Πρόεδρος ΙΕΛΚΑ: Περίοδος ανασύνταξης στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων η πρώτη διετία μετά την πανδημία

Πρόεδρος ΙΕΛΚΑ: Περίοδος ανασύνταξης στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων η πρώτη διετία μετά την πανδημία

“Περίοδο ανασύνταξης του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων” χαρακτήρισε την πρώτη διετία μετά την πανδημία ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), Κωνσταντίνος Μαχαίρας.

Αυτό επεσήμανε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, προσθέτοντας οτι ακολούθως θα υπάρξουν τεκτονικές αλλαγές, λόγω των νέων τάσεων που προέκυψαν από την πανδημία του κορονοϊού.

Σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Μαχαίρα, η πανδημία του κορονοϊού έπληξε σχεδόν το σύνολο των κλάδων της ελληνικής οικονομίας πέρυσι, αλλά το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων ήταν στους «ευεργετημένους», κερδίζοντας έναν «ευκαιριακό» τζίρο, με ικανότητα να ανατρέψει σχεδιασμούς και προγραμματισμούς ετών.

Ταυτόχρονα, έφερε τους πρωταγωνιστές του κλάδου αντιμέτωπους με αυξημένα κόστη και μεγάλες προκλήσεις, αφού η προσαρμογή στις νέες καταναλωτικές συνήθειες κρίθηκε επιτακτική.

«Το οργανωμένος λιανεμπόριο τροφίμων πέτυχε το 2020 ανάπτυξη 7% – 8% στο σύνολο της αγοράς» τονίζει ο κ. Μαχαίρας και συμπληρώνει «οι οργανωμένες αλυσίδες, οι οποίες πραγματοποιούν τζίρο περίπου 11 δισ. ευρώ επί συνόλου 23 δισ. ευρώ που αφορά στο εμπόριο τροφίμων, επωφελήθηκαν από την πανδημία με έναν τζίρο ‘πανικού’ της τάξης των 900 εκατ. ευρώ. Παράλληλα δημιούργησαν έξτρα ετήσια διοικητικά έξοδα περί τα 160 εκατ. ευρώ και προχώρησαν σε περίπου 7.000 νέες προσλήψεις για να ανταποκριθούν στις αυξημένες ανάγκες του καταναλωτικού κοινού».

Ο πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ εξέφρασε επίσης τον προβληματισμό του για το αν οι οργανωμένες αλυσίδες θα μπορέσουν φέτος να διατηρήσουν τον τζίρο που επωφελήθηκαν πέρυσι από την πανδημία.

Η πεποίθηση του Κωνσταντίνου Μαχαίρα είναι ότι ο επιπλέον τζίρος που κέρδισαν οι οργανωμένες αλυσίδες δεν πρόκειται να διατηρηθεί, ενώ τα διοικητικά έξοδα δεν είναι εφικτό να μειωθούν άμεσα.

Συγκεκριμένα τονίζει: «Θα χρειαστούν τρια με τέσσερα χρόνια μέχρι οι οργανωμένες αλυσίδες να ξαναφτάσουν σε μια ομαλοποίηση των διοικητικών τους εξόδων».

Αναφορικά με την πορεία του έτους, το πρώτο τρίμηνο, σύμφωνα με τον ίδιο, «έτρεξε» με ανάπτυξη τζίρου 5,5% – 6% για τις οργανωμένες αλυσίδες τροφίμων, ενώ για το σύνολο του 2021 αναμένεται ανάπτυξη 2% – 2,5%.

Οι τζίροι στο οργανωμένο λιανεμπόριο υπολογίζεται ότι θα επηρεαστούν, μεταξύ άλλων από την επανεκκίνηση της εστίασης, τη μείωση των εισοδημάτων σημαντικής μερίδας του πληθυσμού, όπως και τον έντονο ανταγωνισμό στην αγορά.

Ταυτόχρονα, μεγάλη δείχνει η δυναμική των διαδικτυακών πωλήσεων τροφίμων (e-grocery).

Ο κ. Μαχαίρας εκτιμά ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο στα τρόφιμα θα φέρει νέους μεγάλους παίκτες στην ελληνική αγορά, οι οποίοι θα διεκδικήσουν μέρος των ηλεκτρονικών πωλήσεων που κέρδισαν πέρυσι τα σούπερ μάρκετ. Τόνισε ακόμα, ότι σε λιγότερο από μια οκταετία οι διαδικτυακές πωλήσεις θα αντιπροσωπεύουν το 15% της αγοράς η οποία θα είναι αρκετά μεγαλύτερη από αυτή που είναι σήμερα, στα 23 δισ. ευρώ και σίγουρα ακόμα μεγαλύτερη στο οργανωμένο λιανεμπόριο.

