Προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο τομέας του fashion τα τελευταία χρόνια

Προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο τομέας του fashion τα τελευταία χρόνια

Ο κόσμος της μόδας είναι αναμφίβολα ένας από τους πιο δυναμικούς και γρήγορα εξελισσόμενους τομείς της παγκόσμιας οικονομίας. Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια, η συγκεκριμένη βιομηχανία αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις που έχουν επηρεάσει σημαντικά τις λειτουργίες της και τις προοπτικές του μέλλοντος.

Εξετάζοντας όλα τα εμπόδια που καλείται να αντιμετωπίσει αυτός ο κλάδος, καταλαβαίνουμε ότι όλα αυτά δοκιμάζουν τις αντοχές των επιχειρήσεων, κάνοντας επιτακτική την ανάγκη για προσαρμογή και καινοτομία. Αυτό το άρθρο λοιπόν, έρχεται για να “φωτίσει” αυτές τις κρίσιμες περιοχές, οι οποίες χρήζουν επανεξέτασης κι αναθεώρησης!

1.  Περιβαλλοντική συνείδηση και βιωσιμότητα

Σε μια εποχή όπου η περιβαλλοντική ευαισθησία προβάλλεται ως κεντρικό ζήτημα της σύγχρονης κοινωνίας, η βιομηχανία της μόδας βρίσκεται στο επίκεντρο και καλείται να αναλάβει ουσιαστική δράση. Η ταχεία ανάπτυξη της μόδας κι η συνεχής επιδίωξη νέων τάσεων, έχουν οδηγήσει σε μια άνευ προηγουμένου επιβάρυνση του περιβάλλοντος, από την υπερβολική κατανάλωση φυσικών πόρων έως την αύξηση των αποβλήτων.

Έτσι κι οι καταναλωτές έχουν αρχίσει να απαιτούν διαφάνεια και αυθεντικές βιώσιμες πρακτικές από τις μάρκες, απορρίπτοντας τις επιφανειακές στρατηγικές του «πράσινου» μάρκετινγκ. Ένα καλό παράδειγμα αποτελεί το online shop της funky buddha, μέσα στο οποίο εξηγούνται οι πρωτοβουλίες του brand για τη βιωσιμότητα και την περιβαλλοντική ευθύνη σε κάθε στάδιο της εφοδιαστικής αλυσίδας, από την παραγωγή και τη διανομή των προϊόντων, μέχρι και την ανακύκλωσή τους. Μέσα από τη sustainable σήμανσή τους, τονίζουν την επιμονή τους στη χρήση ανακυκλωμένων υλικών και τις προσπάθειές τους να μειώσουν το ανθρώπινο αποτύπωμα!

2.  Η προσαρμογή στην ψηφιακή μεταμόρφωση

Είναι αλήθεια ότι η τεχνολογία έχει αλλάξει τον τρόπο λειτουργίας του fashion τομέα, τόσο σε επίπεδο παραγωγής όσο και στην εμπειρία του καταναλωτή. Η ψηφιακή επανάσταση δείχνει να επιταχύνεται όλο και περισσότερο, με την πρόοδο της τεχνητής νοημοσύνης και της επαυξημένης πραγματικότητας να πρωταγωνιστούν.

Επομένως, οι μάρκες καλούνται να αξιοποιήσουν αυτές τις τεχνολογίες, αλλά και να παραμείνουν ανταγωνιστικές, ώστε να καλύψουν τις εξελισσόμενες ανάγκες των τεχνολογικά καταρτισμένων καταναλωτών. Πολλές εταιρείες έχουν ενσωματώσει τις εικονικές δοκιμές στις εφαρμογές τους, όπως έχει κάνει η Sephora με το virtual artist app της, το οποίο βελτιώνει την εμπειρία των διαδικτυακών αγορών. Πάντως, το μόνο σίγουρο είναι ότι κάθε ψηφιακή αλλαγή απαιτεί σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές, λογισμικό και τεχνολογικό εξοπλισμό, οι οποίες δεν είναι μόνο κοστοβόρες, αλλά και χρονοβόρες!

3.  Οι αλλαγές στις καταναλωτικές συμπεριφορές

H σύγχρονη κοινωνία έχει δημιουργήσει ενημερωμένους κι απαιτητικούς καταναλωτές, οι οποίοι  αναζητούν την ποιότητα, αλλά και την ηθική διαφάνεια στις αγοραστικές τους επιλογές. Η αγορά με τη σειρά της, έχει να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της συνεχούς αλλαγής των καταναλωτικών προτιμήσεων και καλείται να προσαρμοστεί όσο το δυνατόν πιο γρήγορα σε σε αυτές.

Βέβαια, αυτή η πρακτική απαιτεί ευελιξία και ταχύτητα στην παραγωγή, οπότε κι οι εταιρείες οφείλουν να επανεξετάσουν τα υπάρχοντα μοντέλα τους. Επειδή ακριβώς οι αγοραστές γίνονται πιο ευαισθητοποιημένοι, ειδικά σε θέματα που αφορούν το diversity και το inclusivity, οι επιχειρήσεις “πιέζονται” για να ευθυγραμμιστούν με τους ρυθμούς και τη συμπεριφορά τους, ώστε να μη χάσουν πολύτιμο έδαφος. Αν δεν εφαρμοστεί αυτή η πρακτική, οι εταιρείες δε θα καταφέρουν να ανταγωνιστούν με τις εξελισσόμενες κοινωνικές τάσεις και να προσφέρουν μία ποικιλία προϊόντων που θα ανταποκρίνεται σε διαφορετικές ανάγκες και προτιμήσεις!

4.  Αστάθειες στην παγκόσμια οικονομία

Αν υπάρχει μία πρόκληση, η οποία θα είναι πάντα στο προσκήνιο της fashion βιομηχανίας, τότε αυτή είναι παγκόσμια οικονομική αβεβαιότητα. Μιλάμε φυσικά για αυτές τις περιόδους, όπου ο καταναλωτής περιορίζει σημαντικά τις δαπάνες του, με αποτέλεσμα να σημειώνεται σημαντική μείωση και στις αγορές του.

Στην προκειμένη περίπτωση, οι ίδιες οι εταιρείες οφείλουν να γίνουν πιο ευέλικτες και προσαρμοστικές σε αυτές τις στιγμές οικονομικής αστάθειας. Αφού οι οικονομικές συνθήκες μπορούν να επηρεάσουν σε τόσο μεγάλο βαθμό τη συμπεριφορά των καταναλωτών, οι επιχειρήσεις πρέπει να αναπτύξουν με τη σειρά τους ορισμένες ανταγωνιστικές στρατηγικές, ώστε να παραμείνουν “ζωντανές” κι ελκυστικές σε μία οικονομία που αλλάζει συνεχώς!

Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο fashion τομέας μπορεί να μην είναι εύκολα διαχειρίσιμες, όμως αυτό δε σημαίνει ότι δεν είναι κι επιλύσιμες. Άλλωστε, αυτές θα παρέχουν την ευκαιρία για την αναγέννηση της βιομηχανίας, με επίκεντρο τις αξίες της ηθικής, της διαφάνειας και της υπευθυνότητας!

Loading