Ανάγκη διαφοροποίησης στην ελληνική ορυζοκαλλιέργεια: προτάσεις και προκλήσεις

Ανάγκη διαφοροποίησης στην ελληνική ορυζοκαλλιέργεια: προτάσεις και προκλήσεις

Την ανάγκη η ελληνική ορυζοκαλλιέργεια να διαφοροποιηθεί και στρεφόμενη σε πιο εμπορικούς σπόρους να απευθυνθεί σε αγορές «που δεν θα έχουμε ανταγωνισμό από τρίτες χώρες», υπογράμμισε η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Euricom, Γεωργία Κωστηνάκη, επικεφαλής του Συνδέσμου Ορυζόμυλων Ελλάδας (ΣΟΕ), επισημαίνοντας ότι θα πρέπει να «βρεθεί σπόρος που θα καλύπτει ποσοτικά τους παραγωγούς και ποιοτικά όμως τους μεταποιητές». Διευκρίνισε ότι η προμήθεια των σπόρων δεν θα πρέπει να γίνει από μία εταιρεία, έτσι ώστε να υπάρχει ανταγωνισμός και να κρατηθεί χαμηλά το κοστολόγιο παραγωγής καλλιέργειας, το οποίο ήδη καταγράφει αύξουσα πορεία.

Για την πιστοποίηση του σπόρου, χωρίς να δηλώνει αρνητικά, τόνισε ότι δεν θα πρέπει να γίνει σε συσχέτιση με τις επιδοτήσεις, αλλά με την ποιότητα και την ποσότητα του ελληνικού ρυζιού που θα παράγεται. Απαντώντας σε ερώτηση για τις τιμές, δήλωσε ότι φέτος προμηνύεται δύσκολη χρονιά, αναμένοντας καλές τιμές στο μακρύσπερμο και τις καρολίνες, αλλά προβλήματα στο μεσόσπερμο.

Μεταξύ άλλων, είπε ότι δεν χρειάζεται να ανακαλύψουμε κάτι νέο στην Ελλάδα, αρκεί να ακολουθήσουμε πετυχημένα παραδείγματα, όπως αυτό της Ιταλίας. Την ικανοποίησή του για την απευθείας σύνδεση των παραγωγών και των μεταποιητών, εξέφρασε ο πρόεδρος της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Ελληνικού Ρυζιού, Γιάννης Αρναουτέλης, σημειώνοντας την ανάγκη για νέους σπόρους στην ορυζοκαλλιέργεια.

Δεσμεύτηκε ότι εντός του 2025 θα υπάρξουν οι απαραίτητοι σπόροι, ώστε η μεταποίηση να μπορεί να διαθέτει προϊόντα σε καλή τιμή και να «κερδίζουν» και οι παραγωγοί. Σημείωσε ότι το 1/3 της παραγόμενης ποσότητας της χώρας διατίθεται στην Ελλάδα, ενώ τα 2/3 εξάγονται σε χώρες της Λεκάνης της Μεσογείου.

«Κάνουμε σοβαρή προσπάθεια όλοι οι εμπλεκόμενοι με την ορυζοκαλλιέργεια ώστε να αυξήσουμε την κατά κεφαλήν κατανάλωση ρυζιού», τόνισε και πρόσθεσε ότι η παράδοση που ήθελε τους Έλληνες να καταναλώνουν «ζάχαρη, λάδι και ρύζι» δεν ισχύει πια. Ο παραγωγός ρυζιού στη Χαλάστρα, Αχιλλέας Καμπούρης, μίλησε για τη σημασία της συνεργασίας, τονίζοντας ότι, εξαιτίας αυτής, το προϊόν είναι σήμερα σε πολύ καλή θέση.

Διευκρίνισε ότι η συνεργασία αυτή οδήγησε τους παραγωγούς ρυζιού στην περιοχή να δημιουργήσουν σημαντικές εγκαταστάσεις, αποθήκες Logistics και να διαθέτουν σύγχρονο εξοπλισμό. Ανέφερε επίσης την ανάγκη για εγγειοβελτιωτικά έργα, καθώς το νερό είναι «εξαιρετικά χρήσιμο και αναγκαίο για την ορυζοκαλλιέργεια».

«Το ρύζι είναι κουλτούρα…»

Το ρύζι είναι κουλτούρα, επισήμανε ο πρόεδρος του Α’ Συνεταιρισμού Ορυζοπαραγωγών Χαλάστρας, Χρήστος Γκατζάρας, υπογραμμίζοντας ότι οι παραγωγοί είναι υπέρ της χρήσης πιστοποιημένων σπόρων, αλλά ότι η σύνδεση με την επιδότηση θα ήταν λάθος. Ο πρόεδρος του Β’ Συνεταιρισμού Ορυζοπαραγωγών Χαλάστρας, Βασίλης Κουκουρίκης, σημείωσε ότι ο ανταγωνισμός βοηθά να γίνουμε καλύτεροι, προσθέτοντας ότι οι δύο συνεταιρισμοί συνεργάζονται αρμονικά.

Η διευθύντρια Marketing της BASF Ελλάς, Μαρία Αϊβάζογλου, ανέφερε ότι τα σκευάσματα ζιζανιοκτονίας δεν έχουν πια την αποτελεσματικότητα παλαιότερα και ότι γίνονται προσπάθειες συνδυασμού των σκευασμάτων για την ανάπτυξη νέων λύσεων. Ο πρόεδρος του Αγροτικού Πτηνοτροφικού Συνεταιρισμού Ιωαννίνων, Ανδρέας Δημητρίου, αναφέρθηκε σε επενδυτικά σχέδια ύψους 45 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση της ελληνικής κτηνοτροφίας.

Loading

Play