Η ανισότητα εισοδήματος και αγοραστικής δύναμης στην Ελλάδα

Η ανισότητα εισοδήματος και αγοραστικής δύναμης στην Ελλάδα

Τα εισοδήματα μπορεί να αυξάνονται στην Ελλάδα, αλλά και πάλι δεν επαρκούν για πολλά νοικοκυριά, καθώς το κόστος διαβίωσης, ειδικά της στέγασης, υπηρεσιών και διατροφής, έχει αυξηθεί δυσανάλογα τα τελευταία τρία χρόνια. Τα συμπεράσματα πρόσφατων ερευνών στη χώρα μας καταλήγουν πως το μηνιαίο εισόδημα των μισθωτών, παρά το γεγονός πως αυξάνεται περαιτέρω από 1η Απριλίου 2025, εντούτοις για τα νοικοκυριά που βασίζονται στον μισθό επαρκεί μεσοσταθμικά από 19 έως 23 ημέρες τον μήνα. Επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε η Eurostat, η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων πέρυσι ήταν 30% κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και στη προτελευταία θέση στην ευρωπαϊκή κατάταξη πριν τη Βουλγαρία.

Σύμφωνα με τους δείκτες που δημοσίευσε η ΕΛΣΤΑΤ, το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών παρουσίασε ετήσια ονομαστική αύξηση 5,6% το 2024. Όμως σε πραγματικούς όρους, δηλαδή σε μονάδες αγοραστικής δύναμης PPS, η αύξηση ήταν ηπιότερη στο 2,5%, καθότι την ίδια περίοδο το γενικό επίπεδο των τιμών κινήθηκε ανοδικά κατά 3%. Σημειωτέον πως η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφηκε το 2021 με 13% και 11% αντίστοιχα.

Το πρότυπο αγοραστικής δύναμης, με συντομογραφία PPS, είναι ο τεχνικός όρος που χρησιμοποιείται από τη Eurostat για την προσαρμογή των εθνικών λογαριασμών για διαφορές σε επίπεδο τιμών. Θεωρητικά, το PPS είναι μία τεχνητή νομισματική μονάδα, η οποία μπορεί να αγοράσει την ίδια ποσότητα αγαθών και υπηρεσιών σε κάθε χώρα. Ωστόσο, οι διασυνοριακές διαφορές τιμών σημαίνουν ότι χρειάζονται διαφορετικές ποσότητες εθνικών νομισματικών μονάδων για τα ίδια αγαθά και υπηρεσίες ανάλογα με τη χώρα.

Στην Ελλάδα ο μισθός παραμένει βασική πηγή εισοδήματος για τη μεγάλη πλειονότητα των ελληνικών νοικοκυριών, καθώς άνω του 50% των νοικοκυριών δηλώνει τον μηνιαίο μισθό ως κύρια πηγή εισοδήματος. Είναι απόλυτα κατανοητό πως για τα ασθενέστερα οικονομικά στρώματα, μια αύξηση της τάξης του 6% στο κατώτατο μισθό, βελτιώνει ελάχιστα την οικονομική τους κατάσταση, καθώς εξανεμίζεται από τον πληθωρισμό. Η πέμπτη κατά σειρά αύξηση του κατώτατου μισθού είναι σωστή και μέσα στα πλαίσια των δυνατοτήτων των επιχειρήσεων, ενισχύοντας το εισόδημα και άλλων εργαζομένων στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα.

Παραταύτα, η οικονομική ανισότητα μεταξύ κατώτατου μισθού και διαθέσιμου εισοδήματος στη χώρα μας επιβεβαιώνεται από τα χαμηλά επίπεδα αγοραστικής δύναμης, κάτω από τα 1.000 PPS, που είναι η τρίτη και χαμηλότερη ευρωπαϊκή κατηγορία. Η ποσοστιαία απόσταση μεταξύ μέσου εισοδήματος και αγοραστικής δύναμης είναι σημαντική, με το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα στη χώρα μας να μην ξεπερνά τα επίπεδα του 13% τα τελευταία πέντε χρόνια.

Ο στόχος για 950 ευρώ κατώτατο μισθό και 1.500 ευρώ μέσο μισθό μέχρι το 2027 μπορεί να καλύψει μεγάλο μέρος του μισθολογικού κενού, αλλά δεν επαρκεί. Η αύξηση των μισθών θα πρέπει να συνοδεύεται από μείωση φόρων και εισφορών για να ενισχύσει την αγοραστική δύναμη των Ελλήνων πολιτών.

Loading

Play