INTIME

Η μήνυση Βενιζέλου για την υπόθεση Novartis

Κατά του ανώνυμου μάρτυρα με το κωδικό όνομα “Μάξιμος Σαράφης” στρέφεται η μήνυση του πρώην προέδρου του ΠΑΣΟΚ, Ευάγγελου Βενιζέλου για την υπόθεση Novartis. 

Το κείμενο της μήνυσης του Ευάγγελου Βενιζέλου

1 Προς τον κύριο Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Αθηνών

Έγκληση – Μήνυση

Ευάγγελου Βενιζέλου του Βασιλείου, Βουλευτή, Καθηγητή Πανεπιστημίου, Δικηγόρου, πρώην Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, πρώην Υπουργού Οικονομικών, κατοίκου Αθηνών, οδός Σέκερη, αριθμός 1, ΑΔΤ: ΑΕ 650750, ΑΦΜ 022133121.

Α. Η αφετηρία: ένας ανώνυμος μάρτυρας

  1. Στην ποινική δικογραφία με αριθμό ΕΔ 2016/373 που διαβιβάστηκε με το Α.Π. 26/5.2.2018 έγγραφο της Εισαγγελέως Εγκλημάτων Διαφθοράς Αθηνών προς την Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου και από αυτήν (με το Α.Π. 1344/5.2.2018 έγγραφό της) διαβιβάστηκε στον Υπουργό Δικαιοσύνης για να διαβιβαστεί τελικά από αυτόν προς τον Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων με τον Α.Π. Οικ. 9986/6.2.2018 έγγραφό του (συνημμένα έγγραφα 1-3), περιλαμβάνονται εκθέσεις ένορκης εξέτασης ενός μάρτυρα που κατέθεσε μεταξύ 12 Ιανουαρίου και 2 Φεβρουαρίου 2018 υπό την κωδική ονομασία ΜΑΞΙΜΟΣ ΣΑΡΑΦΗΣ (με διεύθυνση επικοινωνίας: Τμήμα Προστασίας Μαρτύρων, Αθήνα, Λεωφόρος Αλεξάνδρας 173, Τ.Κ. 11522).
  2. Πρόκειται για μάρτυρα που κατέθεσε χωρίς να αναγράφεται στην έκθεση εξέτασης το όνομά του, ο τόπος γέννησης, κατοικίας και εργασίας, το επάγγελμα και η ηλικία του, γιατί του παρασχέθηκε αυτή η ευχέρεια με την υπ΄ αριθμ. 1/2018 Διάταξη του κ. Εισαγγελέα Πρωτοδικών (υποθέτω Αθηνών καθώς στην έκθεση εξέτασης δεν αναγράφεται περί ποίου τόπου Εισαγγελέα Πρωτοδικών πρόκειται). Η διάταξη αυτή – αντίγραφο της οποίας δεν περιλαμβάνεται στη διαβιβασθείσα στη Βουλή δικογραφία- φέρεται να έχει εκδοθεί κατά το άρθρο 9 παρ. 2 του Ν. 2928/2001.
  3. Ο μάρτυρας καταθέτει, κατά το προαναφερθέν χρονικό διάστημα, ενώπιον της Ελένης Τουλουπάκη Αντιεισαγγελέα Εφετών, Εισαγγελέα Εγκλημάτων Διαφθοράς στην Εισαγγελία Εφετών Αθηνών και των Χρήστου Ντζούρα, Εισαγγελέα Πρωτοδικών και Στυλιανού Μανώλη, Αντεισαγγελέα Πρωτοδικών, επίκουρων εισαγγελέων εγκλημάτων διαφθοράς.
  4. Οι κρίσιμες για την παρούσα μήνυση εκθέσεις ένορκης εξέτασης του παραπάνω μάρτυρα είναι:

Α) Αυτή της 15ης Ιανουαρίου 2018, ημέρα Παρασκευή, και από ώρα 10:45 έως ώρα 16:00, έκτασης τριών και μισής δακτυλογραφημένων σελίδων που καταγράφηκαν σε διάστημα πέντε ωρών και δεκαπέντε λεπτών (συνημμένο έγγραφο 4).

Β) Αυτή της 18ης Ιανουαρίου 2018, ημέρα Πέμπτη, και από ώρα 12:30 έως ώρα 15:40, έκτασης μικρότερης από δύο δακτυλογραφημένες σελίδες που καταγράφηκαν σε διάστημα τριών ωρών και δέκα λεπτών (συνημμένο έγγραφο 5).

  1. Στην έκθεση της 15ης Ιανουαρίου 2018 ο ανώνυμος μάρτυρας καταθέτει (σελίδες 4 και 5 της έκθεσης ), επί λέξει τα εξής: «Θέλω να προσθέσω ότι στο οικονομικό έτος 2012 και πιο συγκεκριμένα το μήνα Μάρτιο ζητήθηκε από την ανώτατη Διοίκηση της Νοβάρτις Ελλάς επιπλέον ποσό 500.000 ευρώ για ειδικές δραστηριότητες του τμήματος πρόσβασης (MARKET ACCESS). Αυτές όπως αναγράφεται αφορούν επηρεασμό κρατικών αξιωματούχων για θέματα που αφορούσαν στην εταιρεία. Ειδικότερα αναφέρονται 1] η εισαγωγή προϊόντων στη θετική λίστα αποζημίωσης, 2] ένταξη προϊόντων στη λίστα του ν 3816, που συνεπάγεται και την αυτόματη πλήρη αποζημίωσή τους, 3] Διαμόρφωση κατευθυντήριων οδηγιών των ασφαλιστικών ταμείων σε θέματα συνταγογράφησης, 4] Επιρροή της Επιτροπής Τιμών Φαρμάκων και άλλα θέματα πολιτικών υγείας. Τα πρόσωπα που αναφέρονται, κατόπιν υπόδειξης του Φρουζή, υπό την ένδειξη project (έργο) για υπουργεία είναι τα εξής: Γενικός Γραμματέας Υπουργείου Υγείας Πολύζος, υπεύθυνος για τη νοσοκομειακή πολιτική, Γενικός Γραμματέας Δημόπουλος υπεύθυνος για τα φάρμακα και τη δημόσια υγεία, η κα Δέδε, αξιωματούχος, πρόεδρος επιτροπής στο υπουργείο Υγείας, η Μένη Μαλλιώρη αξιωματούχος του ΚΕΕΛΠΝΟ, Αθηνά Δρέττα, Γενική Γραμματέας, Υπουργείου Εργασίας, αρμόδια για θέματα αποζημίωσης φαρμάκων, Κουτρουμάνης, Υπουργός Εργασίας, Κομηνός Γενικός Γραμματέας Υπουργείου Ανάπτυξης, Δημητρακόπουλος, Κακαζιάνης, στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης, Πλασκοβίτης, Γενικός Γραμματέας και Βενιζέλος Υπουργός Οικονομικών. Από το ανωτέρω ποσό των 500.000 ευρώ το πσοό των 300.000 ευρώ που ξεπλύθηκε μέσω και των προαναφερόμενων διαφημιστικών εταιρειών».
  2. Στην έκθεση της 18ης Ιανουαρίου 2018 ο ανώνυμος μάρτυρας καταθέτει (σελίδα 2 και 3), επί λέξει τα εξής : « Ο Φρουζής ανά διαστήματα ζητούσε και εκταμίευε χρήματα από τα μαύρα ταμεία της Νοβάρτις Ελλάς προκειμένου, όπως έλεγε, να δωροδοκήσει το Λιντζέρη υπό την ιδιότητά του ως προέδρου του ΕΟΦ. Πιθανολογώ ότι το ξέπλυμα των χρημάτων για τις δωροδοκίες προς το Λιντζέρη γινόταν από εταιρείες του Μαυρίκου (ο οποίος αντικατέστησε στις δραστηριότητες του ξεπλύματος τον Βουλκίδη), στις οποίες η Νοβάρτις ανέθετε διαφημίσεις με εν μέρει εικονικό τίμημα, το οποίο εν πολλοίς κάλυπτε τα ποσά των δωροδοκιών. Σχετικά με το Λιντζέρη ο Φρουζής ανέφερε ότι ο Ευ. Βενιζέλος τον τοποθέτησε ως έμπιστό του στη θέση του πρόεδρου του ΕΟΦ διότι έχουν πολύ κοντινή σχέση και ότι στην αγορά κυκλοφορούσε ότι ο Λιντζέρης λειτουργεί ως ταμίας του Βενιζέλου στα θέματα του υπουργείου Υγείας. Για όλες τις εξυπηρετήσεις που προσέφερε στη Νοβάρτις, στα πλαίσια της άσκησης των καθηκόντων του, ο Λιντζέρης αποκλείεται να έλαβε ως δώρο ποσό κάτω των 200.000 ευρώ».

