Τίθεται σε εφαρμογή από σήμερα ο Κώδικας Δεοντολογίας για τις εκπτώσεις και τις προσφορές, με στόχο την ενημέρωση των εμπορικών επιχειρήσεων και των καταναλωτών κατά τις επόμενες δέκα ημέρες.
Κεντρική ιδέα του κώδικα είναι πως για να είναι μία προσφορά ή έκπτωση αληθινή και αξιόπιστη, θα πρέπει η τιμή πώλησης να είναι χαμηλότερη από τη φθηνότερη πραγματική τιμή των τελευταίων τριάντα ημερών.
Όπως δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος:
«Δίνουμε διαρκή μάχη μέσα από την ενημέρωση των πολιτών και τη συνεργασία με την υγιή επιχειρηματικότητα, για να πετύχουμε τη σταθεροποίηση των τιμών στα είδη διατροφής και τα βασικά είδη διαβίωσης».
Ενισχύουμε τον ανταγωνισμό και τη διαφάνεια στις τιμές. Για αυτό, σήμερα κάνουμε ένα ακόμη βήμα, βάζοντας τέλος στο φαινόμενο των παραπλανητικών και ψεύτικων εκπτώσεων, οι οποίες χρησιμοποιούνται δυστυχώς στο πλαίσιο αθέμιτων εμπορικών πρακτικών στην αγορά.
Συνεργαστήκαμε επί μήνες με τη βιομηχανία τροφίμων και τις επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ και έχουμε πλέον καταλήξει σε έναν νέο κώδικα δεοντολογίας που τίθεται σε εφαρμογή.
Τις επόμενες δέκα ημέρες θα συνεχιστεί η ενημέρωση, τόσο των εμπορικών επιχειρήσεων όσο και των καταναλωτών, για την εφαρμογή του κώδικα.
● Για την ενημέρωση της κοινής γνώμης δίνεται σήμερα στη δημοσιότητα έντυπο με ερωτήσεις και απαντήσεις από το υπουργείο Ανάπτυξης και τη γενική γραμματεία Εμπορίου.
● Οι καταναλωτές μπορούν να ενημερώνονται για τις τιμές μέσα από την πλατφόρμα e-katanalotis.
Οι οργανωμένοι έλεγχοι ξεκινούν στις 17 Μαρτίου, με πρόστιμα που φτάνουν τα 3 εκατ. ευρώ. Οι πολίτες θα μπορούν να κάνουν τις καταγγελίες τους για παραπλανητικές εκπτώσεις και προσφορές στην ηλεκτρονική σελίδα kataggelies.mindev.gov.gr/
Κεντρικό μας μήνυμα είναι ότι ο ενημερωμένος πολίτης και καταναλωτής έχει δύναμη. Με τον νέο κώδικα επιδιώκουμε περισσότερες αληθινές εκπτώσεις και προσφορές, διαφάνεια και καλύτερες τιμές.
Ερωτήσεις και απαντήσεις για τους καταναλωτές:
1. Τι είναι ο Κώδικας Δεοντολογίας για τις εκπτώσεις και τις προσφορές;
Ο Κώδικας Δεοντολογίας είναι ένα αναλυτικό κείμενο που παρουσιάζει τις εμπορικές πρακτικές εκπτώσεων και προσφορών που θεωρούνται παραπλανητικές.
2. Τι αλλάζει στην αγορά με τον Κώδικα Δεοντολογίας;
Ο Κώδικας ορίζει ότι η αρχική τιμή από την οποία γίνεται η έκπτωση θα πρέπει να είναι η χαμηλότερη τιμή στην οποία προσφερόταν το προϊόν τις τελευταίες 30 ημέρες.
3. Υπάρχουν εξαιρέσεις από τον Κώδικα Δεοντολογίας;
Ναι, τα ευαλλοίωτα προϊόντα εξαιρούνται, ωστόσο οι παραβιάσεις επιβάλλονται με τις γενικές διατάξεις περί αθέμιτων εμπορικών πρακτικών.
4. Με τον Κώδικα Δεοντολογίας καταργούνται ή μειώνονται οι εκπτώσεις;
Όχι, οι εκπτώσεις και οι προσφορές δεν καταργούνται, αλλά ενθαρρύνονται εφόσον είναι αληθινές.
5. Τι κερδίζω ως καταναλωτής;
Το σημαντικότερο κέρδος είναι ότι θα βλέπεις πραγματικές προσφορές και εκπτώσεις.
6. Μπορώ να έχω παραδείγματα πλασματικών εκπτώσεων;
Ναι, κλασικά παραδείγματα πλασματικής έκπτωσης είναι οι «φουσκωμένες» τιμές και οι ψευδείς εκπτώσεις.
7. Πώς μπορώ να εντοπίσω εύκολα τις πλασματικές εκπτώσεις;
Ο εντοπισμός δεν είναι εύκολος, ωστόσο οι ελεγκτικές αρχές μπορούν να τις αναγνωρίσουν και να επιβάλουν πρόστιμα.
8. Αν εντοπίσω μία πλασματική έκπτωση, πού μπορώ να την καταγγείλω;
Μπορείς να καταγγείλεις την ύπαρξή τους στην ηλεκτρονική διεύθυνση: https://kataggelies.mindev.gov.gr/
9. Ποιες είναι οι κυρώσεις για επιχειρήσεις που παραβιάζουν τον Κώδικα Δεοντολογίας;
Επιβάλλεται πρόστιμο που κυμαίνεται από 5.000 έως 1.500.000 ευρώ.
* Η φωτογραφία παραχωρήθηκε από το υπουργείο Ανάπτυξης
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