Για τις ενεργειακές εξελίξεις στο νέο περιβάλλον του ελληνικού επιχειρείν μίλησαν σε στρογγυλό τραπέζι στο συνέδριο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ, Ανδρέας Σιάμισιης, ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, Κωνσταντίνος Ξιφαράς, ο διευθύνων σύμβουλος της ENERGEAN OIL & GAS, Μαθιός Ρήγας, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, ο γενικός διευθυντής της GASTRADE, Κωνσταντίνος Σιφναίος, ο ανώτατος εκτελεστικός διευθυντής του ΔΕΣΦΑ, Nικόλα Μπατιλάνα.
O κ. Σιάμισιης, αναφερόμενος στις έρευνες υδρογονανθράκων, τόνισε ότι η Ευρώπη εμφανίζει μεγάλη εξάρτηση στις εισαγωγές υγρών καυσίμων και στο φυσικό αέριο και υπό αυτή την έννοια δίνεται έμφαση στις έρευνες που γίνονται στον ευρωπαϊκό χώρο. Είναι σημαντικό πρόσθεσε, ότι υπάρχουν ελπίδες και ότι πιθανόν να μπορούμε να έχουμε κοιτάσματα στον ελληνικό χώρο. «Δεν πρέπει να δαιμονοποιούμε τις έρευνες, η Ευρώπη έχει ανάγκη από νέες ανακαλύψεις. Τα ορυκτά καύσιμα αποτελούν απαραίτητο κομμάτι της αλυσίδας, το να λέμε ότι δεν τα έχουμε ανάγκη είναι υποκριτικό» τόνισε. Ο ίδιος ανέφερε ότι η μεγαλύτερη πρόκληση για τον κλάδο της διύλισης αφορά στην αλλαγή του κανονισμού για τα καύσιμα της ναυτιλίας. Τα ΕΛΠΕ είναι σε θέση να παράξουν πετρέλαιο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, ;oπως είπε.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ Κώστας Ξιφαράς, υπογράμμισε ότι η εταιρεία ασκεί πλούσια ενεργειακή διπλωματία με στόχο να μετατραπεί η χώρα σε ενεργειακό κόμβο. Παράλληλα αναφέρθηκε στις προσπάθειες για επέκταση της χρήσης του φυσικού αερίου, αλλά και στη διεθνή παρουσία της εταιρείας μέσα από διεθνείς συνεργασίες. «Η ΔΕΠΑ επιχειρεί να αποκτήσει μεγαλύτερο μερίδιο στην ηλεκτροπαραγωγή με φυσικό αέριο, όπου υπάρχει πεδίο δόξης λαμπρό όχι μόνο για τη ΔΕΠΑ αλλά και για τους ανταγωνιστές της. Η εταιρεία δρομολογεί τη δική της μετεξέλιξη, δηλώνουμε παρόντες στην προσπάθεια της χώρας για πράσινη ανάπτυξη και επιπλέον βοηθούμε την Ελλάδα να γίνει διεθνής ενεργειακός κόμβος αναβαθμίζοντας το ρόλο της στην περιοχή».
Ο διευθύνων σύμβουλος της Energean, Μαθιός Ρήγας, για τον αγωγό East Med αναρωτήθηκε εάν υπάρχει κάποια εκτίμηση για το κόστος που θα πωλείται το αέριο που θα μεταφέρει. «Εάν ο αγωγός κοστίσει 8 δισ. δολάρια θα ήθελα να ακούσουμε σε ποια τιμή θα φτάσει το αέριο και αν θα είναι οικονομικά βιώσιμος και εάν θα μπορεί στα 8 δολάρια το mbtu να είναι ανταγωνιστικό». Ο κ. Ρήγας αναφέρθηκε και στις δραστηριότητες της Energean στο Ισραήλ, επισημαίνοντας ότι οι άδειες βγήκαν σε σύντομο διάστημα 15 μηνών, οπότε και ελήφθη η επενδυτική απόφαση για ένα έργο 1,7 δισ. δολαρίων, ενώ έχουν ήδη υπογραφεί συμβάσεις πώλησης 4,3 δισ. κυβικών και χτίζεται και η πλωτή μονάδα παραγωγής FPSO. Για την Ελλάδα τόνισε, ότι μετά την εξαγορά της Edison η Energean έχει δραστηριότητα στα Γιάννενα όπου τελείωσαν τα σεισμικά, ενώ είναι συνεταίρος με τα ΕΛΠΕ στον Πατραϊκό. Ο ίδιος εκτίμησε ότι η συνεργασία θα δώσει νέα δυναμική στην αντιμετώπιση των όποιων προβλημάτων.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μ. Μανουσάκης, αναφέρθηκε στις επενδύσεις ύψους 5 δισ. ευρώ που περιλαμβάνονται στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του διαχειριστή. Το μεγαλύτερο μέρος του έργου αφορά τη διασύνδεση Αττικής – Κρήτη που προχωρά πλέον, όπως είπε, χωρίς σύννεφα στον ορίζοντα – και είναι ένα έργο της τάξης του 1 δισ. ευρώ. Η θυγατρική Αριάδνη, συνέχισε ο ίδιος, εντός του Οκτωβρίου θα ολοκληρώσει την αξιολόγηση και στις αρχές Νοεμβρίου θα αναδείξει τους αναδόχους για το έργο των καλωδίων. Ενώ τέλος Οκτωβρίου, εκπνέει η προθεσμία για τις προσφορές στους σταθμούς μετατροπής. Το έργο της μικρής διασύνδεσης που θα είναι το μεγαλύτερο έργο εναλλασσόμενου καλωδίου στον κόσμο, θα ολοκληρωθεί το 2020 και θα μπορεί να καλύψει τις ενεργειακές ανάγκες της Κρήτης το χειμώνα.