Β. Το διαβιβαστικό έγγραφο της Εισαγγελέως Εγκλημάτων Διαφθοράς

Με βάση αυτές τις δύο αναφορές στο όνομά μου η Εισαγγελέας Εγκλημάτων Διαφθοράς διαβίβασε προς τη Βουλή την παραπάνω δικογραφία θεωρώντας ότι, μαζί με άλλα εννέα πολιτικά πρόσωπα, δυο πρώην Πρωθυπουργούς (εκ των οποίων ο ένας και επίτιμος Πρόεδρος του ΣτΕ) και οκτώ πρώην Υπουργούς (μεταξύ των οποίων ο εν ενέργεια Διοικητής της ΤτΕ και ο Έλληνας Επίτροπος στην ΕΕ), έχω και εγώ «καταγγελθεί» ως Υπουργός Οικονομικών από 17.6.2011 έως 21.3.2012 και ως Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης από 25.6.2013 έως την 25.1.2015 για τις πράξεις: α) της δωροληψίας πολιτικών αξιωματούχων (άρθρο 159 παρ. 1 Π.Κ., όπως αντικαταστάθηκε με την υποπερ. ΙΕ4 του άρθρου πρώτου του ν. 4254/2014 (ΦΕΚ Α 85/7.4.2014), β) της παθητικής δωροδοκίας (άρθρο 235 παρ. 1-2 Π.Κ. όπως ίσχυε με το άρθρο δεύτερο παρ. 1 ν. 3666/2008 (ΦΕΚ Α’ 105/10.6. 2008) και με την παρ. 9α άρθρου 24 ν. 3943/2011, (ΦΕΚ Α 66/31.3.2011) και γ) της απιστίας περί την υπηρεσία, το αντικείμενο της οποίας έχει συνολική αξία μεγαλύτερη των εκατό είκοσι χιλιάδων (120.000) ευρώ, στρεφόμενης κατά του δημοσίου, εκ της οποίας η ζημιά που προξενήθηκε ή οπωσδήποτε απειλήθηκε για το Δημόσιο είναι ιδιαίτερα μεγάλης αξίας, η οποία υπερβαίνει το ποσό των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ (άρθρα 256 περ. γ´ υποπερ. ββ´ 263Α Π.Κ. σε συνδυασμό με άρθρα 1 παρ. 1 εδ. β’ Ν. 1608/1950).

