Οι μεγάλες καθυστερήσεις που παρατηρούνται στις παραδόσεις καινούργιων αυτοκινήτων λόγω της έλλειψης ημιαγωγών – chips πλήττουν την παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου και προκαλούν ανακατατάξεις στον κλάδο καθώς και αναπροσαρμογή των σχεδίων των καταναλωτών – Όμως η έλλειψη των microchips είναι το μόνο τελικά που επηρέασε την ελληνική και παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου;
Ρεπορτάζ: Χρίστος Φιλιππούδης
Τον κώδωνα του κινδύνου κρούουν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων και ηλεκτρονικών συσκευών για την παγκόσμια έλλειψη τσιπ, η οποία προκαλεί καθυστερήσεις στην παραγωγή ενώ η καταναλωτική ζήτηση ανακάμπτει σταδιακά από την κρίση που προκάλεσε η πανδημία.
Οι αιτίες της τεράστιας καθυστέρησης στις παραδόσεις των νέων αυτοκινήτων που μπορεί να φτάσει τους δώδεκα μήνες καθώς και της μεγάλης αναστάτωσης που έχει προκληθεί στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου φαίνεται ότι έχει πολλές αιτίες από τις επιπτώσεις της πανδημίας, έως της εκτίναξης του πληθωρισμού και της αύξησης της τιμής των καυσίμων. Παράλληλα, η οικονομική αβεβαιότητα που προκλήθηκε στην Ευρώπη από τον πόλεμο στην Ουκρανία καθώς και η αύξηση των επιτοκίων ίσως μελλοντικά να εμποδίσουν την ανάκαμψη των πωλήσεων εξαιτίας του περιορισμού των καταναλωτών σε είδη πολυτελείας.
Η μετα lockdown εποχή και η αγορά αυτοκινήτου
Όσο η παγκόσμια οικονομία ανακάμπτει από την κρίση που προκάλεσε η πανδημία οι κατασκευαστές τσιπ δυσκολεύονται να συμβαδίσουν με τη ζήτηση. Κατά τα φαινόμενα λοιπόν οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων έχουν αυξηθεί μετά τα lockdown. Έτσι, βρεθήκαμε στο σημείο που η προσφορά αδυνατεί να καλύψει τη ζήτηση, με το χρόνο παράδοσης ενός καινούριου αυτοκινήτου να κυμαίνεται στους 6-8 μήνες και σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα η αναμονή να ξεπερνά το χρόνο.
Αναλυτικά και σύμφωνα με το ρεπορτάζ του «Politic» η αναμονή για συγκεκριμένα μοντέλα αυτοκινήτων είναι η εξής:
KIA 5 μήνες
HONDA 6 μήνες
HYUNDAI 7 μήνες
SUZUKI 7 μήνες
MERCEDES 12 μήνες
BMW 12 μήνες
TOYOTA 12 μήνες
Σύμφωνα με επαγγελματίες του κλάδου ο κύριος λόγος αυτής της καθυστέρησης είναι η προβληματική τροφοδοσία των εργοστασίων με ημιαγωγούς – τσιπ. Οι καθυστερήσεις όμως αυτές έχουν ως συνέπεια και στην αγορά των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
Η «Politic» συνομίλησε με εμπόρους αυτοκινήτων οι οποίοι, έκαναν την δική τους προσέγγιση πάνω στα ζητήματα αυτά που απασχολούν τον κλάδο του αυτοκινήτου.
Σύμφωνα με τον αντιπρόσωπο καινούργιων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων κ. Σιδέρη Τσακίρη έχει παρατηρηθεί καθυστέρηση στην παράδοση καινούργιων αυτοκινήτων από 6 έως 12 μήνες λόγω της έλλειψης microchips. Όσον αφορά την αγορά των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων σύμφωνα με τον κ. Τσακίρη οι τιμές δεν επηρεάστηκαν ιδιαίτερα καθώς τα τελευταία δύο χρόνια οι τιμές για αγορά μεταχειρισμένου παραμένουν σταθερές. Παράλληλα κ. Τσακίρης αναφέρθηκε και στις δυσκολίες στην αγορά ακριβών αυτοκινήτων εξαιτίας των υψηλών δασμών στα τελωνεία που είχαν μπει κατά το παρελθόν.
Από την πλευρά του, ο έμπορος αυτοκινήτων κ. Δημήτρης Παπαδημητρίου ανέφερε: «Η καθυστέρηση στις παραδόσεις καινούργιων αυτοκινήτων τον πρώτο χρόνο δεν φάνηκε ιδιαίτερα στους καταναλωτές επειδή οι αντιπροσωπείες είχαν στοκ. Τον τελευταίο χρόνο όμως αυτή η καθυστέρηση έγινε ορατή και στους καταναλωτές».
Σύμφωνα με τον κ. Παπαδημητρίου λόγω αυτών των καθυστερήσεων αυξήθηκε η ζήτηση στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα εξέφρασε όμως τον φόβο ότι μελλοντικά ίσως αυτό προκαλέσει καθυστερήσεις και στην αγορά των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και εξήγησε λέγοντας: «εφ’ όσον υπάρχουν καθυστερήσεις στις παραδόσεις καινούργιων αυτοκινήτων ο κάτοχος θα κρατήσει το μεταχειρισμένο μέχρι την παραλαβή του καινούργιου οπότε αυτό θα δημιουργήσει καθυστερήσεις και στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα».
Καταλήγοντας, η πανδημία επηρέασε σημαντικά την αγορά του αυτοκινήτου παράλληλα με τον πόλεμο που ξέσπασε στην Ουκρανία καθώς και της εκτίναξης στις τιμές των καυσίμων που αυτή επέφερε, επηρέασε αρνητικά την αγορά αυτοκινήτου η οποία αργά και σταθερά όπως και άλλοι κλάδοι της οικονομίας προσπαθεί να βρει τον βηματισμό της.
Δείτε επίσης: «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2»: Σήμερα ανοίγει η πλατφόρμα – Οι επιδοτήσεις