Ανακαλύψτε την έκταση της νοθείας στα πρατήρια υγρών καυσίμων και την απουσία ελέγχων από την κυβέρνηση. Με ξέφραγο αμπέλι μοιάζει η αγορά καυσίμων στη χώρα μας, με την κυβέρνηση να είναι απλός θεατής μιας νοσηρής κατάστασης, καθώς σύμφωνα με έρευνα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, σχεδόν το ένα στα τέσσερα πρατήρια υγρών καυσίμων στην Αττική έχει πειραγμένες αντλίες.
Την ίδια ώρα, οι έλεγχοι από το υπουργείο Ανάπτυξης είναι σχεδόν ανύπαρκτοι, ενώ ακόμα και τα πρατήρια που πριν λίγους μήνες σφραγίστηκαν επειδή παρανομούσαν, αυτή τη στιγμή λειτουργούν κανονικά έως ότου εκδικαστούν οι προσφυγές τους!
Το θέμα αναδείχθηκε από δημοσίευμα της εφημερίδας Καθημερινή, ενώ σχετική επίκαιρη ερώτηση προς τον αρμόδιο υπουργό κ. Θεοδωρικάκο κατέθεσε ο ανεξάρτητος βουλευτής, Μάριος Σαλμάς, ο οποίος διαγράφτηκε πριν από περίπου ένα μήνα από τη ΝΔ. Η ερώτηση Σαλμά έχει ενδιαφέρον από τη στιγμή που ο ίδιος είχε ανακινήσει το θέμα τον προηγούμενο Ιούνιο, στη συνεδρίαση της κοινοβουλευτικής ομάδας της ΝΔ, όπου είχαν ακουστεί πολλά επικριτικά σχόλια από βουλευτές του κόμματος με στόχο τον Κυριάκο Μητσοτάκη και το επιτελικό κράτος. Οι μήνες πέρασαν, η κυβέρνηση δεν έκανε τίποτε για να προστατέψει τους καταναλωτές και πλέον, μετά και τη δημοσιοποίηση της έκθεσης του ΕΜΠ, ο ανεξάρτητος βουλευτής επανήλθε, κάνοντας λόγο για απούσα κρατική προστασία από τη νοθεία στα πρατήρια.
Όπως τονίζει ο κ. Σαλμάς, επικαλούμενος και σχετικό δημοσίευμα, το κόστος της κλοπής για τους καταναλωτές υπολογίζεται σε 120 εκατ. ευρώ ετησίως, το κράτος χάνει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από φόρους, ενώ όσα πρατήρια σφραγίστηκαν λόγω νοθείας από τον Ιούνιο, σήμερα λειτουργούν κανονικά. Στην ερώτηση ο ανεξάρτητος βουλευτής κάνει επίσης λόγο για τεράστια προσωπική ευθύνη του υπουργού Ανάπτυξης, υποστηρίζοντας ότι η παρέμβαση του πριν από μερικούς μήνες αγνοήθηκε τόσο από τον αρμόδιο υπουργό, όσο και από τον πρωθυπουργό.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι παρανομίες στα πρατήρια εμφανίζουν τρομακτική άνοδο τα τελευταία χρόνια. Πιο συγκεκριμένα, τα πρατήρια με παρανομίες βρίσκονταν σε ποσοστό 19% το 2019, έφτασαν στο 20% το 2021 και στο 27% το 2023! Το συνολικό κόστος της κλοπής ανέρχεται στα 120 εκατομμύρια ευρώ σε ετήσια βάση. Ερωτήματα ωστόσο εγείρονται και για την αποτελεσματικότητα της διαχείρισης όσων αποδεδειγμένα παρανομούν. Η έρευνα αναφέρεται σε 18 περιπτώσεις πρατηρίων όπου διαπιστώθηκαν παραβάσεις από την αρμόδια υπηρεσία της ΑΑΔΕ, η οποία και τα σφράγισε, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
Υπήρξε μάλιστα χαρακτηριστική περίπτωση όπου το καύσιμο ήταν νοθευμένο σε ποσοστό 95%. Παρ’ όλα αυτά, έπειτα από δύο μέρες τα πρατήρια λειτούργησαν κανονικά, καθώς κατέθεσαν σχετική προσφυγή στο Πρωτοδικείο. Κι ενώ συμβαίνουν αυτά, οι έλεγχοι όλο και μειώνονται. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το δημοσίευμα της Καθημερινής, οι έλεγχοι του τμήματος Μετρολογίας του υπουργείου, που είναι αρμόδιο για τους ελέγχους στην αντλία, ήταν 28 το 2023, ενώ οι συνολικοί έλεγχοι που αφορούσαν ταξίμετρα, ζυγιστικές συσκευές κ.ά. έφτασαν τους 110. Φέτος, δύο μήνες πριν τελειώσει ο χρόνος, οι συνολικοί έλεγχοι είναι μόλις 28.