Γ. Η αυταπόδεικτη έλλειψη οποιασδήποτε πραγματολογικής βάσης

  1. Από τα περιλαμβανόμενα στην παραπάνω δικογραφία έγγραφα προκύπτει ότι η αναφορά του ανώνυμου μάρτυρα στο όνομά μου στην έκθεση εξέτασης της 15ης Ιανουαρίου 2018, συνίσταται στην επανάληψη του περιεχομένου φυλλαδίου της Νοβάρτις υπό τον τίτλο: «MA and Comms Plans and Budget 2012 – Konstantinos Frouzis, Filistor Destempasidis , May 2012» Αντίγραφο του φυλλαδίου επισυνάπτεται ( συνημμένο έγγραφο 6 ). Στη σελίδα 8 του φυλλαδίου περιέχεται πίνακας με τέσσερις στήλες: στήλη 1 με τον τίτλο «STAKEHOLDERS», στήλη 2 με τον τίτλο «MARKET TRENDS», στήλη 3 με τον τίτλο «MARKET ACCESS ACTIVITIES» και στήλη 4 με τον τίτλο «BUDGET». Στο περιεχόμενο των στηλών αυτών αναγράφεται στην πέμπτη σειρά από το τέλος, στη στήλη 1 «Ministries», στη στήλη 2 «Reimbursement List», στη στήλη 3 «MoF Projects (Πλασκοβίτης – Βενιζέλος)» και στη στήλη 4 ο αριθμός «20».
  2. Από το παραπάνω φυλλάδιο – την αυθεντικότητα και ακρίβεια του οποίου βεβαιώνει μόνο ο ανώνυμος μάρτυρας – ο ίδιος «συνάγει» το συμπέρασμα ότι τα ποσά τα αναγραφόμενα στη στήλη 4 συνιστούσαν μελλοντικά «δώρα» προς τους αναφερόμενους εκπροσώπους τεσσάρων υπουργείων, δηλαδή συνολικό ποσό κατά τη λογική αυτή 80.000 ευρώ!! Για δε την ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών, τον Γενικό Γραμματέα που μάλιστα προτάσσεται και τον Υπουργό συνολικά 20.000 ευρώ! Επαναλαμβάνει στο τέλος ο ανώνυμος μάρτυρας αυτό που είχε ήδη πει στην αρχή της σχετικής παραγράφου ότι διατέθηκε συνολικά ποσό 500.000 ευρώ, «εκ των οποίων τα 300.000 ευρώ ξεπλύθηκαν μέσω διαφημιστικών εταιρειών». Ο Υπουργός Οικονομικών και Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης και ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου είχαν αποτιμηθεί κατά τη λογική του ανώνυμου μάρτυρα από κοινού με το ποσό των 20.000! Χωρίς φυσικά καμία απολύτως αναφορά σε συγκεκριμένες πράξεις, χρόνους, σκοπούς. Χωρίς καμία σύνδεση με διοικητικές ή άλλες ενέργειες εκ μέρους κρατικών λειτουργών. Απλή μνεία του ονόματος του Γενικού Γραμματέα και λανθασμένου ονόματος Υπουργού Οικονομικών, σε φυλλάδιο μιας εταιρείας.
  3. Κατά κακή τύχη του ανώνυμου μάρτυρα και των διαφόρων συνεργών του, το φυλλάδιο αυτό φέρει ημερομηνία May 2012 (Μάιος 2012). Τον Μάιο του 2012 όμως δεν ήμουν Υπουργός Οικονομικών, θέση από την οποία αποχώρησα στις 21.3.2012, μετά την εκλογή μου ως Προέδρου του ΠΑΣΟΚ και ενόψει εκλογών. Περιττεύει επίσης να σημειώσω ότι το Υπουργείο Οικονομικών δεν είχε, ούτως ή άλλως, κάποια αρμοδιότητα (και μάλιστα σε επίπεδο Υπουργού και Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου) κρίσιμη για τους στόχους της Νοβάρτις. Επίταση του δόλου του ανώνυμου μάρτυρα συνιστά το γεγονός ότι ενώ το φυλλάδιο που επικαλείται ο ανώνυμος μάρτυρας και περιέχεται στη διαβιβασθείσα δικογραφία είναι του Μαΐου 2012, αυτός στην κατάθεσή του αναφέρεται σε σχεδιασμό που έγινε το Μάρτιο 2012. Τις ημέρες δηλαδή που, υπό συνθήκες οικονομικού πολέμου, οργανώναμε στο Υπουργείο Οικονομικών την τελική φάση του κουρέματος και της αναδιάρθρωσης του χρέους και αφαιρούσαμε από τις φαρμακευτικές εταιρείες 2 δισ. 220 εκατ. ευρώ, τις ημέρες κατά τις οποίες το μείζον ζήτημα όλων των φαρμακευτικών εταιρειών και των εταιρειών ειδών υγείας και των συλλογικών τους φορέων ήταν να αποφύγουν ή έστω να περιορίσουν την τεράστια αυτή ζημιά τους, ο εκπρόσωπος μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες και πρόεδρος του συνδέσμου των εταιρειών αυτών σχεδίαζε προωθητικές ενέργειες ύψους 20 χιλιάδων ευρώ σε σχέση με το Υπουργείο Οικονομικών για τα θέματα του φυλλαδίου! Το βέβαιο πάντως είναι ότι ποτέ στη δημόσια διαδρομή μου δεν συνάντησα ούτε τυχαία τον κ. Φρουζή ή άλλο εκπρόσωπο της εταιρείας του. Πόσο μάλλον την περίοδο της άνοιξης του 2012 με τις τότε επικρατούσες συνθήκες για τον Υπουργό των Οικονομικών που έδινε τη μάχη της επιβίωσης του τόπου. Έλεος και ντροπή. Ο ανώνυμος ψευδομάρτυρας αναφέρεται στον Αντιπρόεδρο και Υπουργό Οικονομικών και Εξωτερικών (από το 2012 και κυβερνητικό εταίρο) των κυβερνήσεων που παρέλαβαν αυξημένη κατά 160% σε σχέση με το 2004 τη δημόσια φαρμακευτική δαπάνη και όχι μόνο την επανέφεραν αλλά την μείωσαν ακόμη περισσότερο. Χωρίς να υπολογίζεται το όφελος του Δημοσίου λόγω του κουρέματος των ομολόγων που κατείχαν φαρμακευτικές εταιρείες.
  4. Ο ανώνυμος μάρτυρας όμως δεν αρκείται σε όσα είπε στις 15 Ιανουαρίου 2018. Στην έκθεση εξέτασης της 18ης Ιανουαρίου 2018 αναφέρεται στον πρώην βουλευτή, γιατρό Δημήτρη Λιντζέρη που ήταν στην τελευταία φάση της κυβέρνησης ΝΔ – ΠΑΣΟΚ ( Νοέμβριος 2013- Δεκέμβριος 2014) πρόεδρος του ΕΟΦ. Επιπλέον όμως των αναφορών στον κ. Λιντζέρη, που θα προβεί προφανώς στις νομικά δέουσες ενέργειες για την υπεράσπιση της τιμής και υπόληψής του, ο ανώνυμος μάρτυρας αναφέρεται σε εμένα, επικαλούμενος ως μόνη του πηγή («εξ ακοής») τον καταγγελλόμενο από αυτόν κ. Φρουζή ο οποίος φέρεται να έχει σχολιάσει προς τον μάρτυρα ότι εγώ διόρισα τον Δ. Λιντζέρη Πρόεδρο του ΕΟΦ όχι ως πρώην βουλευτή του ΠΑΣΟΚ και γιατρό, αλλά ως «έμπιστό» μου, ενώ «στην αγορά κυκλοφορεί ότι είναι ο «ταμίας» μου στο χώρο της υγείας». Όταν δε ο μάρτυρας αναφέρει ότι «ο Φρουζής ανέφερε» ότι εγώ διόρισα τον κ. Λιντζέρη ως πρόεδρο του ΕΟΦ προφανώς γνωρίζει ότι η διοίκηση του ΕΟΦ διορίζεται από τον Υπουργό Υγείας που εποπτεύει του οργανισμού.
  5. Η μόνη λοιπόν «πηγή» που αναφέρει ο ανώνυμος μάρτυρας είναι ο τότε αντιπρόεδρος της εταιρείας Νοβάρτις Ελλάς Κ. Φρουζής. Αυτός σε όλες τις συνεντεύξεις του μετά τη διαβίβαση της δικογραφίας στη Βουλή και την έκρηξη δημοσιότητας για το πρόσωπό του (βλ. ως συνημμένο έγγραφο 7 συνέντευξή του στο δημοσιογράφο Τ. Τέλλογλου στην Καθημερινή της Κυριακής 11.2.2018), αναφέρει με ιδιαίτερη έμφαση ότι δε συνάντησε ποτέ και άρα κατά μείζονα λίγο δεν είχε καμία σχέση ή επαφή με δύο από τα αναφερόμενα στις καταθέσεις των ανώνυμων μαρτύρων πολιτικά πρόσωπα, εμένα και τον κ. Αβραμόπουλο.
  6. Το κυριότερο όμως είναι ότι ο ανώνυμος μάρτυρας παρότι εμφανίζεται ως παντογνώστης για τα φαρμακευτικά θέματα, αποκρύπτει κατά την κατάθεσή του ότι οι φαρμακευτικές εταιρείες, μεταξύ αυτών βεβαίως και η Νοβάρτις, εάν είχαν έναν πολιτικό που θεωρούσαν εχθρικό, αυτός ήμουν εγώ, καθώς με το «κούρεμα» του δημοσίου χρέους (PSI) που οργάνωσα ως Υπουργός Οικονομικών και ολοκληρώθηκε λίγο πριν την αποχώρησή μου από το Υπουργείο Οικονομικών το Μάρτιο του 2012, δηλαδή κατά τον κρίσιμο χρόνο, από τα ομόλογα του ελληνικού δημοσίου ονομαστικής αξίας 4 δισ. 860 εκατ. που είχαν λάβει οι φαρμακευτικές εταιρείες σε εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου προς αυτές, περικόπηκαν (κουρεύτηκαν) ποσά συνολικού ύψους 2 δισ. 250 εκατομ. ευρώ. Δηλαδή συνολικά ποσά που ισούνται με μία ετήσια δημόσια φαρμακευτική δαπάνη με δεδομένα 2014. Δεν «θυμάται» ο ανώνυμος μάρτυρας ότι με τις ενέργειές μου αυτές όλες οι φαρμακευτικές εταιρείες, περιλαμβανομένης της Νοβάρτις, υπέστησαν μεγάλη ζημιά ( περικοπή κατά 53,5% ), με αντίστοιχο όφελος του Ελληνικού Δημοσίου ύψους 2,3 δισ. ευρώ που σε παρούσα αξία υπερβαίνει τα 4 δισ. (ενδεικτικά δημοσιεύματα συνημμένα ως δέσμη εγγράφων 8). Μετά μάλιστα το κούρεμα των ομολόγων τους οι φαρμακευτικές εταιρείες αποδύθηκαν σε σκληρό δικαστικό αγώνα κατά των σχετικών διοικητικών πράξεων του Υπουργείου Οικονομικών και των νομοθετικών ρυθμίσεων που εισηγήθηκα, ενώπιον του ΣτΕ που απέρριψε τις πρόσφυγές τους με σειρά αποφάσεων των ετών 2014-15 ( 3009/2014, 4812/2014, 4991/2014, 3471-3474/2015, 237-239/2015 κοκ). Η αντιδικία ήταν συνεπώς ανοικτή μέχρι το 2015. Στη συνέχεια δε ορισμένες από τις εταιρείες προσέφυγαν ενώπιον του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου που απέρριψε δέσμη σχετικών προσφυγών με την απόφαση Kyrkos c. Grece που δημοσιεύθηκε στις 8.2.2018, μόλις πριν λίγες ημέρες (συνημμένο έγγραφο 9). Ο τελευταίος συνεπώς άνθρωπος με τον οποίο θα είχαν οποιαδήποτε επαφή εταιρείες όπως η Νοβάρτις ήμουν εγώ.
  7. Περιττεύει να σημειώσω ότι η σχέση του κ. Λιντζέρη με εμένα ως Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης και πρόεδρο του κόμματος του ήταν και είναι βεβαίως φιλική καθώς συνυπήρξαμε επί χρόνια στην ίδια ΚΟ στη Βουλή. Στο χώρο όμως του Υπουργείου Υγείας, υπήρχαν συνεχώς από το φθινόπωρο του 2009 γενικοί γραμματείς και αρκετά άλλα πολιτικά στελέχη συνδεόμενα με τον κόμμα του οποίου ήμουν αρχηγός και με την κυβέρνηση της οποίας ήμουν εταίρος και αντιπρόεδρος. Ο κ. Λιντζέρης διετέλεσε πρόεδρος του ΕΟΦ μόνο για 13 μήνες σε όλη αυτή τη μακρά περίοδο είτε θεωρηθεί ως αφετηρία της ο Οκτώβριος 2009 είτε ο Ιούνιος 2012. Δεν επιδίωξε να καταλάβει ούτε αυτή ούτε άλλη θέση, αλλά επιστρατεύθηκε από τον Υπουργό Υγείας παρότι προτεραιότητά του ήταν το ιατρικό του επάγγελμα και η πολιτική του δραστηριότητα στην περιφέρεια του της Β´ Πειραιά ενόψει πιθανών εκλογών λόγω αδυναμίας εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας. Διαδέχθηκε, όπως σημειώθηκε, τον καθηγητή Γιάννη Τούντα ο οποίος παρακλήθηκε πιεστικά να παραμείνει στη θέση του, αλλά ήθελε να αφοσιωθεί στα πανεπιστημιακά του καθήκοντα. Από δε τον Ιούνιο 2014 μέχρι τον Ιανουάριο 2015 αναπληρωτής Υπουργός Υγείας ήταν ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Λ. Γρηγοράκος. Οι πάντες, υπουργοί και στελέχη, σε όλο το φάσμα και σε όλα τα επίπεδα του ευρύτερου κυβερνητικού μηχανισμού, τόσο οι προερχόμενοι από τη ΝΔ, όσο και οι προερχόμενοι από το ΠΑΣΟΚ ή οι έχοντες επιλεγεί ανεξαρτήτως κομματικής ένταξης, γνώριζαν ότι η μόνη οδηγία που είχαν από εμένα ως κυβερνητικό εταίρο και Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης ήταν η τήρηση της νομιμότητας και η προστασία του δημοσίου συμφέροντος.
  8. Όπως εκτίθεται αναλυτικότερα παρακάτω (υπό Ε.4 ), είναι αξιοσημείωτο ότι στα έγγραφα των αμερικανικών αρχών που περιλαμβάνονται στη δικογραφία, ένα για πρόσωπα με υπουργική ιδιότητα κατά το άρθρο 86 Συντ. και ένα για αλλά πρόσωπα, δεν αναφέρεται καν το δικό μου όνομα (στο πρώτο έγγραφο), αλλά ούτε του κ. Λιντζέρη (στο δεύτερο έγγραφο).

