Η Ένωση Εφοπλιστών και Κρουαζιεροπλοίων Ναυτιλίας ζητά τη σύγκληση της Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας από το υπουργείο Ναυτιλίας, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι αρρυθμίες της αγοράς, κυρίως σε δημοφιλείς προορισμούς.
Η επιστολή τονίζει ότι η αυξανόμενη δραστηριότητα του κλάδου στον εθνικό μας χώρο απαιτεί τη λειτουργία ενός μηχανισμού που θα διευκολύνει τη μετακίνηση των κρουαζιερόπλοιων και των επιβατών τους, προσφέροντας οικονομικά οφέλη τόσο για τις τοπικές κοινωνίες των νησιών όσο και για την εθνική οικονομία, υπογραμμίζοντας ταυτόχρονα την αδράνεια του σχετικού οργάνου για 3,5 χρόνια.
Η Ένωση επισημαίνει ότι μεταξύ των θεμάτων που θέτει είναι η δυνατότητα home porting επιβατών σε δημοφιλή νησιά όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος. Αυτή τη στιγμή, οι αφίξεις και αναχωρήσεις επιβατών που ταξιδεύουν αεροπορικώς δεν επιτρέπονται στα δύο αυτά νησιά, περιορίζοντας τις επιλογές των επισκεπτών.
Επιπλέον, επιβάτες που διαμένουν σε ξενοδοχεία στα νησιά δεν έχουν τη δυνατότητα να επιβιβαστούν σε κρουαζιερόπλοιο για να απολαύσουν αυτή την εμπειρία. Σχετικά με την εφαρμογή του ISPS (International Ship and Port Facility Security Code), η Ένωση έχει ζητήσει διευκρινίσεις για τα τέλη, καθώς οι λάντζες που μεταφέρουν τους επιβάτες στα λιμάνια της Σαντορίνης και της Μήλου επιβαρύνονται με τέλη ISPS, εκτός από τα τέλη που καταβάλλονται ανά επιβάτη.
Η ΕΕΚΦΝ ζητά επίσης την απαλλαγή από την υποχρεωτική πλοήγηση ορισμένων κρουαζιερόπλοιων που έχουν Έλληνες πλοιάρχους και προσεγγίζουν το ίδιο λιμάνι, ενώ άλλες κατηγορίες πλοίων, όπως αυτά που μεταφέρουν αυτοκίνητα ή ζώα, έχουν ήδη εξαιρεθεί από αυτήν την υποχρέωση. Σύμφωνα με την ΕΕΚΦΝ, οι καθυστερήσεις στους κατάπλους των πλοίων στα μεγάλα λιμάνια αποτελούν σημαντικό ζήτημα.
Αναφορικά με την πιθανή απόφαση αύξησης του τέλους επιβίβασης ανά επιβάτη, η ΕΕΚΦΝ τονίζει ότι οποιαδήποτε τέτοια απόφαση θα πρέπει να αφορά όλα τα δημοτικά λιμενικά ταμεία, με τη Σαντορίνη και τη Μύκονο να συμπεριλαμβάνονται σε ένα ειδικό τέλος.
Εξετάσεις για τα δημοφιλή νησιά – Σχόλια της CLIA
Τις τελευταίες ημέρες, τα υπουργεία Ναυτιλίας, Τουρισμού και Περιβάλλοντος εργάζονται για να αντιμετωπίσουν την υπερπληθώρα τουριστών και την παλαιότητα των υποδομών στα νησιά, προγραμματίζοντας την εισαγωγή ενός ειδικού τέλους αποβίβασης ανά επιβάτη. Στόχος είναι η βελτίωση της αγοράς και η ελάφρυνση των τοπικών κοινωνιών από τις αρνητικές επιπτώσεις του τουρισμού.
Προβλέπεται ότι το επόμενο διάστημα θα ληφθούν συγκεκριμένα μέτρα που θα αφορούν την τιμολόγηση και τη διαχείριση των προσεγγίσεων των κρουαζιερόπλοιων, η οποία θα πρέπει να βελτιωθεί προκειμένου να αποφευχθούν προβλήματα υπερπληθυσμού.
Η διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) στην Ελλάδα, Μαρία Δεληγιάννη, δήλωσε ότι οποιοδήποτε νέο τέλος πρέπει να ισχύσει οριζόντια σε όλους τους τομείς του τουρισμού ώστε να αποφεύγονται στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό. Η CLIA έχει ήδη υποβάλει προτάσεις στην ελληνική κυβέρνηση για την ανάπτυξη βιώσιμων στρατηγικών, ιδίως για δημοφιλή νησιά όπως η Σαντορίνη.
Η CLIA αναγνωρίζει την ανάγκη για μια ολιστική προσέγγιση στην διαχείριση της Σαντορίνης, με το ημερήσιο όριο των 8.000 επιβατών κρουαζιέρας, ενώ ταυτόχρονα προτείνει την ανάπτυξη ενός συστήματος κατανομής θέσεων ελλιμενισμού στη Μύκονο.
Σύμφωνα με την κ. Δεληγιάννη, είναι κρίσιμο να συνυπολογιστεί η φέρουσα ικανότητα των υποδομών του νησιού, όπως το τελεφερίκ, για τη βελτίωση της ροής των επισκεπτών και την αποφυγή καθυστερήσεων. Απαιτείται επίσης ρύθμιση της κυκλοφορίας από το λιμάνι του Αθηνιού για την καλύτερη διαχείριση της τουριστικής ροής.
Οι εταιρείες κρουαζιέρας είναι διατεθειμένες να εξερευνήσουν νέους προορισμούς στην Ελλάδα και να προσαρμόσουν τα δρομολόγια τους σε συνεργασία με την κυβέρνηση και τις τοπικές αρχές.