Η αναγκαιότητα πλήρους ένταξης της ναυτιλίας στο ευρωπαϊκό σχέδιο CID

Η αναγκαιότητα πλήρους ένταξης της ναυτιλίας στο ευρωπαϊκό σχέδιο CID

Για πρώτη φορά η ναυτιλία συμπεριλαμβάνεται στο φιλόδοξο σχέδιο της ΕΕ για το κλίμα με στόχο την αύξηση της ανταγωνιστικότητάς της.

H επιτυχία της Ελληνικής και Ευρωπαϊκής Ναυτιλίας εξαρτάται από την παγκόσμια σύμπλευση, τις επενδύσεις και τη διαθεσιμότητα των εναλλακτικών καυσίμων, τονίζει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, με αφορμή την πρόθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να συμπεριλάβει και τη ναυτιλία στην Καθαρή Βιομηχανική Συμφωνία (Clean Industrial Deal – CID), που παρουσιάστηκε στις 26 Φεβρουαρίου.

Είναι ζωτικής σημασίας για τη γεφύρωση του χάσματος κόστους μεταξύ συμβατικών και εναλλακτικών καυσίμων η ασφάλεια του κανονιστικού πλαισίου και τα οικονομικά κίνητρα.

Σημειώνεται ότι τα κράτη μέλη του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού εξακολουθούν να αγωνίζονται να καταλήξουν σε συμφωνία για το ακανθώδες ζήτημα των οικονομικών μέτρων που αφορούν την επιβολή τιμής στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Το Διεθνές Ναυτικό Επιμελητήριο έχει ήδη καταθέσει κοινή πρόταση, που μπορεί να αποτελέσει βασικό πυλώνα της επιδιωκόμενης οικουμενικής συμφωνίας στις προσεχείς κρίσιμες διαπραγματεύσεις στον ΙΜΟ.

Η FuelsEurope, η ένωση που εκπροσωπεί 40 εταιρείες διύλισης εντός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου, ανέφερε ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής της Ε.Ε. θα πρέπει να ξεκλειδώσουν τις επενδύσεις στην παραγωγή καθαρών ναυτιλιακών καυσίμων, καθώς, σύμφωνα με την έκθεση Ντράγκι, μόνο για την ευρωπαϊκή ναυτιλία απαιτούνται ετήσιες επενδύσεις ύψους περίπου 40 δισ. ευρώ έως το 2050.

Στο 24 σελίδων σχέδιο «καθαρή βιομηχανική συμφωνία», που παρουσιάστηκε από την Ε.Ε., στόχος είναι οι καθαρές τεχνολογίες και οι βιομηχανίες έντασης ενέργειας.

Η προτεινόμενη διάθεση 100 δισ. ευρώ για τον μετασχηματισμό βασικών τομέων, ιδίως εκείνων που είναι πιο ενεργοβόροι, θα προωθήσει καθαρές τεχνολογίες που είναι απαραίτητες για τη μελλοντική ανάπτυξη της Ευρώπης.

Στο κείμενο του CID γίνεται μόνο μία αναφορά στη ναυτιλιακή βιομηχανία, περιγράφοντάς την ως έναν τομέα δύσκολο να απαλλαγεί από ανθρακούχες εκπομπές.

Από την πλευρά των ΗΠΑ, σχεδιάζεται η επιβολή τελών στις εισαγωγές που φτάνουν με πλοία κινεζικής κατασκευής, μαζί με φορολογικές πιστώσεις για τη στήριξη της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας.

Όπως προκύπτει από έγγραφο του Λευκού Οίκου, προγραμματίζεται η δημιουργία καταπιστευματικού ταμείου για τη θαλάσσια ασφάλεια, με στόχο την ενίσχυση της ναυτιλιακής βιομηχανίας μέσω φορολογικών κινήτρων.

Τα βήματα αυτά στοχεύουν στην τόνωση της εγχώριας παραγωγής πλοίων και στη μείωση της εξάρτησης από ξένα ναυπηγεία.

Loading

Play