Δ. Ποινικά αδικήματα που τελέσθηκαν εις βάρος μου έως του σημείου αυτού.

  1. Τα δυο αποσπάσματα από τις εκθέσεις εξέτασης του ανώνυμου μάρτυρα στις 15 και 18 Ιανουαρίου 2018, που παρέθεσα, συνιστούν το σώμα σειράς εγκλημάτων που διώκονται και τιμωρούνται κατά τον Ποινικό Κώδικα. Το πρώτο κρίσιμο απόσπασμα, στο οποίο ο ανώνυμος μάρτυρας αναφέρεται στο εταιρικό φυλλάδιο του Μαΐου 2012 που υποτίθεται ότι αφορά σχεδιασμό παρέμβασης της Νοβάρτις, μεταξύ άλλων, και στο Υπουργείο Οικονομικών, δίπλα στον τίτλο του οποίου σημειώνονται τα ονόματα του τότε Γενικού Γραμματέα Ηλία Πλασκοβίτη και το δικό μου προφανώς ως υπουργού ( όπως αντιστοίχως της κας Δρέττα και του κ. Κουτρουμάνη στο αμέσως πριν μνημονευόμενο Υπουργείο Εργασίας), με προϋπολογισμό μελλοντικών προωθητικών ενεργειών το ποσό των 20 χιλιάδων ευρώ, είναι – όπως ήδη σημειώθηκε – αυταπόδεικτα έωλο και προδήλως ανακριβές για τον απλούστατο λόγο ότι τον Μάιο του 2012 δεν είχα την ιδιότητα του Υπουργού Οικονομικών! Πέραν του ότι το σημειούμενο στο φυλλάδιο ζήτημα (reimbursement list ) δεν ανήκε στην αρμοδιότητα του Υπουργού Οικονομικών και του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου. Περιττεύει να επαναλάβω ότι οποιαδήποτε συσχέτιση του ονόματός μου με τη Νοβάρτις ή οποιαδήποτε άλλη φαρμακευτική εταιρεία, ιδίως την περίοδο εκείνη είναι κατά τα στοιχεία της κοινής πείρας αστεία, λόγω του μέγιστου για τις φαρμακευτικές εταιρείες ζητήματος του κουρέματος (PSI) των ομολόγων ελληνικού δημοσίου που κατείχαν, με δικές μου ενέργειες. Ζήτημα στο οποίο ήδη αναφέρθηκα. Ο ανώνυμος μάρτυρας καταθέτει συνεπώς ενόρκως «γεγονός» που είναι κραυγαλέα ψευδές και ως εκ της περιγραφής του γελοίο ( ότι το Μάιο του 2012 η Νοβάρτις είχε σχεδιασμό να με δωροδοκήσει ως Υπουργό Οικονομικών από κοινού με τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Οικονομικών με το ποσό των είκοσι χιλιάδων ευρώ για την προώθηση των στόχων της που δεν προσδιορίζονται, πλην της αναφοράς στον τίτλο «reimbursement list»). Επιπλέον ο ανώνυμος μάρτυρας έχει πλήρη δόλο, δηλαδή γνώση του ότι το γεγονός που καταθέτει είναι απολύτως ψευδές, διότι η μεν αποχώρησή μου από τη θέση του Υπουργού Οικονομικών στις 21 Μαρτίου 2012 ήταν παγκοίνως γνωστή, οι δε οξύτατες διαμαρτυρίες των φαρμακευτικών εταιρειών για το PSI και οι προσφυγές τους κατά των σχετικών διοικητικών πράξεων και νομοθετικών ρυθμίσεων μου γνωστές στους 10 παροικούντες τον χώρο των φαρμακευτικών εταιρειών στον οποίο φέρεται να ανήκει ο μάρτυρας. Η κατάθεση του παραπάνω ψεύδους γεγονότος συνιστά και προβολή ψευδούς ισχυρισμού που βλάπτει βαρύτατα την τιμή και την υπόληψή μου που τελέστηκε με πλήρη δόλο, δηλαδή ο ανώνυμος μάρτυρας είχε γνώση του απολύτου ψεύδους του ισχυρισμού του – που αντικειμενικώς προσβάλει την τιμή και την υπόληψή μου – για τους λόγους που σημειώθηκαν μόλις προηγουμένως και επιπλέον σκοπό προσβολής της τιμής και υπόληψής μου όχι μόνο ενώπιον των εισαγγελικών αρχών, αλλά ενώπιον της Βουλής και της κοινής γνώμης καθώς γνώριζε τη δικονομική οδό και τις επικοινωνιακές επιπτώσεις της κατάθεσής του με την αναπαραγωγή της από τα ΜΜΕ. Το δεύτερο απόσπασμα στο οποίο ο ανώνυμος μάρτυρας επικαλείται ως μόνη πηγή του δήθεν σχόλια Φρουζή που με τη σειρά του παρουσιάζεται από τον μάρτυρα να αναφέρεται σε «λόγια» της «αγοράς», δηλαδή σε λόγια του αέρα, συνιστά σχολικό παράδειγμα ψευδομαρτυρίας και συκοφαντικής δυσφήμησης με δυο αλλεπάλληλα φίλτρα προστασίας. Ο μάρτυρας προσπαθεί να δημιουργήσει την εντύπωση ότι αναφέρει κάποιο «γεγονός» χωρίς όμως να αναφέρεται πραγματικά σε κάποιο γεγονός. Επικαλείται εξ ακοής «μαρτυρία» με μόνη πηγή του το πρόσωπο (Φρουζής) που ο ίδιος ο μάρτυρας υποδεικνύει ως οργανωτή και αυτουργό σωρείας εγκληματικών πράξεων και περαιτέρω αναφέρει ως πηγή της πηγής του «λόγια της αγοράς». Υπαινίσσεται με χυδαία αοριστία πράξεις δωροδοκίας του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης χωρίς να προσδιορίζει ούτε κατ´ένδειξη κάποιο περιστατικό και πολύ περισσότερο χωρίς να υπαινίσσεται καν τι θα μπορούσε να προσδοκά η Νοβάρτις από τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης με τον οποίο όλες οι φαρμακευτικές εταιρείες ήσαν – όπως τονίστηκε- σε ουσιαστική αντιδικία ενώπιον του ΣτΕ για το «κούρεμα» ποσών ύψους 2,3 δις ευρώ από τα χαρτοφυλάκια τους λόγω PSI ( βλ. αναλυτικά παραπάνω, υπό Γ 6) και ο οποίος ήταν από το 2009 έως το 2015 βασικό πρόσωπα του πολιτικού σχεδιασμού των διαδοχικών κυβερνήσεων για τη μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης. Ο ανώνυμος μάρτυρας καταθέτει συνεπώς ενόρκως «γεγονός» όχι μόνο ψευδές αλλά και περιγραφικώς μη υφιστάμενο, έχοντας γνώση του ψεύδους που επινοεί και άρα του ψευδούς χαρακτήρα του δήθεν γεγονότος και με σκοπό βλάβης μου.

Το παραπάνω δε σημείο της κατάθεσής του συνιστά ισχυρισμό ψευδή και συκοφαντικό, που διατυπώνεται από τον ανώνυμο μάρτυρα εν γνώσει της αναλήθειάς του – και της προσβολής της τιμής και της υπόληψή μου που εξ αντικειμένου προκαλείται- και επιπλέον προέβαλε τον ισχυρισμό αυτό με σκοπό να βλάψει την τιμή και την υπόληψή μου, όχι μόνο ενώπιον των εισαγγελικών αρχών αλλά ενώπιον της Βουλής και της κοινής γνώμης καθώς γνώριζε τη δικονομική διαδρομή και τις επικοινωνιακές επιπτώσεις της κατάθεσης του με την αναπαραγωγή της από τα ΜΜΕ. Αυτά όμως τα αποσπάσματα της κατάθεσης του ανώνυμου και άρα μειωμένης αποδεικτικής αξίας μάρτυρα, ένα αναφερόμενο σε δήθεν γεγονός αυταποδείκτως ψευδές και ένα αναφερόμενο σε ψευδογεγονός, εκλήφθηκαν από τους εισαγγελείς ως λεχθέντα με μαρτυρική βεβαιότητα που οδήγησε στη διαβίβαση της κατάθεσης του μάρτυρα στη Βουλή. Τα όσα κατέθεσε συνεπώς ο ανώνυμος μάρτυρας για εμένα συνιστούν ψευδορκία μάρτυρα και βαριά συκοφαντική δυσφήμηση. Έχουν άρα τελεσθεί σε βάρος μου τα ποινικά αδικήματα τα προβλεπόμενα και τιμωρούμενα κατά τα άρθρα 224 και 363 Π.Κ. και όσα άλλα πρόκειται να διαπιστωθούν από την προδικασία.

