Η αντοχή του πληθωρισμού και οι προκλήσεις της ελληνικής οικονομίας

Η αντοχή του πληθωρισμού και οι προκλήσεις της ελληνικής οικονομίας

Τα στοιχεία της Eurostat δείχνουν την επιμονή του πληθωρισμού στην Ελλάδα, με τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή να αυξάνεται τον Σεπτέμβριο κατά 3,1% σε ετήσια βάση και κατά 1,8% σε μηνιαία βάση. Η ετήσια αύξηση του 3,1% κατατάσσει την Ελλάδα στην τέταρτη θέση της Ευρωζώνης, της οποίας η μέση αύξηση είναι 1,8%, όπως επισήμανε ο Γεώργιος Μπάλτας, καθηγητής του Τμήματος Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Ο κ. Μπάλτας ανέφερε ότι η ανατίμηση οφείλεται σε εφοδιαστικά προβλήματα, τα οποία με την αποδρομή της πανδημίας άρχισαν να υποχωρούν, και από την άνοιξη του 2022, οι ανατιμήσεις προήλθαν από το αυξανόμενο κόστος της ενέργειας. Η ακριβή ενέργεια παραμένει σοβαρό πρόβλημα και απειλεί την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων και το βιοτικό επίπεδο των καταναλωτών.

Αναγνωρίζοντας ότι μέρος των ανατιμήσεων το 2023 οφείλεται σε επιδίωξη υψηλότερων κερδών, ο καθηγητής αναφέρθηκε στο φαινόμενο του «greedflation», το οποίο σχετίζεται με την διεύρυνση του περιθωρίου κέρδους των εταιρειών. Ο πληθωρισμός αυτός συνδέεται κυρίως με τις ανατιμήσεις μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών που διαθέτουν ολιγοπωλιακή ισχύ.

Συμπληρώνοντας την εικόνα, ο κ. Μπάλτας αναφέρθηκε και στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ελληνικής αγοράς που επιτείνουν το πρόβλημα της ακρίβειας. Η ολιγοπωλιακή δομή πολλών κρίσιμων αγορών δεν ευνοεί τους καταναλωτές και οι πολύ λίγες και μεγάλες εταιρείες είναι πιθανότερο να θέτουν υψηλότερες τιμές.

Ο καθηγητής υπογράμμισε ότι τα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση για την προστασία των καταναλωτών «βοήθησαν κάπως στη συγκράτηση των ανατιμήσεων». ΙΕΛΚΑ: Άνοδος τιμών και εξασθένιση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης

Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ, οι τιμές στα σούπερ μάρκετ τον Σεπτέμβριο 2024 παρουσίασαν μέση αύξηση 0,91%, ύστερα από 4 μήνες συνεχούς πτώσης. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις παρατηρούνται σε κατηγορίες όπως φρέσκα ψάρια και αλίπαστα.

ΙΟΒΕ: Έρευνα οικονομικής συγκυρίας. Η έρευνα του ΙΟΒΕ δείχνει σοβαρή εξασθένιση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης και απαισιοδοξία των νοικοκυριών για την οικονομική τους κατάσταση, καθώς οι αρνητικές εκτιμήσεις έχουν ενισχυθεί.

Η ανάγκη για οικονομική προσαρμογή και η ανασφάλεια των νοικοκυριών ενισχύονται, με το 67% των νοικοκυριών να αναφέρουν επιδείνωση της οικονομικής τους κατάστασης.

Loading