton παρουσιάζει για πρώτη φορά το εσωτερικό του ηλεκτρικού SUV ονόματι M-Byte, που βλέπουμε στην φωτογραφία. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της Byton Κάρστεν Μπράιτφελντ «το επιχειρησιακό μοντέλο του μέλλοντος δεν είναι η κατασκευή και πώληση οχημάτων, αλλά και η πώληση ψηφιακών υπηρεσιών στους πελάτες». Κατά την άποψή του μια startup επιχείρηση μπορεί ευκολότερα να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της ηλεκτροκίνησης απ’ ό,τι καθιερωμένοι βιομηχανικοί κολοσσοί με 150.000 ή 200.000 εργαζομένους».
Ποιος κατασκευαστής θα κυριαρχεί σε 20 χρόνια;
Ο λόγος προφανώς για αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Volkswagen, της οποίας ο επικεφαλής Χέρμπερτ Ντις δηλώνει ότι «το μέλλον της VW θα κριθεί στην κινεζική αγορά». Στόχος του Πεκίνου είναι να κυκλοφορούν στους κινεζικούς δρόμους μέχρι το 2020 περίπου 5 εκατομμύρια ηλεκτροκίνητα οχήματα. Για να προωθήσει τις πωλήσεις τους η κυβέρνηση τα επιδοτεί και ταυτόχρονα απειλεί με πρόστιμα όσες αυτοκινητοβιομηχανίας δεν πωλούν αρκετά ηλεκτρικά ή υβριδικά αυτοκίνητα.
Μεγάλο κομμάτι από της κινεζικής πίτας διεκδικεί η VW, η οποία ανακοίνωσε ότι στο εξής θα δαπανά ένα από τρία ευρώ για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης. Τα επόμενα πέντε χρόνια ο γερμανικός κολοσσός προτίθεται να επενδύσει 44 δις ευρώ στην ηλεκτροκίνηση, την αυτόνομη οδήγηση και τις ψηφιακές τεχνολογίες. Στόχος είναι τα ηλεκτρικά να φθάσουν μέχρι το 2025 το 20% της συνολικής παραγωγής στην δυτική Ευρώπη. «Θα έχουμε πιο προσιτές τιμές από την Tesla και θα διασφαλίσουμε τις θετικές οικονομίες κλίμακας», δήλωσε ο επικεφαλής της VW στο Automotive News. Κατά την εκτίμησή του «σε 20 χρόνια από σήμερα η εταιρία με τη μεγαλύτερη χρηματιστηριακή αξία δεν θα δραστηριοποιείται στο διαδίκτυο ή τις τηλεπικοινωνίες, αλλά θα σχετίζεται με το αυτοκίνητο». Ακόμα και σε αυτή την περίπτωση τίθεται εύλογα το ερώτημα ποιος από όλους τους κατασκευαστές οχημάτων θα βρίσκεται στην κορυφή το 2039.
Πηγή: DW