Μήνα για αγορές ο Νοέμβριος καθώς εκτός από τος ενδιάμεσες φθινοπωρινές εκπτώσεις 2018, θα πραγματοποιηθεί και η Black Friday στις 27 Νοεμβρίου, που τείνει να καθιερωθεί πλέον σαν θεσμός στην ελληνική αγορά.
Όταν το 1961, χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά ο όρος Black Friday (Μαύρη Παρασκευή), στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ, κανείς δεν θα περίμενε πως δεκαετίες μετά, το 24ωρο των μεγάλων προσφορών θα γινόταν αγαπημένη συνήθεια και στην Ελλάδα.
Στις 23 Νοεμβρίου έρχεται η Black Friday, στην Ελλάδα με τα καταστήματα να προετοιμάζονται πυρετωδώς, αποστέλλοντας sms αλλά και διαμορφώνοντας ανάλογα τις ιστοσελίδες τους και τα ηλεκτρονικά καταστήματα προκειμένου να υποδεχθούν τη μεγάλη γιορτή των προσφορών.
Έχουν ξεκινήσει ήδη τις εκστρατείες διαφήμισης
Όπως και πέρυσι έτσι και φέτος τον χορό της προ διαφήμισης της ημέρας έσυραν οι αλυσίδες τεχνολογίας, κάποιες εκ των οποίων στις ιστοσελίδες τους έχουν επιστρατεύσει ηλεκτρονικά ημερολόγια προκειμένου να δείχνουν στον επισκέπτη πόσες ημέρες απομένουν για την Black Friday. Από το παιχνίδι των προσφορών δεν λείπουν και τα μεγάλα σούπερ μάρκετ.
Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου συστήνει στους καταναλωτές να διενεργούν έρευνες αγοράς για τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν κατά την περίοδο που θα προηγηθεί της αναφερόμενης δράσης, ώστε να διαμορφώσουν οι ίδιοι πραγματική εικόνα του μεγέθους των εκπτώσεων και προσφορών που θα εφαρμοστούν τη συγκεκριμένη ημέρα.
Η Black Friday στην Ελλάδα με αριθμούς
Σύμφωνα με έρευνα της Black-Friday.Global, η οποία διενεργήθηκε σε 12.000 συμμετέχοντες από 55 χώρες σε όλο τον κόσμο:
– Το 85% των Ελλήνων γνωρίζει τι είναι η Black Friday, ενώ το 36% των ερωτηθέντων θα προβεί σε αγορές τη συγκεκριμένη ημέρα
– Το 64,5% από αυτούς που θα κυνηγήσουν τις προσφορές, θα πάει τόσο στα καταστήματα, όσο και στο διαδίκτυο, το 20,7% θα αναζητήσει ευκαιρίες μόνο σε φυσικά καταστήματα, ενώ το 14,8% θα επιλέξει μόνο ηλεκτρονικά καταστήματα
– Το 2018 ο μέσος Έλληνας αναμένεται να ξοδέψει κατά τη διάρκεια της Black Friday 206 ευρώ, αγοράζοντας κυρίως ρούχα, ηλεκτρονικά είδη και παπούτσια.
Τι θα πρέπει να προσέξετε
Συστήνεται στους καταναλωτές να διενεργούν έρευνες αγοράς για τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν κατά την περίοδο που θα προηγηθεί της αναφερόμενης δράσης, ώστε να διαμορφώσουν οι ίδιοι πραγματική εικόνα του μεγέθους των εκπτώσεων και προσφορών που θα εφαρμοστούν στη Black Friday.
Οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι κατά την ημέρα πραγματοποίησης της δράσης, το όφελος για τους ίδιους από εφαρμογή εκπτώσεων/προσφορών θα πρέπει να προκύπτει σαφώς από τις αναγραφόμενες επί των πινακίδων των προϊόντων τιμών (τιμή πριν και τιμή μετά την πραγματοποίηση της δράσης).
Οι έμποροι θα πρέπει να εφαρμόζουν τις σχετικές διατάξεις της Κωδικοποίησης Κανόνων Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (Κανόνες ΔΙΕΠΠΥ) αναφορικά με τις «Πρακτικές πώλησης με μειωμένη τιμή ή παροχή πρόσθετου οφέλους προϊόντων και υπηρεσιών» (βλ. άρθρο 78). Η διαπίστωση παραβάσεων κυρώνεται βάσει των διατάξεων της παρ.9 άρθρο 78 των Κανόνων ΔΙΕΠΠΥ (για είδη μαζικής κατανάλωσης, όπως είδη διατροφής, ατομικής υγιεινής, οικιακής καθαριότητας) και του άρθρου 21 του ν. 4177.13 (για όλα τα άλλα καταναλωτικά αγαθά).
Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με την παρ.2 άρθρο 15 του ν.4177/2013, δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνόλου των ειδών που διαθέτει κάθε κατάστημα, εκτός αν έχουν εκδοθεί σχετικές αποφάσεις των οικείων Αντιπεριφερειαρχών σύμφωνα με την παράγραφο 3 του ίδιου άρθρου.
Υπενθυμίζεται επίσης, ότι οι καταναλωτές μπορούν να καταθέτουν ηλεκτρονικά τις καταγγελίες τους για τυχόν παραβάσεις που διαπιστώνουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγγελιών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή καθώς και στην τηλεφωνική γραμμή 1520 η οποία είναι διαθέσιμη στους καταναλωτές τις καθημερινές από τις 09:00 μέχρι τις 15:00.