  1. Τα εγκλήματα όμως αυτά διαπράχθηκαν από τον ανώνυμο μάρτυρα υπό άκρως περίεργες περιστάσεις από τις οποίες προκύπτει η ύπαρξη ηθικών αυτουργών και άλλων συνεργών ή αυτουργών και συναυτουργών άλλων αδίκων πράξεων (άρθρα 45 και 46 ΠΚ). Όλοι δε αυτοί προετοίμασαν και συντόνισαν τις ενέργειές τους (άρθρο 187 παρ.5 ΠΚ), προκειμένου να με εκθέσουν σε ποινική δίωξη, παρότι γνώριζαν ότι είμαι αθώος και παντελώς άσχετος με την υπόθεση ( άρθρο 239 ΠΚ ). Ειδικότερα :

Ε. Ζητήματα δικονομικών χειρισμών κατά την εξέταση του ανώνυμου μάρτυρα.

  1. Ο ανώνυμος μάρτυρας εμφανίζεται και καταθέτει τον Ιανουάριο και στις αρχές Φεβρουαρίου 2018, σε επτά διαφορετικές, όχι συνεχείς, ημέρες, σε πολύωρες καταθέσεις που αποτυπώνονται σε κείμενα αναλογικά πολύ μικρής έκτασης στις αντίστοιχες έκθεσης εξέτασης. Στις εκθέσεις, ενώ το κείμενο δεν διακόπτεται με ερωτήσεις, δεν γίνεται μνεία ότι αυτό υπαγορεύτηκε από τον μάρτυρα κατά το άρθρο 226 ΚΠΔ. Ο ανώνυμος μάρτυρας αναφέρεται στο όνομά μου, ενώπιον της Εισαγγελέως Διαφθοράς και των δυο επίκουρων εισαγγελέων, στις 15.1.2018, ημέρα Παρασκευή σε μια κατάθεση που βεβαιώνεται στο σχετικό δικαστικό υπόμνημα (έκθεση εξέτασης) ότι έχει ληφθεί από ώρα 12.00 έως ώρα 16.00, δηλαδή επί τέσσερις συνεχόμενες ώρες που απέδωσαν συνεχές κείμενο 4,5 σελίδων και μνεία του ονόματός μου γίνεται στην τελευταία φράση. Ως πηγή του επικαλείται – όπως σημειώθηκε – φυλλάδιο της εταιρείας Νοβάρτις στα αγγλικά που περιλήφθηκε στη δικογραφία και φέρει ευκρινώς στο εξώφυλλο του ημερομηνία May 2012 (Μάιος 2012). Οι εισαγγελείς ενώπιον των οποίων δίδεται η κατάθεση γνωρίζουν, όπως προκύπτει από το διαβιβαστικό έγγραφο της Εισαγγελέως Διαφθοράς ότι τον Μάιο 2012 δεν είμαι Υπουργός Οικονομικών και άρα μεθοδεύεται εκ των υστέρων σύνδεση του ονόματός μου. Δεν υποβάλουν όμως την απολύτως αναγκαία αυτή ερώτηση (άρθρο 224 ΚΠΔ) ούτε διαβιβάζουν αμελλητί την κατάθεση στη Βουλή με το δικονομικό επιχείρημα ότι δεν μπορούσαν να υποβάλουν καν ερώτηση για πρώην υπουργό. Σε άλλες περιπτώσεις υποβάλλουν άλλωστε ερωτήσεις στους ανώνυμους μάρτυρες για αναφερόμενους πρώην πρωθυπουργούς και υπουργούς. Στην επόμενη φάση της διακοπείσας εξέτασης, στις 17.1.2018, δεν δίδεται καμία συνέχεια από τον ανώνυμο μάρτυρα. Στη μεθεπόμενη φάση, στις 18.1.2018 ο ανώνυμος μάρτυρας, όπως βεβαιώνεται στο σχετικό δικαστικό υπόμνημα, καταθέτει από ώρα 12.30 έως ώρα 15.40, δηλαδή επί τρεις συνεχόμενες ώρες και δέκα λεπτά και η κατάθεσή του αποδίδει ενιαίο κείμενο 1,5 σελίδας. Στο τέλος και πάλι της κατάθεσης αυτής γίνεται αναφορά στο όνομά μου. Οι αναφορές στο όνομα του κ. Κουτρουμάνη και το δικό μου είναι οι συντομότερες που κάνει ο ανώνυμος μάρτυρας. Είναι δε αξιοσημείωτο ότι οι δυο εκθέσεις, αυτή της 15.1.2028 και αυτή της 18.1.2018 έχουν καταγραφεί με διαφορετική γραμματοσειρά και τυπολογία.
  2. Η κατάθεση αυτή του ανώνυμου μάρτυρα δεν διαβιβάστηκε στη Βουλή αμελλητί στις 15 ή έστω στις 18 Ιανουαρίου 2018 και άνευ σχολίων, πορισμάτων και χαρακτηρισμών κατά το άρθρο 86 παρ. 1 και 2 του Συντάγματος και το άρθρο 4 παρ. 4 του ν. 3126/2003, αλλά, όπως προανέφερα, πολύ αργότερα, στις 5.2.2018, συνοδευόμενη από οιονεί πορισματική αναφορά με ποινικούς χαρακτηρισμούς πράξεων που υποτίθεται ότι «καταγγέλλομαι» – κατά τη διατύπωση του εισαγγελικού διαβιβαστικού εγγράφου – από μόνη την παραπάνω μαρτυρία του ανώνυμου μάρτυρα, ότι έχω τελέσει ( βλ. συνημμένο έγγραφο 1). Αναφέρονται στο διαβιβαστικό έγγραφο ως πράξεις α) η δωροληψία πολιτικού προσώπου β) η παθητική δωροδοκία και γ) η απιστία σχετικά με την υπηρεσία σε βαθμό κακουργήματος με τις επιβαρυντικές περιστάσεις του ν. 1608/1950, χωρίς να έχει καταγγελθεί από τον μάρτυρα καμία συγκεκριμένη πράξη σε ό,τι με αφορά. Ποιο ενδεχόμενο «δώρο», πότε, πώς, από ποιον και προς ποιο σκοπό; Ποια πράξη ενδεχόμενης απιστίας σε βάρος του Δημοσίου;
  3. Επιπλέον, ενώ περιλαμβάνεται στη διαβιβασθείσα δικογραφία το 426/2017 βούλευμα του Συμβουλίου Εφετών Αθηνών (συνημμένο έγγραφο 10) από το οποίο προκύπτει ότι στις 23.1.2017, έναν ολόκληρο χρόνο πριν την κατάθεση του ανώνυμου μάρτυρα, διενεργήθηκε κατ´ οίκον έρευνα στην οικία της συζύγου του Δ. Λιντζέρη και του ίδιου και κατασχέθηκε μόνο ένα tablet για το οποίο διατάχθηκε η άρση του απορρήτου της επικοινωνίας, στη δικογραφία δεν περιλαμβάνεται ούτε η έκθεση κατ´ οικον έρευνας, ούτε η τεχνική έκθεση του ελέγχου του tablet. Μπορεί συνεπώς να συναχθεί το συμπέρασμα ότι δεν υπήρξε κάποιο εύρημα, τα σχετικά όμως δεδομένα δεν τέθηκαν υπόψη της Βουλής δια της δικογραφίας που διαβιβάστηκε στις 5.2.2018. Τα στοιχεία όμως αυτά είναι κρίσιμα για τον έλεγχο της αξιοπιστίας της ούτως ή άλλως έωλης κατάθεσης του ανώνυμου μάρτυρα που ψευδορκεί και συκοφαντεί εμφανιζόμενος να καταθέτει μετά βεβαιότητος αυτό που δήθεν άκουσε από τον Φρουζή, ο οποίος, κατά τον ανώνυμο μάρτυρα, μετέφερε απλώς δήθεν φήμες της «αγοράς».
  4. Επιπλέον, όπως ανέφερα στην από 9.2.2018 επιστολή μου προς τον Πρόεδρο της Βουλής (συνημμένο έγγραφο 11), η Εισαγγελέας Διαφθοράς στη δικογραφία που διαβίβασε στη Βουλή δεν περιέλαβε: α) Τις εισαγγελικές διατάξεις για την υπαγωγή των ανώνυμων μαρτύρων στο άρθρο 9 παρ. 2 του ν. 2928/2001 β) Τα δικά της έγγραφα προς τις αρχές των ΗΠΑ επί των οποίων απάντησαν οι αρχές των ΗΠΑ με δύο δικά τους έγγραφα η χρήση των οποίων ρητά απαγορεύεται σε ποινική διαδικασία. Στο από 23.1.2018 έγγραφο ΝΚ-2057320 serial 152 (οι δυο αρχικές σελίδες με τα αναφερόμενα ονόματα ως συνημμένο έγγραφο 12), από το οποίο προκύπτει ότι ζητήθηκαν πληροφορίες για πολιτικά πρόσωπα, δεν περιλαμβάνεται και το όνομά μου. Στο δε από 13.12.2017 έγγραφο ΝΚ-2057320 serial 142 (οι αρχικές δυο σελίδες με τα αναφερόμενα ονόματα ως συνημμένο έγγραφο 13), που αναφέρεται σε μη πολιτικά πρόσωπα, δεν περιλαμβάνεται το όνομα του Δημ. Λιντζέρη. Σε δημοσίευμα μάλιστα της δημοσιογράφου Ιωάννας Μάνδρου στην Καθημερινή της Κυριακής 11.2.2018 (συνημμένο έγγραφο 14) αναφέρεται ότι σε προγενέστερο και μη περιληφθέν στη δικογραφία έγγραφο των αρχών των ΗΠΑ δίδεται απάντηση και πληροφορίες που ζητήθηκαν για τον Δημ. Λιντζέρη. Όμως επειδή μετά την διεξαχθείσα έρευνα δεν προέκυψε τίποτα, το όνομά του δεν περιλήφθηκε στο τελικό έγγραφο που υπάρχει στη δικογραφία.
  5. Με τον τρόπο όμως αυτό η συκοφαντική δυσφήμηση και η ψευδορκία που τέλεσε σε βάρος μου ο ανώνυμος μάρτυρας, μετατρέπονται σε όχημα που με εξέθεσε σε δίωξη, ενώ είμαι αθώος, με τη διαβίβαση της κατάθεσης στη Βουλή με εισαγγελικό έγγραφο που περιλαμβάνει χαρακτηρισμούς ποινικών αδικημάτων και την υποβολή σχετικής πρότασης εκ μέρους των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ που υιοθέτησαν συλλήβδην όχι μόνο τα σχετικά αποσπάσματα της κατάθεσης του ανώνυμου μάρτυρα, αλλά κυρίως τους ποινικούς χαρακτηρισμούς δήθεν πράξεων μου που περιελήφθησαν στο διαβιβαστικό έγγραφο της Εισαγγελέως Εγκλημάτων Διαφθοράς Αθηνών.

