Με δυνατές εκπτώσεις και μοναδικές ευκαιρίες ο εμπορικός κόσμος συνεχίζει να υποδέχεται τους καταναλωτές σε όλα τα καταστήματα της χώρας για τις αγορές τους. Οι χειμερινές εκπτώσεις που ξεκίνησαν την Δευτέρα, 13 Ιανουαρίου θα διαρκέσουν έως την Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου, ενώ τα καταστήματα θα είναι προαιρετικά ανοικτά την Κυριακή 26 Ιανουαρίου, με προτεινόμενο ωράριο λειτουργίας από τις 11:00 π.μ. έως τις 18:00 μ.μ.
Όπως έχει επισημάνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, «όλα δείχνουν πως οι χειμερινές εκπτώσεις, παρά την οικονομική κόπωση των εορτών, θα ανταποκριθούν στις προσδοκίες εμπόρων και καταναλωτών». Σύμφωνα με τον ίδιο, ο στόχος της αύξησης των πωλήσεων είναι εφικτός κυρίως λόγω των αυξήσεων 6,4% στους μισθούς του ιδιωτικού τομέα και τη μείωση της ανεργίας στο 9%, γεγονός που ενισχύει τη σταδιακή εξασθένηση των πιέσεων στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Ως θετική συγκυρία αναφέρεται και η μηνιαία πτώση -0,2% των τιμών στα τρόφιμα και ποτά, καθώς και η κατά μέσο όρο -0,94% μείωση στις τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ τον Δεκέμβριο.
Την ίδια ώρα, μεγάλες είναι οι προσδοκίες του εμπορικού κόσμου από τις χειμερινές εκπτώσεις. Όπως έχει υπογραμμίσει ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας (ΕΣΑ) και αντιπρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA), η επάρκεια των προϊόντων είναι δεδομένη ενώ οι τιμές που θα προσφερθούν ειδικά στον κλάδο της ένδυσης/υπόδησης θα ξεπεράσουν κάθε προσδοκία. Σύμφωνα με τον κ. Σαββίδη, ο καιρός με τις υψηλές για την περίοδο θερμοκρασίες δεν ήταν σύμμαχος των επιχειρήσεων, όμως οι έμποροι προετοιμάζονται για μεγάλες εκπτώσεις, καθώς ο τζίρος φαίνεται να υστερεί σε σχέση με πέρυσι.
Στο μεταξύ, από το υπουργείο Ανάπτυξης επισημαίνεται ότι οι αυστηροί έλεγχοι στην αγορά συνεχίζονται αδιάκοπα, με τη χρήση νέων ψηφιακών εργαλείων.
Οι εμπορικοί σύλλογοι ενθαρρύνουν το καταναλωτικό κοινό να εκμεταλλευτεί τα υψηλά ποσοστά εκπτώσεων σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων και υπενθυμίζουν στους επαγγελματίες την υποχρέωση αναγραφής της προγενέστερης τιμής (τιμή αναφοράς) κατά την ανακοίνωση εκπτώσεων.
Ειδικά για τις τακτικές εκπτώσεις, σύμφωνα με τον Κώδικα Δεοντολογίας, η μείωση τιμής μπορεί να αναγράφεται με διάφορους τρόπους, όπως ποσοστό (%) ή συγκεκριμένο ποσό. Η προγενέστερη τιμή είναι η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος στο κάθε προϊόν του κατά την περίοδο των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της πρώτης έκπτωσης.
Οι εμπορικοί σύλλογοι προειδοποιούν για τις ποινές που επιβάλλονται σε περιπτώσεις παραβατικών συμπεριφορών σχετικά με τις εκπτώσεις.
Ενισχυμένος ο τζίρος στα σούπερ μάρκετ
Με ανάπτυξη 3,6% και συνολικές πωλήσεις 14,8 δισ. ευρώ εκτιμάται ότι έκλεισε το 2024 για τα σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με τη NielsenIQ, με τις πληθωριστικές πιέσεις να υποχωρούν.
Η αύξηση του τζίρου για τα τρόφιμα και ποτά στα επίπεδα του 4,7% οφείλεται κυρίως στην αυξημένη ζήτηση, ενώ οι κατηγορίες προσωπικής φροντίδας παρουσίασαν επίσης θετική τάση.
Ο online τζίρος ανήλθε στα 278 εκατ. ευρώ το 2024, με ρυθμό ανάπτυξης +21%, αν και η συνεισφορά των online πωλήσεων στον συνολικό τζίρο παραμένει χαμηλή.
Τα στελέχη των σούπερ μάρκετ αναμένουν σταθεροποίηση του όγκου και αύξηση της αξίας πωλήσεων για το πρώτο εξάμηνο του 2025, με πλειοψηφία των ερωτηθέντων να θεωρούν ότι οι πωλήσεις θα αυξηθούν.
Η πλειοψηφία των επιχειρήσεων αναμένει καλύτερο οικονομικό αποτέλεσμα για το 2023, με τις περισσότερες να προσδοκούν μικρή κερδοφορία το 2024.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