Νέος κύκλος εξαγορών και συγχωνεύσεων

Ο πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ έκανε λόγο για νέο κύκλο εξαγορών και συγχωνεύσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων. Όπως διευκρινίζει «το λιανεμπόριο είναι δυναμικό. Καθώς αλλάζουν οι νοοτροπίες και οι καταναλωτικές συμπεριφορές με τις εξαγορές, τις συνέργειες και την κοινή στρατηγική επιτυγχάνονται σημαντικοί στόχοι» και εκφράζει τη βεβαιότητά του ότι θα υπάρξουν νέες εξαγορές στον κλάδο. Προσθέτει χαρακτηριστικά: «γνωρίζουμε ότι υφιστάμενες ελληνικές αλυσίδες αυτό το διάστημα διερευνούν την πιθανότητα εξαγοράς μικρότερων τοπικών αλυσίδων σούπερ μάρκετ στην ευρύτερη περιφέρεια της χώρας».

Κάνοντας αναφορά σε δημοσιεύματα για το ενδιαφέρον να διεισδύσουν στον χώρο funds ο κ. Μαχαίρας προσθέτει: «μέχρι σήμερα από όσα γνωρίζουμε τα funds δεν ενδιαφέρονται για τον χώρο του λιανεμπορίου. Ενδιαφέρονται για τον χώρο της υγείας, της υψηλής τεχνολογίας και για εργοστάσια παραγωγής τροφίμων που έχουν καλό εξαγωγικό χαρακτήρα. Αυτές είναι οι κατευθύνσεις που έχουν τα funds για τη χώρα μας» και συμπληρώνει: «Δεν έχουμε ακούσει σοβαρά κάποιο fund να θέλει να επενδύσει στον χώρο του λιανεμπορίου. Αυτό που έχουμε ακούσει σοβαρά είναι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ όμορων χωρών να θέλουν να μπουν στην ελληνική επικράτεια. Ενδιαφέρονται δηλαδή για εξαγορά ελληνικής αλυσίδας, όχι όμως στα χρήματα που πωλείται αλλά σε αυτά που θέλουν να δώσουν».

Σχολιάζοντας την έλευση της ρωσικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ MERE στην ελληνική αγορά ο Κωνσταντίνος Μαχαίρας εκτιμά ότι υπάρχει χώρος για μια αλυσίδα καθαρά discount στην ελληνική αγορά και εξηγεί: «Υπάρχει χώρος για μια αλυσίδα καθαρά discount ως έχει σήμερα η ελληνική αγορά. Αν όμως οι παίκτες του λιανεμπορίου τροφίμων αποφασίσουν λόγω ανταγωνιστικότητας να κατεβάσουν τις σταθερές τιμές, όχι τις προσφορές, τότε θα αρχίσει να εκλείπει αυτή η ευκαιρία. Σήμερα ο τζίρος που κάνει το οργανωμένο λιανεμπόριο, περίπου το 45% με 46%, έρχεται από προωθητικές ενέργειες, άρα είμαστε ακόμα στο θέμα της τιμής δεν έχει έρθει το θέμα της διαχείρισης της αξίας στο προσκήνιο». Επίσης προσθέτει αναφερόμενος στην αλυσίδα MERE: «Δεν ξέρω ποια είναι η κοινή τους στρατηγική. Περιμένουμε να δούμε όταν ανοίξουν τα καταστήματα αν θα καταφέρουν να κερδίσουν το ελληνικό καταναλωτικό κοινό».

Όσο για την επόμενη ημέρα του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, ο κ. Μαχαίρας εκφράζει την αισιοδοξία του και κάνει την πρόβλεψη ότι το ελληνικό λιανεμπόριο θα εξακολουθήσει να επενδύει στη φυσική παρουσία, πραγματοποιώντας ταχύτερα βήματα στο e-grocery. «Το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων έχει δυναμική. Έχει μια σταθερή ανάπτυξη του 2% με 3%, προσπαθεί να μειώσει τα έξοδά του και να έχει καλύτερο διαχειριστικό κόστος, οπότε να έχει καλύτερο EBITDA. Τα επόμενα χρόνια το ελληνικό λιανεμπόριο τροφίμων θα συνεχίσει να έχει μια καλή ανταγωνιστική ανάπτυξη με στόχο να πάει στην περιοχή του 6% – 8% EBITDA το οποίο πλέον θα το κάνει πιο αξιοπρόσεκτο και από ξένους παίκτες που θέλουν να συνεργαστούν με κάποια ελληνική εταιρεία. Τα επόμενα 3 με 4 χρόνια, γιατί η κανονικότητα δεν θα έρθει πριν από το 2024 – 2025, και δεδομένου ότι ήμασταν πιο τυχεροί σε σχέση με άλλους κλάδους, θα μπορέσουμε να προσαρμοστούμε πιο γρήγορα στις νέες απαιτήσεις της αγοράς. Πιστεύω ότι το ελληνικό λιανεμπόριο θα συνεχίζει να τα καταφέρνει».

Δείτε επίσης: Παπαθανάσης: “Μετά το Πάσχα σε ανοιχτούς χώρους θα ανοίξει η εστίαση, νωρίς για υπερτοπικές μετακινήσεις”

©Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Loading

Play