ΣΤ. Το δικονομικό καθεστώς του ανώνυμου μάρτυρα

  1. Ο ανώνυμος μάρτυρας έχει περιβληθεί με το καθεστώς που του επέτρεψε να καταθέσει χωρίς αναφορά του ονόματος, του τόπου γέννησης, κατοικίας και εργασίας, του επαγγέλματος και της ηλικίας του, δυνάμει της 1/2018 διάταξης του Εισαγγελέα Πρωτοδικών σύμφωνα με το άρθρο 9 παρ. 2 ν. 2829/2001, όπως ισχύει. Αυτό – όπως σημειώθηκε – μνημονεύεται και βεβαιώνεται στο προοίμιο των εκθέσεων εξέτασης ( βλ. συνημμένα έγγραφα 4 και 5) .
  2. Από το συνδυασμό των παραγράφων 2 και 7 του άρθρου 9 του ν. 2928/2001, όπως ισχύει, και του άρθρου 45 Β ΚΠΔ, η υπαγωγή σε καθεστώς προστασίας μάρτυρα, εφόσον πρόκειται για υπόθεση που έχει υπαχθεί στην αρμοδιότητα του Εισαγγελέα Εγκλημάτων Διαφθοράς προϋποθέτει, σε κάθε περίπτωση (δηλαδή ακόμη και όταν εφαρμόζονται οι παράγραφοι 2 και 7 του άρθρου 9 ν.2829/2001 ) διάταξη του ίδιου του Εισαγγελέα Εγκλημάτων Διαφθοράς και εγκριτική πράξη του Αντεισαγγελέα του Α.Π. που εποπτεύει τον Εισαγγελέα Διαφθοράς. Συνεπώς δεν έχει χορηγηθεί νομίμως καθεστώς προστασίας στον ανώνυμο μάρτυρα.
  3. Ακόμη όμως και αν γίνει δεκτό ότι και εν προκειμένω το καθεστώς προστασίας με κατάθεση χωρίς μνεία του ονόματος, του τόπου γέννησης, κατοικίας, εργασίας, επαγγέλματος και της ηλικίας μπορεί να το χορηγήσει ο κατώτερος σε βαθμό της Εισαγγελέως Διαφθοράς, Εισαγγελέας Πρωτοδικών, ο ανώνυμος μάρτυρας δεν υπάγεται στη διάταξη του άρθρου 45 Β ΚΠΔ που αφορά μόνο τους μάρτυρες δημοσίου συμφέροντος. Δηλαδή, μάρτυρες που δεν έχουν συμμετοχή στις ερευνώμενες πράξεις και δεν έχουν ίδιον όφελος και για τους οποίους εκδίδεται διάταξη του Εισαγγελέα Διαφθοράς και εγκριτική πράξη του εποπτεύοντος αντιεισαγγελέα του Α.Π. Δεν έχει συνεπώς ο μάρτυρας τη δικονομική προστασία που παρέχει το άρθρο 45Β του ΚΠΔ, ούτε είναι μάρτυρας δημοσίου συμφέροντος. Σε κάθε περίπτωση, είναι μάρτυρας μειωμένης έως ανύπαρκτης αποδεικτικής αξίας κατά τα οριζόμενα στην παράγραφο 5 του άρθρου 9 ν. 2928/2001.
  4. Σε κάθε περίπτωση η ανωνυμία του μάρτυρα καθιστά αδύνατη την αξιολόγηση της αξιοπιστίας του έστω και στη φάση των αρχικών ενδείξεων, παρεμποδίζει την αντίκρουσή μου, δεν αντισταθμίζεται από μέτρα που προστατεύουν στη φάση αυτή τα δικονομικά μου δικαιώματα, παραβιάζει το άρθρο 6 και το άρθρο 7 της ΕΣΔΑ και αντιβαίνει στη σχετική νομολογία του ΕΔΔΑ (χαρακτηριστική η απόφαση Al-Khawaja and Tahery v. United Kingdom της 11.12.2011).
  5. Αν μάλιστα ο μάρτυρας ζήτησε να υπαχθεί σε καθεστώς προστασίας για να καταθέσει για πρόσωπα υπαγόμενα στην ποινική δικαιοδοσία της Βουλής, το σχετικό αίτημα έπρεπε να τεθεί ενώπιον της Βουλής και να κριθεί από αυτήν που ενεργεί ως ο εισαγγελέας, ο δε εισαγγελέας είχε υποχρέωση αμελλητί διαβίβασης στη Βουλή κατά το άρθρο 86 παρ. 3 Συντ. 6. Στα περιλαμβανόμενα στη δικογραφία που διαβιβάστηκε στη Βουλή έγγραφα (δικαστικά υπομνήματα) βεβαιώνεται ότι οι τρεις ανώνυμοι μάρτυρες εμφανίσθηκαν και άρχισαν να καταθέτουν – ό,τι και όπως κατέθεσαν – από το Νοέμβριο του 2017 και μετά απευθείας στην Εισαγγελέα Διαφθοράς και τους επίκουρους εισαγγελείς που πιθανώς ζήτησαν από τον Εισαγγελέα Πρωτοδικών να εκδώσει διατάξεις υπαγωγής των μαρτύρων στην παρ. 2 του άρθρου 9 του ν. 2928/2001. Είναι όμως αυτή η πραγματικότητα; Αξίζει να διερευνηθεί το ερώτημα ενόψει του γεγονότος ότι ο Πρωθυπουργός, Υπουργοί και φιλικά προς την κυβέρνηση ΜΜΕ προαναγγέλλουν σχεδόν ένα χρόνο πριν τη βεβαιούμενη εγγράφως πρώτη εμφάνιση των ανώνυμων μαρτύρων ενώπιον της Εισαγγελέως Διαφθοράς και των επίκουρων της εισαγγελέων.

