«Οι πολίτες, φυσικά, είναι ενήμεροι για την εξέλιξη των Ευρωπαϊκών περιφερειακών αγορών χονδρικής. Ωστόσο, αυτό που έχει καθοριστική σημασία για τον Έλληνα καταναλωτή είναι το τιμολόγιο ρεύματος που πληρώνει. Σε αυτό, η ελληνική πολιτεία έχει δώσει δικαίως και με επιτυχία προτεραιότητα, με στόχο την προστασία των καταναλωτών».
Αυτή η ανακοίνωση προέρχεται από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το οποίο απαντά στην ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με τις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας (20.08.2024), επισημαίνοντας ότι από το φθινόπωρο του 2021 έως σήμερα έχουν παρασχεθεί επιδοτήσεις που ξεπερνούν τα 10 δισ. ευρώ. Υπογραμμίζεται επίσης ότι «η κυβέρνηση είναι παρούσα και θα παρεμβαίνει δυναμικά, όπως έκανε και αυτό το μήνα, όταν είναι απαραίτητο για την προστασία των καταναλωτών».
Περαιτέρω, αναφέρεται ότι «η πολιτική της κυβέρνησης αναφορικά με τις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας έχει αποφέρει θετικά αποτελέσματα κατά τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης μέχρι σήμερα, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον μηνιαίο πίνακα τιμών που δημοσιεύει το HEPI (Household Energy Price Index), ο οποίος κατατάσσει τη χώρα μας σταθερά κάτω από το μέσο όρο της Ε.Ε. για τις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας των οικιακών καταναλωτών».
«Δυστυχώς, η ανακοίνωση συνεχίζει, είναι θλιβερό το γεγονός ότι η αντιπολίτευση προσπαθεί συστηματικά να διαστρεβλώσει την πραγματικότητα για μικροπολιτικό όφελος, όπως αυτή αποτυπώνεται στην χονδρική και λιανική αγορά ηλεκτρισμού της Ελλάδας και της Ευρώπης, και επιβεβαιώνεται συστηματικά από τους Ευρωπαίους και διεθνείς αναλυτές».
Υπενθυμίζεται ότι ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ εξαπέλυσε επίθεση στην κυβέρνηση σχετικά με την ενεργειακή πολιτική και την τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος, με αφορμή τα πρόσφατα στοιχεία της Eurostat για τον Ιούλιο, σύμφωνα με τα οποία «η Ελλάδα κατέχει την τρίτη θέση στην κατάταξη των χωρών της Ε.Ε. με την μεγαλύτερη αύξηση στην τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος».
Αναλυτικά στην ανακοίνωση – απάντηση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναφέρονται τα εξής:
Η αξιωματική αντιπολίτευση, για ακόμα μία φορά, διαστρεβλώνει την πραγματικότητα γύρω από τις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας και προσπαθεί να δημιουργήσει σύγχυση στους καταναλωτές.
Το καθιερωμένο «όχημα» είναι η επιλεκτική αναφορά ενός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος, προκειμένου να υποστηριχθεί ότι π.χ. «η ελληνική χονδρική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας εμφανίζει τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση» σε σύγκριση με άλλα ευρωπαϊκά κράτη μέλη, παραλείποντας ωστόσο τους συσχετισμούς στην πραγματικά κρίσιμη για τα ελληνικά νοικοκυριά και επιχειρήσεις λιανική αγορά. Οι πολίτες, παραμένοντας ενημερωμένοι για την πρόοδο των Ευρωπαϊκών περιφερειακών αγορών χονδρικής, επικεντρώνονται στο τιμολόγιο ρεύματος που πληρώνουν. Ra έδωσε δικαίως προτεραιότητα η Ελληνική πολιτεία στη διαδικασία προστασίας των καταναλωτών από την αύξηση του κόστους ρεύματος, που αληθώς απορρέει από περιφερειακού χαρακτήρα και σε κάποιες περιπτώσεις πανευρωπαϊκούς παράγοντες, παρά τα παραπλανητικά και σε γνώση της διατεινόμενα εκ μέρους της αντιπολίτευσης.
