Ο πρώην πρόεδρος της Εσθονίας Τόμας Χέντρικ Ιλβές, που κατάφερε να μετατρέψει την χώρα του ως την «πιο προηγμένη ψηφιακή κοινωνία στον κόσμο», αναλαμβάνει σύμβουλος του υπουργού Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Kυριάκου Πιερρακάκη στην επιτροπή εμπειρογνωμόνων, η οποία θα συντάξει την «ψηφιακή βίβλο», δηλαδή την στρατηγική ψηφιακού μετασχηματισμού.
Στόχος του υπουργείου να ολοκληρωθεί στο τέλος του χρόνου, και να δημιουργηθεί ένα διεθνές δίκτυο επαφών, το οποίο θα προσφέρει πρόσβαση σε εταιρείες, ώστε να επενδύσουν στην Ελλάδα. Παράλληλα, στις προτεραιότητες του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι η απλούστευση των διαδικασιών, η διαλειτουργικότητα, η κυβερνοασφάλεια, αλλά και το να «επενδύσει» στο οικοσύστημα των start up επιχειρήσεων.
Ανακοινώσαμε τον @IlvesToomas, πρώην πρόεδρο της Εσθονίας, ως το πρώτο μέλος της επιτροπής Ελλήνων και ξένων εμπειρογνωμόνων, η οποία θα λειτουργεί συμβουλευτικά στο Υπουργείο. Σήμερα, το 99% των υπηρεσιών του Δημοσίου στην Εσθονία παρέχονται on-line. pic.twitter.com/lC7hj0gq2N
– Kyriakos Pierrakakis (@Pierrakakis) September 2, 2019
Ποιος είναι ο Toomas Hendrik Ilves
Ο πρόεδρος Toomas Hendrik Ilves είναι διεθνώς γνωστός για τη συμβολή του στον μετασχηματισμό της Εσθονίας στο πλέον πρότυπο ψηφιακό κράτος σε παγκόσμιο επίπεδο. Διετέλεσε πρόεδρος της Δημοκρατίας της Εσθονίας από το 2006 έως το 2016. Ο κ. Ilves υπήρξε υπέρμαχος της ψηφιακής ανάπτυξης της χώρας ήδη από την πρώτη στιγμή της αποκατάστασης της ανεξαρτησίας της. Γεννήθηκε στη Στοκχόλμη από οικογένεια Εσθονών προσφύγων.
Εργάστηκε ως διπλωμάτης και δημοσιογράφος, υπήρξε επικεφαλής του Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος της Εσθονίας και διετέλεσε Υπουργός Εξωτερικών της χώρας από το 1996 έως το 1998 και από το 1999 έως το 2002. Επίσης, έχει διατελέσει βουλευτής και ευρωβουλευτής. Σπούδασε στις ΗΠΑ και υπηρέτησε από το 1993 έως το 1996 στην Ουάσινγκτον, ως πρέσβης της Δημοκρατίας της Εσθονίας στις ΗΠΑ και τον Καναδά. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου ξεκίνησε με τον τότε υπουργό Παιδείας Jaak Aaviksoo την πρωτοβουλία «Tiger Leap», με στόχο τη μηχανογράφηση και σύνδεση όλων των εσθονικών σχολείων στο διαδίκτυο. Στο πλαίσιο των καθηκόντων του ως προέδρου, ο κ. Ilves ασχολήθηκε ενεργά με τον τομέα των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ICT) στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Διετέλεσε Πρόεδρος της Task Force της ΕΕ για την ηλεκτρονική υγεία (eHealth) από το 2011 έως το 2012.
Από το 2012 έως το 2014, κατόπιν πρόσκλησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, διετέλεσε Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Σύμπραξης για το Cloud (European Cloud Partnership). Επίσης, πρόεδρος του Global Agenda Council για την κυβερνοασφάλεια του Παγκοσμίου Οικονομικού Φόρουμ καθώς και πρόεδρος της Ομάδας Υψηλού Επιπέδου (Ηigh-level Panel) για τους Παγκόσμιους Μηχανισμούς Συνεργασίας και Διακυβέρνησης Διαδικτύου της ICANN.
Σε αναγνώριση της προσφοράς του στην προώθηση της ψηφιακής ελευθερίας και της ευαισθητοποίηση σχετικά με τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις της ψηφιακής επανάστασης έχει τιμηθεί, μεταξύ άλλων, με το Βραβείο Ψηφιακής Ελευθερίας (Digital Freedom Award). Σήμερα, είναι διακεκριμένος επισκέπτης ερευνητής στο Hoover Institution του Πανεπιστημίου Stanford, προεδρεύει του Global Future Council για το Blockchain στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ, και μέλος του Συμβουλίου της Διάσκεψης Ασφαλείας του Μονάχου.
«Η πιο προηγμένη ψηφιακή κοινωνία στον κόσμο»
Το 99% των υπηρεσιών του Δημοσίου στην Εσθονία παρέχονται on-line. Πρόκειται για ένα από τα επιτεύγματα που κάνουν τη χώρα να χαρακτηρίζεται ως «η πιο προηγμένη ψηφιακή κοινωνία στον κόσμο». Κι όμως, στα μέσα της δεκαετίας του ’90, δεν υπήρχαν καθόλου ψηφιακά δεδομένα των πολιτών της Εσθονίας. Ο γενικός πληθυσμός δεν είχε πρόσβαση στο ίντερνετ ενώ δεν υπήρχαν καν συσκευές γι’ αυτό. Η γενναία απόφαση της πολιτικής ηγεσίας και της κοινωνίας να επενδύσουν στην τεχνολογία οδήγησε στα σημερινά αποτελέσματα: 50% των πολιτών ψηφίζουν on-line ενώ η διαλειτουργικότητα του Δημοσίου έχει επεκταθεί και στον ιδιωτικό τομέα. Η τεχνολογία έχει συντελέσει σημαντικά στη μείωση των οδικών ατυχημάτων στη χώρα, καθώς και στην άμεση αντιμετώπιση των περιστατικών. Οι κλήσεις άμεσης ανάγκης απαντώνται εντός 10 δευτερολέπτων, ενώ οι υπηρεσίες είναι σε θέση να εξακριβώσουν στο 35% των περιπτώσεων την γεωγραφική θέση του καλούντος με ακρίβεια 5 μέτρων.