Την αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων προσπαθούν να τονώσουν οι περισσότερες χώρες της Ευρώπης, μεταξύ αυτών και η Ελλάδα, με την κάθε μία να προσφέρει φορολογικά οφέλη και κίνητρα αγοράς που διαφέρουν πολύ μεταξύ τους, σύμφωνα με την Ένωση Ευρωπαϊκών Κατασκευαστών Αυτοκινήτων – ACEA.
Στην Ελλάδα ήδη εφαρμόζεται το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά Β’ Κύκλος». Πρόκειται για πρόγραμμα επιδότησης αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων και φορτιστών με βασικά χαρακτηριστικά:
Για τα φυσικά πρόσωπα:
- Επιδότηση 30% για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου με μέγιστο ποσό τις 8.000 ευρώ.
- Επιδότηση 30% και έως 8.000 ευρώ για μακροχρόνιες μισθώσεις, χωρίς υποχρέωση εξαγοράς.
- Επιβράβευση απόσυρσης με 1.000 ευρώ και επιδότηση αγοράς έξυπνου φορτιστή 500 ευρώ.
- Επιπλέον επιδότηση 1.000 ευρώ για αγορά αυτοκινήτου σε ΑμεΑ.
- Επιπλέον επιδότηση 1.000 ευρώ για οικογένειες με τουλάχιστον 3 εξαρτώμενα τέκνα (1.000 ευρώ για 3 εξαρτώμενα τέκνα, και επιπλέον 1.000 ευρώ ανά επιπλέον εξαρτώμενο τέκνο έως και 4.000 ευρώ).
- Επιπλέον 1.000 ευρώ για την αγορά αυτοκινήτου και μικροαυτοκινήτου σε νέους έως 29 ετών.
- Δυνατότητα εκχώρησης δικαιώματος είσπραξης επιδότησης στην εταιρεία πώλησης.
- Επιδότηση έως 40% και με μέγιστο ποσό τις 3.000 ευρώ για την αγορά δικύκλων και τρικύκλων κατηγορίας L5e έως L7e (επαγγελματικά ηλεκτρικά τρίκυκλα και τα μικροαυτοκίνητα).
- Επιδότηση ηλεκτρικών δικύκλων κατηγορίας L1e έως L4e έως 30% και με μέγιστο ποσό επιδότησης 1300 ευρώ.
- Επιδότηση 40% για τα ηλεκτρικά ποδήλατα, με μέγιστο ποσό επιδότησης 800 ευρώ.
Για τις εταιρείες:
- Επιδότηση 30% για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου με μέγιστο ποσό τις 8.000 ευρώ από 1 έως 20 οχήματα και 20% επιδότηση με μέγιστο ποσό τις 6.000 ευρώ από 21 οχήματα και πάνω.
- Επιβράβευση απόσυρσης με 1.000 ευρώ ανά όχημα και επιδότηση αγοράς έξυπνου φορτιστή 400 ευρώ ανά σημείο επαναφόρτισης.
- Επιδότηση σε εταιρείες ταχυμεταφορών, διανομών και τουριστικές εταιρείες για την αγορά έως και 10 ηλεκτρικών ποδηλάτων.
- Επιδότηση 30% και έως 8.000 ευρώ για μακροχρόνιες μισθώσεις, χωρίς υποχρέωση εξαγοράς για 1 έως 20 οχήματα και 20% επιδότηση και έως 6.000 ευρώ για 21 οχήματα και πάνω αντίστοιχα.
- Επιπλέον 4.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο για εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε νησιά.
- Επιδότηση 30% και με μέγιστο ποσό τις 8.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων επίδειξης (test drive) από 1 μέχρι 20 οχήματα και 20% επιδότηση με μέγιστο ποσό τις 6.000 ευρώ για 21 οχήματα και άνω αντίστοιχα.
Τι ισχύσει στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες
Κάθε χρόνο, η ACEA παρέχει μια ενημερωμένη επισκόπηση των φορολογικών μέτρων για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στα 27 κράτη μέλη της ΕΕ. Η διευρυμένη έκδοση του 2023 περιλαμβάνει πλέον την Ισλανδία, την Ελβετία και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Η επισκόπηση αναφέρει πληροφορίες σχετικά με φορολογικά πλεονεκτήματα (που σχετίζονται με την απόκτηση και την ιδιοκτησία, συμπεριλαμβανομένων των εταιρικών αυτοκινήτων), τα κίνητρα αγοράς, όπως πληρωμές μπόνους ή ασφάλιστρα για αγοραστές και κίνητρα για την ανάπτυξη ή την εγκατάσταση υποδομής χρέωσης.
Είκοσι κράτη μέλη της ΕΕ προσφέρουν κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Επτά χώρες δεν παρέχουν κανένα κίνητρο αγοράς. Ωστόσο, τα περισσότερα από αυτά χορηγούν φορολογικές μειώσεις ή απαλλαγές: Βέλγιο, Βουλγαρία, Δανία, Φινλανδία, Λετονία, Σλοβακία και Σουηδία.
Η Εσθονία έχει θεσπίσει κίνητρα αγοράς για ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία. Η Δανία προσφέρει ελάχιστους φόρους για την απόκτηση και την ιδιοκτησία. Η Βουλγαρία και η Ρουμανία απαλλάσσουν τα ηλεκτρικά οχήματα από φόρους ιδιοκτησίας.
Δείτε επίσης: Ολυμπιακός: Παρελθόν από τους Πειραιώτες ο Εμβιλά