Η μεταγενέστερη κατηγορία της αντιπολίτευσης για το Ευρωπαϊκό μοντέλο-στόχο της χονδρικής αγοράς ηλεκτρισμού, το οποίο διατηρεί ως κεντρικό χαρακτηριστικό την οριακή τιμολόγηση, είναι εξαιρετικά άκαιρη και αδαής. Άλλωστε, η Ε.Ε. πρόσφατα προχώρησε σε αναθεώρηση του ενωσιακού κανονιστικού πλαισίου για την ενοποιημένη αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, επιλέγοντας να διατηρήσει την οριακή τιμολόγηση ως μέσο καθορισμού της τιμής στην Ευρωπαϊκή χονδρεμπορική αγορά. Κατά συνέπεια, δεν πρόκειται για κάποια εθνική ή ειδική στρέβλωση της αγοράς στην Ελλάδα ή επιλογή στη διακριτική ευχέρεια της κυβέρνησης, αλλά για Ευρωπαϊκή αναγκαία διάταξη, που η αντιπολίτευση γνωρίζει καλά καθώς την έχει ενσωματώσει στην εθνική νομοθεσία.
Επιπλέον, θέλουμε να ενημερώσουμε την αξιωματική αντιπολίτευση σχετικά με τα παρακάτω, που οι Έλληνες πολίτες, έχοντας βιώσει μια σφοδρή ενεργειακή κρίση, γνωρίζουν πολύ καλά:
1. Από το φθινόπωρο του 2021 έως και σήμερα έχουν χορηγηθεί επιδοτήσεις μέσω του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης, που ξεπερνούν τα 10 δισ. ευρώ, επιφέροντας μείωση του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας για τους καταναλωτές σε ανεκτά επίπεδα, ακόμα και όταν οι διεθνείς τιμές του φυσικού αερίου και του ρεύματος είχαν εκτοξευθεί σε πρωτοφανή επίπεδα.
2. Υιοθετήσαμε ως μία από τις πρώτες χώρες της Ε.Ε. μηχανισμό ανάκτησης των υπερεσόδων των ηλεκτροπαραγωγών, συγκεντρώνοντας από τον Ιούλιο του 2022 έως τον Δεκέμβριο του 2023 πάνω από 3,5 δισ. ευρώ, τα οποία διοχετεύθηκαν αυτόματα στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας για τη συγκράτηση των τιμών.
3. Εφαρμόσαμε επιβολή φόρου 90% στα υπερέσοδα των ηλεκτροπαραγωγών για την περίοδο από τον Οκτώβριο του 2021 έως τον Ιούνιο του 2022, συγκεντρώνοντας περισσότερα από 340 εκατ. ευρώ για την υποστήριξη των πολιτών.
4. Από τον Ιανουάριο του 2024 εισήγαγαμε το ειδικό τιμολόγιο (πράσινης χρωματικής σήμανσης), το οποίο για τους πρώτους επτά μήνες του τρέχοντος έτους είχε μέση τιμή 13 λεπτά/kWh για όλες τις εταιρείες προμήθειας, ενώ η μέση τιμή του πράσινου τιμολογίου για τον κύριο προμηθευτή αξιολογήθηκε σε 12 λεπτά/kWh, δηλαδή σχεδόν στο επίπεδο πριν την ενεργειακή κρίση.