Ζ. Η διαχείριση της υπόθεσης Νοβάρτις από την κυβέρνηση: Προφητική γνώση της μετέπειτα δικογραφίας και ωμή αντιποίηση εισαγγελικών αρμοδιοτήτων.

  1. Η υπόθεση Νοβάρτις διατυμπανίζεται από την κυβέρνηση τουλάχιστον εδώ και ένα χρόνο. Ο Πρωθυπουργός στην αγόρευσή του ενώπιον της Βουλής την 1.2.2017 (συνημμένο έγγραφο 15), ένα χρόνο πριν τις ανώνυμες καταθέσεις και τη διαβίβαση της δικογραφίας αναφέρεται εκτενώς στην υπόθεση Νοβάρτις. Τη συνδέει ευθέως με τα «παλαιά» πολιτικά κόμματα και τα κομματικά ταμεία, αναφέρεται με βεβαιότητα σε αποδεικτικά στοιχεία και αποκαλύπτει έτσι την ύπαρξη οργανωμένης προσπάθειας να εμφανιστεί «αποδεικτικό» υλικό. Όχι βεβαίως με σεβασμό στη δικαστική ανεξαρτησία και τη διάκριση ως εξουσιών, αλλά προκειμένου να υπηρετηθεί ο δεδηλωμένος πολιτικός στόχος της κατίσχυσης της πολιτικής αντίληψης που εκφράζει. Είναι χαρακτηριστικά τα ακόλουθα αποσπάσματα της ομιλίας του (σελίδες: 4603 και 4609 των Πρακτικών της Βουλής, συνεδρίαση ΞΣΤ’- 1 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2017) Σελ. 4603: «Και, βεβαίως, τώρα ανοίγει και μια άλλη υπόθεση, η «NOVARTIS», που θα δούμε και αυτή τι θα μας φέρει, όπως και τα θηριώδη εξοπλιστικά προγράμματα. Το τι μίζες έχουν μπει στα μαύρα ταμεία των κομμάτων που κυβερνούσαν σαράντα χρόνια τώρα τη χώρα -χρήματα του ελληνικού δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων-, είναι κάτι που μένει να το ψάξουμε όλοι για να το βρούμε. Και μας κουνάτε το δάχτυλο και λέτε «Η ΑΥΓΗ!». Έχετε το θράσος να έρχεστε εδώ και να μιλάτε για την «ΑΥΓΗ»! Δεν παίζεστε! Αδιανόητοι είστε πια!» Σελ. 4609: «Και δεν συνυπολογίζουμε όλα τα σκάνδαλα της «SIEMENS», της «NOVARTIS». Δεν τα υπολογίζουμε αυτά, αλλά τα θεσμικά λεφτά που παίρνατε από δάνεια –λεφτά που πληρώνουν σήμερα οι Έλληνες φορολογούμενοι στις τράπεζες- και τα λεφτά από τις κρατικές επιχορηγήσεις.» Αμέσως δε σπεύδει να διευκρινήσει ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ κ. Σπυρίδων Λάππας, που εκπροσωπεί το κόμμα του πολύ συχνά σε θέματα δικαιοσύνης, στη σελ. 4625 των πρακτικών της ίδιας συνεδρίασης της Βουλής (συνημμένο έγγραφο 15 Α) : «Να σας πω και κάτι άλλο; Κάποιος «κελαηδάει» τώρα από το κελί της φυλακής για τις αμαρτίες του «Ερρίκος Ντυνάν». Αύριο θα λαλήσει κάποιος άλλος για τα εγκλήματα της «NOVARTIS». Έτσι, λοιπόν, θα ξαναλαλήσει και εδώ για όλα όσα διαπιστώνουμε ως εγκλήματα. Τα εγκλήματα τα περιγράφουμε με ενάργεια, με αποφασιστικότητα και με αποδείξεις. Καμμία επιχειρηματολογία, κανένα επιχείρημα, καμμία συγκεκριμένη έρευνα, καμμία διαπίστωση δεν είναι αυθαίρετες, αλλά ακουμπά στο αντίστοιχο αποδεικτικό μέσο, είτε είναι απόδειξη, είτε είναι μαρτυρική κατάθεση, είτε είναι έγγραφο της αποδεικτικής διαδικασίας.»
  2. Στη γραμμή του Πρωθυπουργού, ο αναπληρωτής Υπουργός Υγείας, ένα χρόνο πριν, στις 8.1.2017 σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ που δημοσιεύθηκε και στο διαδικτυακό τόπο ( site) Documento (συνημμένο έγγραφο 16), αναφέρεται στην υπόθεση Νοβάρτις και μιλά για πολιτικές και ποινικές ευθύνες της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υγείας.
  3. Σειρά πρωτοσέλιδων δημοσιευμάτων της, στις 8.1.2017, στις 15.1.2017 και στις 12.3.2017 αφιερώνει στην υπόθεση Νοβάρτις η εφημερίδα Documento που επαίρεται για τις ιδιαίτερα φιλικές σχέσεις της με την κυβέρνηση. Ωσάν να διαθέτει προφητικό χάρισμα σε σχέση με ανώνυμες μαρτυρικές καταθέσεις που δόθηκαν ένα χρόνο αργότερα, έχει στις 8.1.2017 τον τίτλο «πρώην πρωθυπουργός στο Novartis – gate» (συνημμένο έγγραφο 17). Στις 15.1.2017 την πρώτη σελίδα καταλαμβάνει φωτογραφία του κ. Δ. Αβραμόπουλου με τον τίτλο «Novartis – gate. Η Ν.Δ μέγας χορηγός με 200 εκ.» (συνημμένο έγγραφο 18). Στις 12.3.2017 ο πρωτοσέλιδος τίτλος είναι «Novartis – gate. Ο τηλε-πλασιέ Αδωνης και ο κονφερασιέ Ευαγγελάτος. Βίντεο – αποκάλυψη» ( συνημμένο έγγραφο 19).
  4. Είναι ενδεικτικό ότι την ημέρα (5.2.2018) που η δικογραφία διαβιβάζεται από την Εισαγγελέα Διαφθοράς στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος και Υπουργός Επικρατείας Δ. Τζανακόπουλος, επισκέπτεται την Εισαγγελία του Α.Π. και δηλώνει επισήμως ότι αντικείμενο της επίσκεψής του ήταν η επικείμενη διαβίβαση της συγκεκριμένης δικογραφίας ( συνημμένο έγγραφο 20).
  5. Ο Υπουργός και ο αναπληρωτής Υπουργός Δικαιοσύνης εμφανίζονται να έχουν πλήρη εικόνα της δικογραφίας, ενημερώνουν τον Πρωθυπουργό και προβαίνουν σε δημόσια δήλωση επί της ουσίας (συνημμένη δέσμη εγγράφων 21). Ενώ ο Υπουργός είναι αρμόδιος (αν και είναι και αυτό νομικά ακριβές) απλώς για τη διαβίβαση της δικογραφίας στη Βουλή, ο δε αναπληρωτής Υπουργός παντελώς αναρμόδιος. Ο αναπληρωτής Υπουργός χαρακτήρισε την υπόθεση Νοβάρτις το μεγαλύτερο σκάνδαλο από συστάσεως ελληνικού κράτους και προέτρεψε όσους μιλούν για πολιτικές διώξεις να μη μιλούν γιατί εκτίθενται. Οι δηλώσεις αυτές παραβιάζουν ευθέως το τεκμήριο αθωότητας , την αρχή της δίκαιης δίκης (άρθρα 6 και 7 ΕΣΔΑ ) και τη σχετική νομολογία του ΕΔΔΑ ( βλ. ενδεικτικά Κώνστας κατά Ελλάδος ).
  6. Ο αναπληρωτής Υπουργός Υγείας επαίρεται σε τηλεοπτική του εμφάνιση (AΝΤ1, 7.2.2018) ότι γνωρίζει τους προστατευόμενους ανώνυμους μάρτυρες, ότι πρόκειται για πρόσωπα που βρέθηκαν με αδικαιολόγητο πλουτισμό σχετιζόμενο με τη Νοβάρτις και πιεζόμενα αποφάσισαν να συνεργαστούν. Εμφανίζεται συνεπώς να έχει άμεση σχέση με την ποινική προδικασία, την προσέλευση και προετοιμασία των μαρτύρων. Μη έχοντας ίσως επίγνωση των νομικών επιπτώσεων της παραδοχής του, αποκαλύπτει μια θεσμικά ζοφερή εικόνα ( συνημμένο έγγραφο 22).
  7. Ο πρώην Υπουργός Δικαιοσύνης, βουλευτής και πρώην Πρόεδρος της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων κ. Χαρ. Αθανασίου καταγγέλλει δημόσια στις 11.2.2018 (συνημμένο έγγραφο 23) ότι υπήρξε σωρεία τηλεφωνικών επαφών της Εισαγγελέως Διαφθοράς με τον Αναπληρωτή Υπουργό Δικαιοσύνης κατά το διάστημα των καταθέσεων των τριών ανώνυμων μαρτύρων (μεταξύ αυτών και ο αναφερθείς στο πρόσωπό μου), μεταξύ Νοεμβρίου 2017 και Φεβρουαρίου 2018.
  8. Δημοσίευμα της εφημερίδας «Φιλελεύθερος» της 7.2.2018 αναφέρεται σε επίσκεψη της Εισαγγελέως Διαφθοράς στο Μέγαρο Μαξίμου ( συνημμένο έγγραφο 24). Δεν είμαι σε θέση να ελέγξω την ακρίβεια των ανωτέρω, όμως συνθέτουν ένα θεσμικά βαρύ κλίμα και θέτουν υπό δοκιμασία τη διάκριση των εξουσιών και την ανεξαρτησία της δικαιοσύνης.
  9. Στην εφημερίδα Documento της Κυριακής 4.2.2018 που κυκλοφόρησε στις 3.2.2018 ( συνημμένο έγγραφο 25 ) περιλαμβάνονται στοιχεία της δικογραφίας που όχι απλώς διαβιβάστηκε την επομένη στη Βουλή, αλλά τα οποία ολοκληρώθηκαν με κατάθεση που δόθηκε στις 4.2.2018, δυο ημέρες μετά την πραγματική εκτύπωση της εφημερίδας.
  10. Είναι προφανές ότι, πέραν των άλλων ποινικών ζητημάτων, έχουν βάναυσα παραβιασθεί και το άρθρο 252 ΠΚ που προστατεύει τη μυστικότητα της ποινικής προδικασίας, αλλά και το άρθρο 22 παρ 4 και 6 ν. 2472/1997, όπως ισχύει, για την προστασία προσωπικών δεδομένων.

