Του Γ. Σταφύλα
Ένα νέο Μνημόνιο κρύβει η… μεταμνημονιακή εποχή της «καθαρής εξόδου» που ευαγγελίζεται εδώ και καιρό η διακυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Το μνημόνιο φεύγει, το μεσοπρόθεσμο έρχεται…
Ενώ λοιπόν ο πρωθυπουργός υποστηρίζει οτι «κανείς δεν μπορεί να μας δώσει εντολές», τα προαπαιτούμενα είναι ακριβώς εντολές που πρέπει να εκτελεστούν προκειμένου να δοθεί από τους δανειστές το πράσινο φως για έξοδο στις αγορές τον ερχόμενο Αύγουστο.
Σύμφωνα με έγκυρους ξένους επενδυτές ο κ. Τσίπρας θα «οχυρωθεί» πίσω από το κεφαλαιακό απόθεμα που συγκεντρώνει. Δεν θα προωθεί την περικοπή των συντάξεων, αλλά την ίδια περίοδο οι ξένοι δανειστές δεν θα δίνουν ούτε εκείνοι την τελική έγκριση για «καθαρή έξοδο», καθυστερώντας τις εξελίξεις. Μάλιστα, γι’ αυτό συζητείται η έξοδος στις αγορές με ομόλογο μεγαλύτερο της δεκαετίας.
Όπως θα δούμε επίσης, για το νέο Μνημόνιο δεν δόθηκε στην ελληνική πλευρά αντάλλαγμα ούτε για το χρέος, ούτε για τα υψηλά πλεονάσματα της τάξεως του 3,5%. Η Ελλάδα, λοιπόν, οδεύει προς νέο Μνημόνιο με τέσσερις ελέγχους ετησίως- όπως παραδέχθηκε και ο υπουργός Οικονομικών κ. Τσακαλώτος- και ευρύ πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων και μεταρρυθμίσεων.
Στο τέλος Ιουνίου τα «αποκαλυπτήρια» των νέων μέτρων
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες, οι δανειστές πιέζουν, όχι μόνο για την περικοπή των συντάξεων από 01-01-2019 και τη μείωση του αφορολόγητου, αλλά για μια σειρά μέτρων που θα αποκαλυφθούν στο τέλος Ιουνίου. Ειδικότερα, οι δανειστές μέσω του Μεσοπρόθεσμου προγράμματος 2018-2022 ζητούν ένα ευρύ πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων (ΕΛ.ΠΕ, ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ), καθώς και την αλλαγή του μοντέλου λειτουργίας του Δημοσίου. Στα θετικά στοιχεία που ζητούν, όμως, είναι μειώσεις των φορολογικών συντελεστών σε επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα, ωστόσο η εφαρμογή τους τοποθετείται μετά το 2020.
Όπως αναφέρουν πηγές των δανειστών, βασική απαίτηση των ξένων είναι όχι μόνο η υπογραφή του νέου Μνημονίου, αλλά και η νομιμοποίηση των προηγούμενων τριών που έχουν νομοθετηθεί. Με άλλα λόγια, οι βουλευτές θα κληθούν να νομιμοποιήσουν εκ νέου τις περικοπές των συντάξεων, τις μειώσεις μισθών και τις ασφαλιστικές εισφορές.
Τα προαπαιτούμενα «φωτιά»
Aναλυτικότερα, τα προαπαιτούμενα του β ΄γύρου είναι:
–Κόκκινα δάνεια: Δέσμευση για τον περιορισμό των «κόκκινων δανείων» στα 38,2 δισ. ευρώ ως τα τέλη του 2019).
-Συντάξεις: Ολοκλήρωση του επανυπολογισμού όλων των συντάξεων για να γίνουν οι μειώσεις το 2019.
–ΕΚΑΣ: Έκδοση μέχρι τον Ιούνιο της υπουργικής απόφασης για την περικοπή του ΕΚΑΣ του 2019.
–Ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί: Πλήρης εφαρμογή του μέτρου (από 1ης Μαΐου ξεκίνησαν και για όσους έχουν χρέη προς την Εφορία ή τα Ταμεία)
–Το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα: Κατάθεση νέου Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος έως τον Μάιο του 2018, με το οποίο η κυβέρνηση θα δεσμεύεται για πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ και μεταρρυθμίσεις για περίοδο 2018-2022.
–Αφορολόγητο: Τον Ιούνιο θα αποφασιστεί αν η μείωση του αφορολόγητου ορίου, ισχύσει το 2019 αντί του 2020.
–ΕΝΦΙΑ: Αποφάσεις για αναπροσαρμογή συντελεστών και διεύρυνση της φορολογικής βάσης για να εκδοθούν τα εκκαθαριστικά του φόρου τον Αύγουστο του 2018.
–ΦΠΑ στα νησιά: Τέλος Ιουνίου η κατάργηση της έκπτωσης του ΦΠΑ στα υπόλοιπα πέντε νησιά του Αιγαίου (Λέσβος, Χίος, Σάμος, Κως, Λέρος).
–Αδήλωτη εργασία: Μέχρι το Μάιο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η διασύνδεση των ηλεκτρονικών συστημάτων του υπουργείου Εργασίας, του υπουργείου Οικονομικών, του ΣΕΠΕ, ΟΑΕΔ, ΕΦΚΑ και της Ελληνικής Αστυνομίας για την αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών.
–Αγορά εργασίας: Διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και σε συμφωνία με τους θεσμούς για την ανάπτυξη ενός αξιόπιστου διοικητικού μηχανισμού που θα αξιολογεί την αντιπροσωπευτικότητα στις διαπραγματεύσεις για τις κλαδικές συμβάσεις.
–Είσπραξη ληξιπρόθεσμων: Προμήθεια λογισμικού που επιτρέπει την περαιτέρω αυτοματοποίηση της είσπραξης των ληξιπρόθεσμων οφειλών.
– Ναυτιλία: Αναθεώρηση του ευνοϊκού φορολογικού καθεστώτος.
Xρέος : Λύση κατώτερη των περιστάσεων
Σε διελκυστίνδα μεταξύ Γερμανών και Γάλλων εξελίσσεται πάλι το ελληνικό χρέος. Όπως ομολογούν ξένοι επενδυτές, «οι Γερμανοί δεν πρόκειται να συμφωνήσουν σε οποιαδήποτε σοβαρή ελάφρυνση για το χρέος γιατί δεν επιθυμούν να μειώνεται το χρέος ετησίως ανάλογα με την πορεία του ΑΕΠ, όπως είχαν ζητήσει οι Γάλλοι Αντίθετα επιδιώκουν να αποφασίζουν οι ίδιοι πότε και πως θα μειωθεί το ελληνικό χρέος». Υπό αυτά τα δεδομένα η όποια ελάφρυνση του χρέους επιχειρηθεί πρέπει να θεωρείται ότι θα είναι κατώτερη των περιστάσεων, αν και υπήρχαν δεσμεύσεις από την πλευρά των Ευρωπαϊκών θεσμών.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Politik την Παρασκευή 11 Μαΐου 2018