5. Όσον αφορά στις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας για τον Αύγουστο του 2024, η κυβέρνηση παρατηρώντας τις συνέπειες που είχε η περιφερειακή στρέβλωση στις αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης κατά τον Ιούλιο, ανακοίνωσε ένα σύνολο μέτρων για την διαχείριση αυτής της έκτακτης κατάστασης. Μεταξύ των μέτρων ήταν και η έκτακτη φορολογία για τον μήνα Αύγουστο στις ηλεκτροπαραγωγούς που χρησιμοποιούν φυσικό αέριο ως καύσιμο, όπως επίσης και η επιδότηση για οικιακούς καταναλωτές με 1,6 λεπτά/kWh για τις πρώτες 500 kWh, ώστε η τελική τιμή για την πλειοψηφία αυτής της κατηγορίας καταναλωτών να παραμείνει κάτω από τις 15 λεπτές/kWh. Παράλληλα, οι δικαιούχοι του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου θα δουν την επιδότηση του Αυγούστου να αυξάνεται σε 5 λεπτά/kWh, διατηρώντας την τιμή για περίπου 700.000 καταναλωτές σε επίπεδα που αντιστοιχούν πριν από την ενεργειακή κρίση, δηλαδή περίπου 11,3 λεπτά/kWh.
6. Επιπλέον, ήδη διαρκεί η ένταξη για το σύνολο των αγροτών στο Τιμολόγιο ΓΑΙΑ με τιμές από 9,3-11 λεπτά/kWh, με την συγκεκριμένη ρύθμιση να εξασφαλίζει πρόσβαση χαμηλών τιμών ηλεκτρικής ενέργειας για τους αγροτικούς καταναλωτές για 10 χρόνια.
7. Η πολιτική της Κυβέρνησης Μητσοτάκη στο τομέα των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας έχει αποδώσει καρπούς καθ’ όλη τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης μέχρι σήμερα, αποδεικνύοντας αυτό με τον μηνιαίο πίνακα τιμών του HEPI (Household Energy Price Index), όπου κατατάσσουμε τη χώρα μας σταθερά κάτω από τον μέσο όρο της Ε.Ε. για τις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας των οικιακών καταναλωτών. Όντως, στον εν λόγω πίνακα εμφανίζονται οι τιμές (συμπεριλαμβανομένων φόρων και λοιπών χρεώσεων) ηλεκτρικής ενέργειας για τον Ιούλιο του 2024, όπου η Ελλάδα κατατάσσεται στην 18η θέση μεταξύ 33 ευρωπαϊκών κρατών.
8. Ακόμα, από την αρχή του 2024, ο ίδιος δείκτης (HEPI) τοποθετεί τη χώρα μας αισθητά χαμηλότερα από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο. Σε επίπεδο έτους, η μείωση στις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας για τους οικιακούς καταναλωτές είναι 1,8%, ενώ για αντίστοιχο χρονικό διάστημα στην Ε.Ε. οι τιμές έχουν αυξηθεί κατά 2%. Εάν γίνει και ο αντίστοιχος υπολογισμός συνολικά από το 2019 (προ Covid και πριν την ενεργειακή κρίση) -η αύξηση των τιμών είναι 45% στην Ε.Ε. και 29% στην Ελλάδα.
Ατυχώς διαπιστώνεται ότι είναι θλιβερή η συνεχής προσπάθεια της αντιπολίτευσης να διαστρεβλώσει την πραγματικότητα για μικροπολιτικό όφελος, όπως καταγράφεται στη χονδρική και λιανική αγορά ηλεκτρισμού της Ελλάδας και της Ευρώπης, και όπως για άλλη μια φορά επιβεβαιώνεται από Ευρωπαίους και διεθνείς αναλυτές. Οι συγκεκριμένοι αριθμοί και οι πληροφορίες είναι αυτοδίκαιες και αποτυπώνονται στους λογαριασμούς. Η Κυβέρνηση συνεχώς θα παρεμβαίνει δυναμικά, όπως έπραξε και αυτό το μήνα όταν απαιτείται για την προστασία των καταναλωτών. Ας τερματίσει λοιπόν η αντιπολίτευση την εκφορά κριτικής χωρίς στόχο, καθώς και την καλλιέργεια τοξικότητας, η οποία δεν προσφέρει κανένα όφελος στον τόπο μας».