Η. Η αλλοίωση θεμελιωδών αρχών και θεσμών του πολιτεύματος.

  1. Με μόνο λοιπόν στοιχείο τις καταθέσεις τριών «προστατευόμενων» ανώνυμων μαρτύρων εκτίθενται σε δίωξη και καθίστανται κατηγορούμενοι για βαρύτατες πράξεις: – Ο Πρωθυπουργός και ο Αντιπρόεδρος της προηγούμενης Κυβέρνησης που ως αρχηγοί της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ αντίστοιχα, ήσαν οι κυβερνητικοί εταίροι της κυβέρνησης αυτής και διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη λειτουργία των κομμάτων τους και της αντιπολίτευσης συνολικά. – Ο υπηρεσιακός Πρωθυπουργός του Μαΐου – Ιουνίου 2012 και επίτιμος Πρόεδρος του ΣτΕ που εκδηλώνει διαρκές δημόσιο ενδιαφέρον για την ανεξαρτησία της δικαιοσύνης, παρεμβάσεις στην οποία καταγγέλλουν δημόσια ο νυν Πρόεδρος του ΣτΕ και δικαστικές ενώσεις. – Ο εν ενέργεια Διοικητής της ΤτΕ που κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την κατάσταση της οικονομίας μετά τη λήξη του τρίτου μνημονίου. – Ο εν ενέργεια Έλληνας Επίτροπος στην Ε.Ε. – Ο αντιπρόεδρος του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης. – Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του δεύτερου σε δύναμη βουλευτών κόμματος της αντιπολίτευσης. – Τρεις πρώην Υπουργοί
  2. Ο Πρωθυπουργός και μέλη της κυβέρνησης, σε συνεργασία με κρίσιμους κρίκους, σφετεριζόμενοι την ιδιότητα τους ως οργάνων του κράτους, χρησιμοποιώντάς την δηλαδή για σκοπούς διαφορετικούς από αυτούς που προβλέπονται στο Σύνταγμα και το νόμο, επιχειρούν να ασκήσουν αρμοδιότητες που ανήκουν μόνο στη δικαστική εξουσία, επιδιώκουν να καθοδηγήσουν, να υποκαταστήσουν ή να προκαταλάβουν τα αρμόδια εισαγγελικά και δικαστικά όργανα και κατά τον τρόπο αυτό να αλλοιώσουν θεμελιώδεις αρχές και θεσμούς του πολιτεύματος, δηλαδή τη διάκριση των εξουσιών και την ανεξαρτησία της δικαιοσύνης.

Θ. Οι πραγματικές διαστάσεις της υπόθεσης.

Από πλήθος δημοσιευμάτων στα διεθνή ΜΜΕ προκύπτει ότι εδώ και πολλά χρόνια οι πρακτικές του ομίλου Νοβάρτις τελούν υπό έλεγχο που αφορά παράνομες πράξεις σχετιζόμενες με το ιατρικό προσωπικό σε πολλές χώρες. Σε καμία όμως από τις χώρες αυτές δεν διαπιστώθηκε συμμετοχή πολιτικών προσώπων. Μόνο στη χώρα μας η υπόθεση Νοβάρτις επιχειρήθηκε να μετατραπεί από ιατροφαρμακευτικό σε πολιτικό σκάνδαλο, με επίμονες «προφητικές» προαναγγελίες για εμπλοκή σημαντικών πολιτικών προσώπων. Τέτοια πρόσωπα μνημονεύονται τελικά σε καταθέσεις που δίδονται από «ανώνυμους» μάρτυρες έναν ολόκληρο χρόνο αργότερα. Όλως δε συμπτωματικώς οι μάρτυρες εμφανίζονται και καταθέτουν μόλις η πολιτική συγκυρία καθίσταται ιδιαίτερα δύσκολη για την κυβέρνηση. Μεταξύ δε των πολιτικών προσώπων που στοχοποιούνται περιλαμβάνονται και πρόσωπα, όπως το δικό μου, προφανώς άσχετα με την υπόθεση. Τα εγκαλούμενα από εμένα εγκλήματα έχουν συνεπώς μια πρόσθετη διάσταση βάρβαρης προσβολής της προσωπικότητάς μου. Κάποιοι προφανώς δεν διδάσκονται από την εμπειρία τους. Το σημαντικότερο όμως είναι η βαθιά βλάβη των θεσμών που συντελείται μέσω των μεθοδεύσεων της υπόθεσης αυτής. Η προστασία της δημοκρατίας και του κράτους δικαίου είναι το πρώτιστο καθήκον, όλων μας.

Για τους λόγους συνεπώς αυτούς :

Μηνύω και εγκαλώ τον παραπάνω αναφερόμενο ανώνυμο μάρτυρα υπό την κωδική ονομασία ΜΑΞΙΜΟΣ ΣΑΡΑΦΗΣ ,

Μηνύω τους αυτουργούς και συνεργούς όλων των αναφερόμενων πράξεων και όσων προκύψουν από την προδικασία,

και ζήτω την ποινική τους δίωξη και τιμωρία.

Ζήτω, για τις ανάγκες της παρούσας μήνυσης και έγκλησής μου, να αρθεί το καθεστώς του άρθρου 9 παρ.2 ν.2928/2018 που παρασχέθηκε στον παραπάνω ανώνυμο μάρτυρα προκειμένου να καταστεί εφικτός ο έλεγχος της αξιοπιστίας του, η σχέση του με την Νοβάρτις, η οικονομική του κατάσταση και εν γένει τα κίνητρα και οι σκοποί του.

Δηλώνω ότι παρίσταμαι ως πολιτικώς ενάγων για ηθική βλάβη ύψους τριανταπέντε (35,00) ευρώ, επιφυλασσόμενος για την εισαγωγή περαιτέρω αξιώσεων μου ενώπιον των πολιτικών δικαστηρίων.

Πληρεξούσιο μου και αντίκλητο ορίζω τον δικηγόρο Αθηνών Διονύσιο Δημ. Πρωτοπαπά (ΑΜ 16505), κάτοικο Αθηνών, οδός Μασσαλίας, αριθμός 18.

Παρακαλώ να μου χορηγηθεί αντίγραφο της παρούσας.

Ο εγκαλών και μηνύων

Ευάγγελος Βενιζέλος