Ανθεκτικότητα και προσαρμοστικότητα απέδειξαν οι ελληνικές επιχειρήσεις στην εποχή των επάλληλων κρίσεων. Διδάχθηκαν από τα σφάλματα του παρελθόντος και έδωσαν με επιτυχία τη μάχη της επιβίωσης, ώστε σήμερα να είναι καλύτερα τοποθετημένες για την ανάπτυξή τους. Τα παραπάνω επισημαίνει μιλώντας στο Αθηναϊκό Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Γιώργος Παπαδημητρίου, Διευθύνων Σύμβουλος EY Ελλάδος, τονίζοντας ότι για το 2025 το μεγαλύτερο «στοίχημα» είναι η αξιοποίηση της δυναμικής του μετασχηματισμού, για να ξεχωρίσουν οι ελληνικές επιχειρήσεις σε ένα ρευστό παγκόσμιο περιβάλλον, με νέες μεγάλες προκλήσεις.
«Έχοντας μπει στο μέσο αυτής της δεκαετίας, μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι η αστάθεια είναι η νέα σταθερά», αναφέρει ο κ. Παπαδημητρίου. Όπως εξηγεί, τα τελευταία χρόνια, αντιμετωπίσαμε επάλληλες κρίσεις, όπως η πανδημία, η εκτίναξη των τιμών ενέργειας και η άνοδος του πληθωρισμού, γεγονότα που ασκούν πιέσεις στις αγορές και στην αγοραστική δύναμη μας. Ωστόσο, η ελληνική οικονομία επέδειξε ανθεκτικότητα, με αποτέλεσμα να μπορέσει να ανακτήσει την επενδυτική βαθμίδα και να αναπτύσσεται αργά, αλλά σταθερά σήμερα. Αυτό το περιβάλλον της παρατεταμένης αβεβαιότητας εκτιμούμε πως θα χαρακτηρίσει και το 2025.»
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της EY Ελλάδος, «αντίδοτο» για την οικονομία σε αυτές τις προκλήσεις είναι η ενδυνάμωσή της με περισσότερες άμεσες ξένες επενδύσεις (ΑΞΕ). Όπως επιβεβαιώνει η σειρά ετήσιων ερευνών EY Attractiveness Survey Ελλάδα, οι ΑΞΕ στη χώρα μας αυξάνονται τα τελευταία χρόνια, ενώ βελτιώνεται η ποιοτική τους σύνθεση, με έμφαση σε δραστηριότητες και τομείς κρίσιμους για την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της οικονομίας. «Θα πρέπει να συνεχίσουμε να βελτιώνουμε την ελκυστικότητα της χώρας, με βαθιές τομές σε περιοχές όπως η φορολογία, η εκπαίδευση και η ταχύτητα απονομής δικαιοσύνης, εάν θέλουμε να συμβαδίσουμε με τον αυξανόμενο ανταγωνισμό», τονίζει.
Για να αξιοποιηθεί αυτή η δυναμική και να διατηρηθούν βιώσιμα και μακροπρόθεσμα οι ρυθμοί ανάπτυξης της οικονομίας, οι ελληνικές επιχειρήσεις καλούνται να κερδίσουν το μεγάλο στοίχημα του μετασχηματισμού τους. Για να παραμείνουν χρήσιμες και να δημιουργήσουν αξία, οι επιχειρήσεις οφείλουν να αποκρυπτογραφούν τις εξελίξεις και να προσαρμόζονται διαρκώς στα νέα δεδομένα.
Σύμφωνα με τον κ. Παπαδημητρίου, σήμερα, οι οργανισμοί καλούνται να επαναπροσδιορίσουν τις προτεραιότητές τους, καθώς βρίσκονται αντιμέτωποι με πολύπλοκες και αλληλένδετες προκλήσεις, οι οποίες αποτελούν και κινητήριες δυνάμεις της αλλαγής. Αυτές κινούνται σε τέσσερις κύριους άξονες: γεωπολιτικές εξελίξεις, δημογραφικές μεταβολές, τεχνολογία και περιβάλλον.
Εν αναμονή των αποτελεσμάτων των γεωπολιτικών εξελίξεων, το 2025 θα είναι ακόμη ένα έτος μεταβολών. Η πιο πρόσφατη έκδοση της παγκόσμιας έρευνας της EY-Parthenon δείχνει ότι οι επιχειρήσεις θα συνεχίσουν να επηρεάζονται από γεωπολιτικές εξελίξεις, όπως οι πολεμικές συρράξεις, η έξαρση του λαϊκισμού και οι πρωτοβουλίες για παγκόσμια φορολογική μεταρρύθμιση. «Σε έναν έντονα διασυνδεδεμένο κόσμο, θα ήταν σφάλμα για τις ελληνικές επιχειρήσεις να μην θέσουν ως προτεραιότητα τη χαρτογράφηση των προκλήσεων και την προετοιμασία για μετριασμό τυχόν αντικτύπου τους», αναφέρει ο επικεφαλής της EY Ελλάδος.
Ταυτόχρονα, οι δημογραφικές μεταβολές εκδηλώνονται με ποικίλους τρόπους, με χαρακτηριστικές τις ανατροπές στην καταναλωτική συμπεριφορά. Στην τελευταία έκδοση της έρευνας της ΕΥ, Future Consumer Index Ελλάδα, παρουσιάζονται οι προκλήσεις που δημιουργούν οι μεταβαλλόμενες ανάγκες και προσδοκίες του ελληνικού καταναλωτικού κοινού. Η πιστότητα στις μάρκες μειώνεται και οι αγοραστικές συνήθειες μεταβάλλονται υπό την πίεση του αυξημένου κόστους ζωής, ενώ η τεχνολογία επηρεάζει τον τρόπο εργασίας και κατανάλωσης.
Η στροφή προς τη βιώσιμη ανάπτυξη επιβάλλεται από την κλιματική αλλαγή, με τις επιχειρήσεις να έχουν την ευθύνη για την υλοποίηση πολιτικών και πρωτοβουλιών που οδηγούν σε ουσιαστική πρόοδο. Οι προκλήσεις αυτές μπορούν να ιδωθούν και ως ευκαιρίες για έναν ουσιαστικό μετασχηματισμό και για τη δημιουργία μακροπρόθεσμης αξίας.
Η έρευνα της ΕΥ, Transformation Survey Ελλάδα 2023, επιβεβαιώνει ότι η πλειοψηφία των ελληνικών επιχειρήσεων έχουν συνειδητοποιήσει την ανάγκη του μετασχηματισμού και έχουν ήδη ξεκινήσει αυτό το μακρύ ταξίδι. Ωστόσο, απαιτείται επένδυση σε σημαντικούς πόρους και πειστική επικοινωνία με τα ενδιαφερόμενα μέρη για την εξασφάλιση της ενεργής συμμετοχής τους.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