Ανησυχία προκαλεί στην ελληνική κυβέρνηση μετά το χθεσινό «κραχ» οι εξελίξεις σχετικά με την ελάφρυνση των τραπεζών και η αντιμετώπιση των «κόκκινων δανείων».
Σύμφωνα με πληροφορίες του Τύπου, ήδη η ελληνική κυβέρνηση διερευνά τη δυνατότητα ενός «εργαλείου» APS (Asset Protection Schemes) για να αντιμετωπιστεί το συγκεκριμένο πρόβλημα.
Οι ίδιες πηγές σημειώνουν ότι έχει κάνει σχετική πρόταση το ΤΧΣ και αυτό θα αποτελεί μόνο ένα μικρό κομμάτι της συνολικής στρατηγικής της κυβέρνησης για το μείωση των «κόκκινων» δανείων.
Το χθεσινό κραχ στις τραπεζικές μετοχές φαίνεται πως ήταν η αφορμή προκειμένου το συγκεκριμένο σχέδιο να ξαναβγεί από το συρτάρι.
Συζητήθηκε στο Μαξίμου
Το θέμα συζητήθηκε στην έκτακτη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου, αλλά, όπως τονίζουν πηγές με γνώση του θέματος, η εφαρμογή του δεν απλή, καθώς -μεταξύ άλλων- προϋποθέτει τη σύμφωνη γνώμη της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Κομισιόν.
Και αυτό γιατί το Δημόσιο θα είναι εγγυητής των ομολόγων, άρα τίθεται θέμα κρατικών ενισχύσεων. Όπως παρατηρούν αρμόδιες πηγές, «δεν είναι αδύνατον, αλλά απαιτείται πολύ προσεκτική τεκμηρίωση», με δεδομένο ότι η DG Comp είναι ιδιαιτέρως αυστηρή με την Ελλάδα, λόγω του ότι οι ελληνικές τράπεζες έχουν ήδη λάβει κρατική βοήθεια.
Τι προβλέπει
Το συγκεκριμένο «εργαλείο» ενσωματώνει την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, σε ένα μοντέλο που στήθηκε -κατ’ αναλογίαν- στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, πρόκειται για το μοντέλο APS (Asset Protection Schemes), το οποίο συμπεριλαμβάνεται στο «εγχειρίδιο» της ΕΚΤ και στηρίζεται σε γενικές γραμμές στην εξής λογική: οι τράπεζες δημιουργούν εταιρείες ειδικού σκοπού, στις οποίες εισφέρουν «κόκκινα» δάνεια έναντι ομολόγων με το ανάλογο discount. Τα ομόλογα αυτά, που εκδίδουν οι εταιρείες ειδικού σκοπού, έχουν την εγγύηση του Δημοσίου. Το βασικό πλεονέκτημα αυτού του μοντέλου είναι ότι ελαφραίνουν τα «βιβλία» των τραπεζών από τον όγκο των «κόκκινων» δανείων. Οι ίδιες πηγές εκτιμούν ότι τα «κόκκινα» δάνεια που θα μπορούσαν να εισφέρουν οι τράπεζες είναι πάνω από 10 δισ. ευρώ, αλλά κάτω από 20 δισ. ευρώ.
Οι ίδιες πηγές σημειώνουν ότι υπάρχουν πολλές τεχνικές επιλογές ως προς την εφαρμογή, κάτι που αφήνει ανοικτό το «παράθυρο» για ενεργό συμμετοχή του ΤΧΣ στη διαδικασία.