Αρνητικός πληθωρισμός καταγράφεται στα σούπερ μάρκετ τον Αύγουστο, για τέταρτο συνεχόμενο μήνα, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Οι τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ μειώθηκαν κατά μέσο όρο 1,08% σε σύγκριση με τον Αύγουστο 2023, ενώ 14 από τις 23 κατηγορίες προϊόντων καταγράφουν πτώση τιμών.
Η καθαρή μείωση του δείκτη εξέλιξης τιμών στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ τον Αύγουστο 2024 υποδεικνύει ότι ο πληθωρισμός στις συγκεκριμένες αλυσίδες είναι αρνητικός, ανέρχοντας σε -1,08% (έναντι -1,56% τον Ιούλιο, -1,92% τον Ιούνιο, -1,25% τον Μάιο, +1,10% τον Απρίλιο, +0,28% τον Μάρτιο, +2,70% τον Φεβρουάριο και +3,00% τον Ιανουάριο 2024). Η μεταβολή του Αυγούστου αποδίδεται κυρίως στη συνεχιζόμενη αποκλιμάκωση των τιμών και εν μέρει στην επίδραση της εποχικότητας λόγω καλοκαιριού.
Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών παρατηρούνται στις κατηγορίες: απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού (-6,68%), χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής (-5,16%), τροφές και είδη για κατοικίδια (-4,78%), βρεφικές και παιδικές τροφές (-4,28%), φρέσκα φρούτα και λαχανικά (-2,84%). Η ευνοϊκή πορεία των φρέσκων φρούτων και λαχανικών αποδίδεται στις καλύτερες καιρικές συνθήκες στις αρχές του καλοκαιριού σε σύγκριση με το 2023. Στις υπόλοιπες κατηγορίες, οι μειώσεις αντανακλούν την ομαλοποίηση της αγοράς μετά την πανδημία και τη μείωση στις τιμές παραγωγού για ορισμένα προϊόντα. Αντίθετα, οι μεγαλύτερες αυξήσεις παρατηρούνται στις κατηγορίες: ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζόμενα είδη (+5,52%), φρέσκα ψάρια και θαλασσινά (+5,09%), τρόφιμα παντοπωλείου (+3,51%), μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη (+3,41%) και οινοπνευματώδη ποτά (+2,07%), με την πλειονότητα αυτών των ειδών να επηρεάζεται από την εποχική ζήτηση και τις διεθνείς τιμές πρώτων υλών.
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, οι κύριοι λόγοι που συντελούν στην τάση συγκράτησης των τιμών στα σούπερ μάρκετ περιλαμβάνουν:
– Σταδιακή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού. Οι τιμές στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων μειώνονται τους τελευταίους μήνες, λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, της οικονομίας κλίμακας και της γκάμας προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
– Η εξέλιξη των τιμών πρώτων υλών στις διεθνείς αγορές. Οι δείκτες όπως ο FAO Food Price Index δείχνουν μείωση στις περισσότερες περιπτώσεις, αν και ο καφές και το κακάο σημειώνουν αντίστροφη επίδραση.
– Καλύτερες καιρικές συνθήκες το 2024 συγκριτικά με το 2023 και εποχικότητα, που επηρεάζουν την πορεία του συνολικού δείκτη.
– Κυβερνητικές θεσμικές παρεμβάσεις. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ λειτουργούν υπό αυστηρό θεσμικό πλαίσιο.
– Προσφορές και εκπτώσεις. Η αύξηση των προσφορών και εκπτώσεων στο οργανωμένο λιανικό εμπόριο επηρεάζει τις τελικές τιμές.
– Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η γρήγορη διακίνηση αποθεμάτων στα μεγάλα σημεία πώλησης συμβάλλει στη συγκράτηση των τιμών.
– Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν μερίδιο στην αγορά λόγω της ποικιλίας τους.