Εξελίξεις στη Μέση Ανατολή: Οι ανησυχίες για την αγορά πετρελαίου και η πιθανότητα κλεισίματος των Στενών του Ορμούζ

Εξελίξεις στη Μέση Ανατολή: Οι ανησυχίες για την αγορά πετρελαίου και η πιθανότητα κλεισίματος των Στενών του Ορμούζ

Από ενδεχόμενη κλιμάκωση της αντιπαράθεσης μεταξύ ΙσραήλΙράν, αλλά και τη συνέχιση των επιθέσεων των Χούτι, θα εξαρτηθούν σημαντικά οι αγορές πετρελαίου. Οι αγορές αυτές, που προς το παρόν διαθέτουν πλεονάζουσα παραγωγή, συμβάλλουν εν μέρει σε σταθεροποίηση των τιμών.

Το λιμάνι του κόλπου της Τάμπα στη Φλόριντα φαίνεται να έχει επιβιώσει από τον τυφώνα Μίλτον με ελάχιστες ζημιές, διαλύοντας τους φόβους ότι θα μπορούσε να διαταραχθεί μια βασική πύλη για τις παραδόσεις καυσίμων. Παράλληλα, το λιμάνι του Progreso στο Μεξικό προσπαθεί να ανοίξει ξανά μετά από πλήγμα από την καταιγίδα.

Το Ιράν παράγει σήμερα περίπου 4 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου ημερησίως (Mb/d), εκ των οποίων τα 2 Mb/d εξάγονται, κυρίως προς την Κίνα.

Παράλληλα, μέρος του διακινείται σε μεγάλο βαθμό από το σκοτεινό στόλο, που επηρεάζει τις τιμές. Ο αριθμός της παραγωγής μειώθηκε επίσης λόγω της Λιβύης, η οποία την διέκοψε για έναν μήνα τον Σεπτέμβριο, με παραγωγή 1,2 εκατ. βαρέλια ημερησίως.

Η τιμή του αργού πετρελαίου διαμορφωνόταν το βράδυ της περασμένης Πέμπτης 10 Οκτωβρίου στα 79,65 δολ. το βαρέλι, με τα συμβόλαια του Brent και WTI να παρουσιάζουν μικρές αυξήσεις.

Σύμφωνα με ναυλομεσίτες, οι τιμές έχουν αυξηθεί λόγω των εντάσεων μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, οι οποίες δημιουργούν αβεβαιότητα στην αγορά.

Η Κοινή Ομάδα Ασφάλειας JISG του ναυτιλιακού κλάδου εξέδωσε νέες οδηγίες για τη νότια Ερυθρά Θάλασσα, επισημαίνοντας την επικινδυνότητα των επιθέσεων από τους Χούτι.

Η JSIG προειδοποιεί ότι οι Χούθι μπορούν να παρακολουθούν πλοία ακόμα και αν απενεργοποιηθούν τα συστήματα αναγνώρισης, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για προσεκτική διαχείριση της πορείας και ταχύτητας των πλοίων.

Το προηγούμενο της κρίσης του Σουέζ το 1956-1957, όταν ο Αιγύπτιος πρόεδρος εθνικοποίησε τη διώρυγα και την έκλεισε για πέντε μήνες, δημιουργεί ανησυχίες για την τρέχουσα κατάσταση στην περιοχή.

Σημειώνεται ότι οι επιθέσεις των Χούτι και οι ενδεχόμενες κρίσεις μπορούν να οδηγήσουν σε αυξήσεις τιμών και επιπλέον εμπλοκή υπερδυνάμεων στη σύγκρουση.

Σημαντικοί αναλυτές αναφέρουν ότι η κατάσταση στην αγορά Μαύρου Χρυσού μπορεί να γίνει δυσκολότερη εάν το Ιράν κλείσει τα Στενά του Ορμούζ, σημείο κλειδί για τη μεταφορά πετρελαίου παγκοσμίως.

Η ένωση ασφάλειας προειδοποίησε ότι οι Χούθι μπορεί να στοχεύσουν πλοία με βάση παλιές πληροφορίες, καθιστώντας την απόσταση μεταξύ των πλοίων κρίσιμη.

Υπενθυμίζεται πως το ελληνόκτητο τάνκερ ρυμουλκήθηκε προς το Σουέζ, αφού κατασβέστηκαν οι πυρκαγιές που προκλήθηκαν από τις επιθέσεις των Χούτι τον περασμένο Αύγουστο.

Πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας δήλωσαν ότι η κατάσβεση πραγματοποιήθηκε από εξειδικευμένη ομάδα, αναδεικνύοντας τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλία στην περιοχή.

Περισσότερες πληροφορίες για τις εξελίξεις στην αγορά πετρελαίου και τις γεωπολιτικές εντάσεις αναμένονται στο άμεσο μέλλον.

Loading