Μεγάλες επιπτώσεις στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών έχουν οι ανατιμήσεις των προϊόντων καθημερινής χρήσης, σύμφωνα με τα αποτελέσματα ετήσιας έρευνας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές του δείγματος μειώνουν τις αγορές τους και στρέφονται σε φθηνότερα προϊόντα, αποτυπώνοντας τις κοινωνικές επιπτώσεις της πολύ ακριβής ενέργειας.
Η προτίμηση προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας καταγράφει ιστορικό ρεκόρ πωλήσεων, καθώς περισσότερα από τα 3 στα 10 προϊόντα που αγοράζονται είναι κωδικοί ιδιωτικής ετικέτας.
Η συνεχής προτίμηση στα προϊόντα «Made in Greece» μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη της οικονομίας και στη βελτίωση του εμπορικού ισοζυγίου.
Σχεδόν 7 στους 10 καταναλωτές αποδίδουν το μεγαλύτερο μερίδιο της ευθύνης για τις ανατιμήσεις στις πολυεθνικές εταιρείες.
Σύμφωνα με την έρευνα, το 93% δηλώνει ότι δυσκολεύεται οικονομικά εξαιτίας των αυξημένων τιμών στα σούπερ μάρκετ.
Οι καταναλωτές δηλώνουν ότι περιορίζονται στα απολύτως απαραίτητα προϊόντα, με σχεδόν 1 στους 10 να μην μπορεί να αγοράσει ούτε τα στοιχειώδη.
Η έρευνα καταναλωτικής συμπεριφοράς διεξήχθη τηλεφωνικά τον Ιανουάριο 2025 σε δείγμα 1.355 καταναλωτών.
Ποσοστό 81,5% των ερωτηθέντων προτιμά ελληνικά προϊόντα από εισαγωγής, επιβεβαιώνοντας την τάση στήριξης της εγχώριας παραγωγής.
Η έρευνα καταδεικνύει ότι οι καταναλωτές αναγνωρίζουν τη σημασία της στήριξης της ελληνικής παραγωγής, με 92,2% να πιστεύει ότι προτιμώντας ελληνικά προϊόντα στηρίζει την παραγωγή της χώρας.
Τα ευρήματα της έρευνας αναδεικνύουν την αυξανόμενη προτίμηση προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, που αποτελούν πλέον πρωταγωνιστές στην αγορά.
Η πλειονότητα των καταναλωτών (68%) δηλώνει ικανοποίηση από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και μόλις το 12% εκφράζει δυσαρέσκεια.
Η έρευνα αναδεικνύει την ανάγκη για μέτρα που θα βελτιώσουν τη θέση του καταναλωτή και θα αντιμετωπίσουν την ακρίβεια στην αγορά.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