Ο γενικός διευθυντής της Gastrade Κωνσταντίνος Σιφναίος τόνισε ότι το πρόγραμμα απολιγνιτοποίησης που εξαγγέλθηκε θα φέρει αλλαγές στο ενεργειακό μείγμα της χώρας. Η αγορά του φυσικού αερίου εκτίμησε ότι από τα 4,5 δισ. κυβικά μέτρα θα εκτιναχθεί στα 7 δισ. κυβικά στα επόμενα 5 με 7 χρόνια. Μόνο φέτος η αγορά κινήθηκε με 17% ρυθμό ανάπτυξης, ενώ για πρώτη φορά το LNG ξεπέρασε το αέριο των αγωγών. «Φέτος ήταν πολύ καλή χρονιά για το LNG στην Ευρώπη και αντίστοιχα για την Ελλάδα και τη Ρεβυθούσα, η οποία τους τελευταίους 4 μήνες είναι γεμάτη και δεν μπορεί να φέρει άλλα φορτία. Εάν υπήρχε το FSRU της Αλεξανδρούπολης, θα μπορούσαμε να φέρουμε και άλλα φορτία ώστε να μειώσουμε το κόστος για τον καταναλωτή και την ελληνική οικονομία» τόνισε, σημειώνοντας ότι η Ρεβυθούσα και η Αλεξανδρούπολη μπορούν να λειτουργούν ανταγωνιστικά και αλληλοσυμπληρωματικά. Σε ό,τι αφορά την πρόοδο του project της Αλεξανδρούπολης, ανέφερε ότι η Gastrade φιλοδοξεί να ξεκινήσει τη δεύτερη δεσμευτική φάση του market test τις επόμενες εβδομάδες, ώστε να ολοκληρωθεί στο τέλος του έτους και να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση στα μέσα του 2020 ώστε η εμπορική λειτουργία να ξεκινήσει το 2022.
Ο ανώτατος εκτελεστικός διευθυντής του ΔΕΣΦΑ Νικόλα Μπατιλάνα, ανέφερε ότι σύμφωνα με την εκτίμηση του διαχειριστή η απόφαση για απόσυρση του λιγνίτη αλλάζει τα σενάρια για την εκτίμηση της ζήτησης από τα 6 δισ. κυβικά μέτρα με πιθανότητα πρόσθετης ανάγκης επιπλέον 1 δισ. κ.μ., στα 8 δισ. κ.μ. «Ο ΔΕΣΦΑ πρέπει να προετοιμάσει τις αναγκαίες επενδύσεις ώστε να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία που δημιουργείται». Ο ίδιος αναφέρθηκε στα έργα ανάπτυξης του δικτύου που υλοποιεί ο ΔΕΣΦΑ, όπως η εγκατάσταση συμπιεστή στους Κήπους που θα έχει δυνατότητα reverse flow, αλλά και στα έργα ψηφιοποίησης. Πρόσθετα, σημείωσε ότι το small scale LNG δεν αφορά μόνο το ΔΕΣΦΑ, αλλά όλη την αγορά, εκτιμώντας ότι ο ευρωπαϊκός νότος έχει πλεονέκτημα σε σχέση με το βορρά, την προοπτική αξιοποίησης του LNG στη ναυτιλία ως εναλλακτική των καυσίμων χαμηλού θείου.